printlogo


کد خبر: 185511تاریخ: 1396/9/20 00:00
دادستان تهران در بیستمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران اعلام کرد
بازداشت 42 متهم در پرونده صندوق فرهنگیان

گروه اجتماعی: بیستمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران شنبه هجدهم آذرماه سال جاری با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت و دادیاران تحقیق ناحیه 4 دادسرا، به ریاست دکتر جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به بازداشت 42 متهم در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تعداد متهمانی که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند 80 نفر و تعداد افراد بازداشتی 42 نفر است که تعدادی از آنها با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.
فهرست 31 نفره بدهکاران بانک سرمایه
دولت‌آبادی در رد برخی ادعاها مبنی بر کم‌کاری قوه‌قضائیه در بحث معوقات بانکی، با اشاره به پرونده بانک سرمایه اظهار داشت: در این پرونده که نماد فساد اقتصادی است، پیگیری‌های زیادی انجام شده است. بانک سرمایه در آبان‌ماه سال 1395 فهرست 31 نفره از بدهکاران خود را به دادستانی تهران اعلام کرد که در حال حاضر 10 نفر از افراد مرتبط با بدهکاران این بانک در بازداشت به سر می‌برند و مجموع بدهی 31 نفر، 8 هزار میلیارد تومان است. برخی از این افراد که به لحاظ منع قانونی از ارائه مشخصات آنها معذوریم، طبق تصمیم دادگاه آزاد شدند که با اعتراض دادستانی و پذیرش آن در محکمه، دوباره بازداشت شدند، لذا این ادعا که دستگاه قضایی اقدامی نکرده، دور از انصاف است.
بازداشت 42 متهم در پرونده صندوق فرهنگیان
 وی همچنین در توضیح پیرامون آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، تعداد متهمانی را که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند 80 نفر و تعداد افراد بازداشتی را 42 نفر اعلام کرد که تعدادی از آنها با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند. وی افزود: در حال حاضر 10 نفر در رابطه با معوقات و تسهیلات کلان بانک سرمایه در بازداشت به سر می‌برند و تاکنون هزار میلیارد تومان از 8 هزار میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه وصول شده است.
مدیران بانک همکاری نمی‌کنند
جعفری‌دولت‌آبادی با بی‌مبنا خواندن اظهارات عده‌ای پیرامون پرونده بانک سرمایه و فهرست 20 نفره متهمان این پرونده افزود: اولاً فهرست مذکور مشتمل بر اسامی 31 نفر است؛ ثانیاً 10 نفر از این افراد و متهمان مرتبط با پرونده بانک سرمایه در بازداشت به سر می‌برند و ثالثاً طی چند سال اخیر چندین بار مدیران بانک سرمایه عوض شده‌اند و مدیران این بانک هنوز هم همکاری لازم را در این زمینه با دادستانی ندارند. تاکنون 2 بار با بدهکاران بانک سرمایه جلسه تشکیل و تاکید شده در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها، بانک مکلف به اقدام از طریق مجاری ذی‌ربط خواهد بود.
بدهکاری مدیرعامل بانک خصوصی
دادستان تهران با اعلام اینکه یکی از بدهکاران بانکی که نام وی در فهرست بانک سرمایه درج شده، خود مدیرعامل یک بانک خصوصی است، گفت: با توجه به این سمت، ادعای وی دائر بر عدم علم و آگاهی قابل پذیرش نیست و البته این فرد مدعی است به بانک سرمایه بدهکار نیست. جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه بانک‌ها در مطالبه و وصول معوقات باید نقش جدی‌تری ایفا و از طریق فروش وثیقه‌ها و تقدیم دادخواست به محاکم حقوقی اقدام کنند، افزود: متاسفانه راهکارهای اساسی رها شده و صرفاً به قوه‌قضائیه هجمه آورده‌اند که درباره بدهکاران کلان بانکی و مجازات آنها چه کرده است. در حالی که باید پرسید بانک‌ها در مقابله با بدهکاران بانکی و افزایش معوقات بانکی چه کرده‌اند؟ چرا هر سال شمار بدهکاران و میزان معوقات افزایش می‌یابد؟ چرا اقدامی در جهت وصول بدهی‌ها از طریق فروش وثایق یا تقدیم دادخواست به محاکم حقوقی به عمل نمی‌آید؟ وی با اعلام اینکه دادستانی تهران چندین سال است که در موضوع بانک‌ها ورود و به همین منظور دادسرای رسیدگی به جرائم پولی - بانکی را ایجاد کرده است، از دولت و بانک مرکزی خواست در این زمینه همکاری بیشتری کنند. جعفری‌دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه دادسرای تهران در پرونده‌های مهم مطرح شده در دادسراهای پولی - بانکی و اقتصادی اقدامات مهمی انجام داده است، از عدم همکاری برخی بانک‌ها در وصول مطالبات انتقاد کرد و اظهار داشت: در یک پرونده اقتصادی مهم به‌رغم اعطای وکالت تام از سوی متهم برای انتقال اموال خود به بانک ملی، بانک با ادعای اینکه اداره این اموال برای او امکان‌پذیر نیست، تاکنون از اجرای کامل وکالت خودداری کرده است.
 


Page Generated in 0/0068 sec