printlogo


کد خبر: 185076تاریخ: 1396/9/8 00:00
اخبار

پیشواز نامیمون  از تور آفریقایی مکرون
تور آفریقایی رئیس‌جمهور فرانسه در همان بدو آغاز با یک اتفاق نامیمون مواجه شد. دیروز در آستانه سفر امانوئل مکرون به بورکینافاسو به عنوان نخستین مقصد تور 3 روزه او در قاره سیاه، حمله به سربازان فرانسوی در این کشور کوچک شرق آفریقا به جراحت 3 غیرنظامی انجامید. به گزارش رویترز، ساعاتی پیش از آنکه مکرون تور خود را با هدف تقویت نفوذ فرانسه در آفریقا و جلوگیری از سیل مهاجران از این قاره به اروپا آغاز کند، 2 فرد ناشناس که روی موتوسیکلت  بودند، اقدام به پرتاب نارنجک به سمت خودروی لژیونرهای فرانسوی کردند که در مسیر عزیمت به سمت نیرو‌های ویژه فرانسوی بود. فرانسه از سال ۲۰۱۰ نیرو‌های نظامی خود را به بهانه مبارزه با افراط‌گرایان به مستعمرات سابقش در آفریقای شرقی و مرکزی از جمله بورکینافاسو گسیل کرده است. مکرون دیروز پس از ترک «واگادوگو» پایتخت بورکینافاسو راهی «ابیجان» پایتخت ساحل‌عاج شد تا در آنجا به همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در اجلاس مشترک اتحادیه اروپا - آفریقا برای رسیدگی به وضع مهاجران شرکت کنند. رئیس‌جمهور فرانسه سپس عازم غنا خواهد شد.

17 کشته در حمله داعش در نهروان
یک عامل انتحاری دوشنبه‌شب خود را در بازاری در منطقه نهروان واقع در جنوب شرق بغداد منفجر کرد و همزمان یک عامل تروریستی دیگر اقدام به تیراندازی کرد. در این دو حمله تروریستی همزمان، 17 نفر از مردم عراق کشته و
28 نفر دیگر نیز زخمی شدند. منابع بیمارستانی عراق گزارش دادند وضعیت جسمانی برخی زخمی‌ها وخیم است و احتمال افزایش تعداد تلفات وجود دارد.


رایزنی‌های فشرده رئیس‌جمهوری لبنان برای رسیدن به اجماع ملی
حریری: آنچه در عربستان گذشت را پیش خود نگه‌می‌دارم
در راستای نزدیک‌تر کردن نظرات جریان‌های سیاسی و فراهم‌کردن شرایط برای آغاز به کار مجدد دولت سعد حریری پس از التهاب‌های اخیر، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، دوشنبه با رهبران و نمایندگان گروه‌های سیاسی کشور جداگانه در کاخ بعبدا دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش رسانه‌های لبنانی، عون دوشنبه با سعد حریری، نبیه بری رئیس‌پارلمان، سمیر جعجع رهبر جریان «نیروهای لبنان»، محمد رعد رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان، طلال ارسلان رهبر حزب دموکرات، علی حسن خلیل به نمایندگی از جنبش امل و شماری دیگر دیدار کرد. این دیدارها پس از آن انجام می‌شود که سعد حریری هفته پیش و پس از دیدار با عون، اعلام کرد که استعفایش را به تعلیق درمی‌آورد. وی خواستار گفت‌و‌گو درباره شرایط و زمینه‌هایی شد که باعث اعلام استعفایش در ریاض شده بود. در همین راستا، سعد حریری در مصاحبه خود با تلویزیون فرانسوی سی‌نیوز، ادامه فعالیت خود را در مقام نخست‌وزیری مشروط به بازبینی در سیاست‌های منطقه‌ای حزب‌الله و بی‌طرف ماندن در بحران‌های کشورهای منطقه کرده است. سعد حریری در این مصاحبه گفت: «من دوست دارم به عنوان نخست‎وزیر باقی بمانم و آنچه بر من در عربستان گذشت، پیش خود نگه خواهم داشت.» در واقع این اظهارات حریری، تاییدی بر این گمانه‌ز‌نی‌های موکد بسیاری در داخل و خارج از لبنان است که وی تحت فشارهای سعودی‌ها استعفای خود از نخست‌وزیری لبنان را اعلام کرده بود و همین‌طور وی از زمان فراخوانده‌شدنش به ریاض و اعلام کناره‌گیری‌اش، به مدت 14 روز در «بازداشت به‌سر می‌برد» ولی از آنجا که وی با وساطت فرانسه و دادن تضمین‌هایی به لبنان بازگشته است نمی‌تواند صراحتا این واقعیت را بیان کند.
اعتراض جنبلاط به بحث درباره سلاح حزب‌الله
در همین حال، در موضعی متفاوت با اظهارات سعد حریری، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیال - ترقی‌خواه لبنان خطاب به طیف‌های مختلف این کشور گفت صحبت از سلاح حزب‌الله، بازگشت به مذاکرات سابق است و در گفت‌وگوهای پیش‌رو باید فقط به سیاست بی‌طرفی پرداخته شود. رهبر دروزی‌های این کشور پس از دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد به دوراندیشی عون برای اداره امور ایمان دارد.


Page Generated in 0/0127 sec