printlogo


کد خبر: 185085تاریخ: 1396/9/8 00:00
گزارش «وطن‌امروز» درباره ساخت سریال سلمان فارسی به کارگردانی میرباقری
اما و اگرها از مسیر سلمان کنار رفت

گروه فرهنگ و هنر: «این روزها حالم خوب است و بالاخره سازمان صداوسیما بعد از سال‌ها انتظار پابه رکاب است که بتوانیم هرچه زودتر تولید مجموعه سلمان را شروع کنیم.» این جملاتی است که داوود میرباقری، کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون ایران بتازگی و در حاشیه مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در ارتباط با سرنوشت پروژه تاریخی سلمان فارسی گفته و به نظر می‌رسد بالاخره بعد از مدت‌ها قرار است سرنوشت این سریال تلویزیونی مهم مشخص شود. به گزارش «وطن‌امروز»، سریال تاریخی «سلمان فارسی» یکی از پروژه‌های بر زمین مانده تلویزیون طی سال‌های گذشته است که مدت‌ها پیش بحث تولید آن مطرح شده بود ولی طی این سال‌ها به دلایل مختلفی از جمله فراهم نشدن بودجه تولید این اثر، سرنوشت آن درگیر اما و اگرهای مختلفی شده بود.
ایده‌ای که 17 سال معطل ماند
ایده اولیه ساخت سلمان فارسی حدود 17 سال پیش یعنی در سال 81 و درست 2 سال پیش از آغاز پروژه بزرگ «مختارنامه» از سوی داوود میرباقری به مدیران تلویزیون ارائه شد اما به دلایلی مدیران سیما در آن دوره شرایط ساخت این سریال را مهیا نمی‌دانستند و به همین خاطر بود که پیشنهاد ساخت سریال «نهضت توابین» را با میرباقری دادند؛ پیشنهادی که در نهایت خروجی آن، ساخت سریال تاریخی «مختارنامه» توسط داوود میرباقری بود. سریالی که تبدیل به یکی از مهم‌ترین تولیدات تلویزیون در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد و در سال‌های پس از آن نیز تکرار این مجموعه بارها و بارها از تلویزیون پخش شد. در ادامه همین روند بود که در سال 90، تقریباً یک سال پس از پایان تصویربرداری سریال «مختارنامه»، داوود میرباقری باز هم سراغ همان پروژه قدیمی رفت و اعلام کرد طرح و تحقیق پروژه سلمان فارسی را آماده کرده است.
 آزمون و خطای میرباقری در فضایی دیگر
هرچند که صداوسیما همان زمان از این موضوع استقبال کرد و حتی ضرغامی در مراسم تجلیل از عوامل سریال «مختارنامه» ساخت سریال «سلمان فارسی» را یکی دیگر از اولویت‌های تولید آثار نمایشی تلویزیون دانست ولی در ادامه عدم تامین منابع مالی این پروژه باعث شد میرباقری با وجود علاقه‌ای که به این پروژه داشت، نتواند وارد فاز عملیاتی تولید آن شود. به همین خاطر بود که او در ادامه فعالیت‌های خود سراغ شبکه‌ نمایش خانگی رفت و با ساخت 2 سریال «شاهگوش» و «دندون طلا» که فضایی غیرتاریخی داشتند، سعی کرد مدتی سریال‌سازی در قالب این مدیوم جدید را تجربه کند. البته او در ادامه باز هم قصد داشت یک بار دیگر سراغ پروژه‌ای تاریخی برود و سریالی با عنوان «ماه‌تی‌تی» را کلید بزند ولی ایجاد برخی حواشی مالی در مسیر این پروژه نیز در نهایت منجر به توفق کامل ساخت «ماه‌تی‌تی» شد تا میرباقری با وجود استقبال تقریبا قابل قبولی که از 2 سریال ساخته شده توسط او برای شبکه نمایش خانگی شده بود، قید سریال‌سازی در این شبکه را بزند و یک بار دیگر پیگیر ساخت پروژه تاریخی سلمان فارسی برای تلویزیون شود.
 فراز و فرودهای سلمان فارسی
طی همه این سال‌ها بارها موضوع ساخت پروژه سلمان فارسی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی صداوسیما از سوی مدیران این نهاد مطرح شد ولی آنچه در عمل اتفاق افتاد معطل ماندن این پروژه تاریخی طی این سال‌ها به دلیل فراهم نشدن منابع مالی لازم جهت تولید آن بود. بهمن ماه سال ۹۲ داوود میرباقری در گفت‌وگویی از ادامه‌ طراحی و آماده‌سازی سناریوی سریال «سلمان فارسی» خبر داد و گفت: «روند تولید پروژه سلمان فارسی در حوزه‌ سناریو ادامه دارد و همچنان در حال آماده‌سازی سناریو هستیم». او در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات مالی تلویزیون بر روند تولید پروژه «سلمان فارسی» اثرگذار خواهد بود؟ گفت: «من از این مسائل اطلاعی ندارم». البته در ادامه باز هم سرنوشت این سریال به اما و اگرها گره خورد. موضوعی که در واقع دلیل اصلی آن را باید مشکلات مالی صداوسیما و تغییر و تحولات گسترده سازمان صداوسیما طی این چند سال اخیر دانست؛ 2 عاملی که بر روند تولید سایر پروژه‌های الف ویژه تلویزیون از جمله پروژه «حضرت موسی(ع)» نیز اثر گذاشت.
حالا وقت اعتماد کردن است!
به نظر می‌رسد حالا که مجددا بحث تولید سریال تلویزیونی «سلمان فارسی» جدی شده است، یادآوری یک نکته برای مدیران تلویزیون لازم و ضروری باشد. نکته‌ای که احتمالا اگر طی سال‌های پیش از این به آن توجه بیشتری شده بود، نه سرمایه‌های مهمی همچون داوود میرباقری در راه ساخت آثاری غیرضروری خارج از حوزه تلویزیون به هدر می‌رفت و نه تلویزیون با بحران کاهش استقبال مخاطبان از آثار نمایشی سیما روبه‌رو می‌شد. شاید فردی چون میرباقری آثار پرتعدادی نساخته باشد ولی تجارب پیش از این نشان داده هر پروژه او دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از مخاطبان بوده و همواره جزو پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیون محسوب ‌شده است. میرباقری 3 دهه از عمر 60 ساله‌‌‌‌اش را از سال 70 تاکنون به چند فیلم تاریخی اختصاص داد که هر کدام بخش زیادی از تاریخ صدر اسلام را بازگو می‌کند. 5 سال برای امام علی، چند سال برای معصومیت از دست رفته، چند سال برای مسافر ری و 5 سال برای مختارنامه زمان گذاشته است و حالا به نظر می‌رسد حداقل انتظاری که باید از مدیران تلویزیون در مواجهه با چنین فردی داشت، اعتماد کردن به او و فراهم کردن شرایطی برای ساخت اثری جدید توسط او است. اثری که فارغ از تلاش‌های زیاد میرباقری برای پا گرفتن و تولید شدن آن، به لحاظ استراتژیک نیز از جمله آثاری است که لزوم تولید آن در شرایط فعلی جهان اسلام و منطقه احساس می‌شود.


Page Generated in 0/0125 sec