printlogo


کد خبر: 185086تاریخ: 1396/9/8 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه ماجرای ضبط جلسات مذاکره ایران و 1+5 توسط دری‌اصفهانی را تأیید کرد
جاسوسی با ساعت!

پرونده جاسوس هسته‌ای جزئیات و ناگفته‌‌‌هایـی دارد که انتشـار هر گوشه‌ای از این ناگفته‌ها می‌تواند ابعاد جدیدی را درباره میزان نفوذ در تیم مذاکره‌کننده ایرانی و همین‌طور وضعیت و فضای حاکم بر این گروه آشکار کند. اینکه مسؤول کمیته بانکی تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نفع طرف مقابل جاسوسی کرده، موضوعی است که به صورت مستقیم با منافع ملی در ارتباط است و از آنجا که برجام در همان حیطه کاری عبدالرسول دری‌اصفهانی یعنی حوزه بانکی هیچ گشایش و دستاوردی برای کشور به همراه نداشته، می‌تواند این پرونده جاسوسی را به یک مورد مطالعاتی درباره وضعیت سیستم کارشناسی در کشور تبدیل کند. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا گفت یکی از اقدامات جاسوس هسته‌‌‌ای، ضبط جلسات مذاکره با 1+5 بوده است. بر اساس گزارش‌‌های قبلی، ارتباط دری‌اصفهانی با 2 سرویس اطلاعاتی غربی (انگلیس و کانادا) محرز شده بود. اخیرا نیز فیلمی درباره نحوه جاسوسی دری‌اصفهانی منتشر شد. در این فیلم نشان داده می‌شود دری‌اصفهانی از طریق ساعت مچی خود اقدام به فیلمبرداری از جلسات می‌کند. پیش از آن نیز برخی اخبار تایید نشده حکایت از آن داشت که دری‌اصفهانی اقدام به ضبط صدای جلسات مذاکره ایران و 1+5 کرده بود. حالا سخنگوی قوه‌قضائیه درباره محتوای فیلم منتشر شده و جاسوسی دری‌اصفهانی از طریق ساعت مچی می‌گوید یکی از اقدامات دری‌اصفهانی، ضبط جلسات مذاکره با 1+5 بوده است. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در صدوبیست‌ویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره فیلم منتشر شده از نحوه جاسوسی دری‌اصفهانی گفت: ایشان یک اتهامی داشته و این اتهام در دادسرا رسیدگی شد و رفت دادگاه و محکوم شد و تجدیدنظر تایید کرد اما از جزئیات پرونده و ساعت و اینها اطلاع ندارم اما یک مطلب را می‌دانم. ایشان از جلساتی که شرکت می‌کرده و هیأت 1+5 بوده، به صورت مخفیانه گزارش تهیه و آنها را ضبط کرده است. اظهارات سخنگوی قوه‌قضائیه ثابت می‌کند موضوع ضبط جلسات مذاکره ایران و 1+5 توسط این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درست بوده است. به غیر از ضبط جلسات مذاکره، اتهامات دیگری درباره دری‌اصفهانی مطرح شده بود که مهم‌ترین آنها نحوه ارتباط وی با سرویس اطلاعاتی انگلیس بوده است.
انگلیسی‌ها و ماجرای زاغری
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه به موضوع نازنین زاغری یکی دیگر از متهمان نفوذ در کشور اشاره کرد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر آزادی نازنین زاغری و اینکه گفته شده حاضرند در ازای آزادی وی، بدهی 400 میلیون پوندی خود را بدهند، گفت: این فرد برایش حکمی صادر و قطعی شده و در حال تحمل کیفر است. وی ادامه داد: آنها [انگلیسی‌ها] می‌گویند ما تلاش می‌کنیم [برای آزادی نازنین زاغری] که [این اقدام] طبیعی است.
برادر جهانگیری همچنان بازداشت است
موضوع جهانگیری‌ها نیز در ادامه نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در این نشست در پاسخ به این سوال که آیا برادر جهانگیری آزاد شده است یا خیر، گفت: برادر جهانگیری همچنان بازداشت است. اژه‌ای همچنین درباره زمین‌لرزه کرمانشاه و اظهارات جهانگیری درباره جان‌باختگان مسکن‌مهر در زمین‌لرزه و ایجاد تشویش و نگرانی در بین ساکنان این مسکن‌ها افزود: بررسی با اینکه تشخیص داده شود جرم است یا خیر، 2 موضوع جداست. اینکه برخی از اینها صحت نداشته، درست است. خبر داده بودند در ساختمان‌‌های مسکن‌مهر 100 نفر کشته شدند که یقینا درست نبود. وی ادامه داد: اینکه این ساختمان‌ها بیشتر از سایر ساختمان‌ها تخریب شدند هم درست نبود. اینکه کسانی که این حرف را می‌زنند سوءنیت دارند یا خیر و بر چه اساسی این حرف را می‌زنند، نمی‌دانم. اگر با سوءنیت نباشد جرم نیست اما اگر ثابت شود کسی با قصد سوء اظهاری
می کند، بحثش جداست که تا الان گزارشی نیامده است. وی درباره آخرین وضعیت پرونده پیمانکاران متخلف در حادثه زلزله کرمانشاه گفت: در این بحث 2 کار صورت گرفته؛ ابتدا بازرسی کل کشور وارد شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. البته قبلا هم بازرسی کل در رابطه با یکی از این بیمارستان‌ها که خسارت هم دیده، گزارش داده بوده است. دوم اینکه در ارتباط با بیمارستان اسلام‌آباد غرب، افراد مختلفی کارشناسی کردند و اجمالا گفتند کوتاهی شده و پرونده قضایی تشکیل شده و فردی که مسؤول بوده، احضار و قرار صادر کردند و خود فرد هم قبول کرده فعلا برود ترمیم کند. وی ادامه داد: گفتند اشکالی ندارد و بروید ترمیم کنید. البته این به معنای عدم رسیدگی نیست.
مشایی چه ارتباطی با خاوری داشت؟
رابطه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق با محمود خاوری، رئیس‌کل فراری بانک مرکزی در دولت دهم چیست؟ دیروز حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: اینکه آقای مشایی (درباره خاوری) نامه نوشته بود، اجمالا در پرونده وجود داشت. اژه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا برای رحیم‌مشایی که اتهام تبلیغ علیه نظام دارد، قرار کفالت صادر شده است و برای دیگران با همین اتهام وثیقه چند میلیاردی صادر شده، گفت: اینکه می‌گویند برای کسان دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام وثیقه چند میلیاردی صادر شده، سراغ ندارم. وی ادامه داد: اینکه قرار صادره، کفالت باشد ایراد ندارد. البته نمی‌دانم وجه‌الکفاله چقدر است و اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چه اتهامی به آقای مشایی تفهیم شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که درباره پرونده خاوری و اینکه توصیه‌نامه مشایی در این پرونده اثبات شده یا خیر، گفت: توصیه 2 جور است؛ یک وقتی توصیه ناحق است که قانون پیش‌بینی کرده اگر به ناحق و اعمال نفوذ باشد، قابل تعقیب است اما اگر توصیه به حق باشد، فرق می‌کند. وی ادامه داد: مثلا همسایه یا همکارتان تحت تعقیب قرار گرفته و شما کاملا با او آشنا هستید و شناخت خود را به دستگاه قضا منعکس می‌کنید؛ در بین مسؤولان هم همینطور است. اژه‌ای گفت: یک وقتی کسی می‌خواهد اعمال نفوذ کند و توصیه می‌کند اما گاهی طبق ضوابط و مقررات برای کمک به فردی، توصیه می‌شود. گاهی یک فردی می‌خواهد نفوذ کند و اگر خودش برود یک میلیارد وام نمی‌تواند بگیرد اما کسی از جایگاه خود سوءاستفاده و توصیه می‌کند تا به آن فرد وام داده شود که این خلاف است. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: اینکه آقای مشایی نامه نوشته بود، اجمالا در پرونده وجود داشت اما اینکه چطور بوده، اطلاع ندارم. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: پرونده صندق ذخیره و بانک سرمایه مشترک است. تا الان حدود 37 نفر تحت تعقیب قرار گرفته و 8 نفرشان بازداشت هستند و بقیه با قرار آزاد شدند و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و گزارش تحقیق و تفحص هم هنوز واصل نشده است. در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره متواری بودن یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه گفت: آقای امامی نامی بود که یک مدتی بازداشت بود و با قرار آزاد شد و یک مدتی به خارج رفت و بعد هم برگشت اما یک فردی که از بدهکاران این پرونده است، قبل از اینکه تحقیق شود رفته خارج از کشور و برنگشته است. اژه‌ای درباره اجرای حکم اعدام زنجانی تا 10 روز دیگر گفت: من چیزی در این رابطه نشنیدم. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد دادگاه بقایی علنی شود، گفت: این امکان بر عهده قاضی است و این را هم قانون گفته و سلیقه‌ای نیست، مگر اینکه یک پرونده ملی شود که مکانیزمش را توضیح دادم. اژه‌ای درباره حقوق‌‌های نجومی نیز گفت: در این پرونده هنوز حکمی صادر نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: درباره انتخابات در تهران در رابطه با مسؤولان 5 حکم صادر شده؛ 3 استاندار و یک فرماندار و یک کارمند وزارت کشور و یک نفر دیگر که به یاد ندارم اما احکام قطعی نیست. در آنجا با توجه به نوع جرم باید قاضی تبدیل کند. یعنی نمی‌تواند حبس بدهد و باید تبدیل کند.


Page Generated in 0/0049 sec