printlogo


کد خبر: 185650تاریخ: 1396/9/22 00:00
درگیری نمایندگان خوزستان با رئیس سازمان محیط‌زیست به‌خاطر یک نامه محرمانه
داستان نامه محرمانه چیست؟!

اکبر بهاری: بحران آب در کل کشور جدی است اما در برخی نقاط مانند خوزستان جدی‌‌‌‌‌‌تر است تا آنجا که می‌تواند جلسه مسؤولان کشوری را در سطح وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به هم بریزد. روز گذشته در فضای مجازی ویدئویی در کانال‌‌های خبری و حتی غیرخبری دست به دست شد که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. محتوای ویدئو شامل درگیری لفظی و شکایت نمایندگان خوزستان به عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود؛ درگیری درباره یک نامه محرمانه که مردم از محتوای آن بی‌اطلاع بودند. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز دوشنبه در سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به خوزستان وی را همراهی کرد و از پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان بازدید کرد اما این حضور و بازدید از پروژه انتقال آب کارون در شرایطی که خوزستان وضعیت مناسبی به لحاظ آب و هوایی ندارد با واکنش‌های شدید نمایندگان این استان مواجه شد. علت شکایت شدید نمایندگان نامه محرمانه‌ای بود که چندی پیش کلانتری به معاون اول رئیس‌جمهور نگاشته است. نامه‌ای که طی آن کلانتری صحبت از کم کردن آب خوزستان می‌کند. در همین رابطه قاسم ساعدی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در تشریح بحث نمایندگان این استان با رئیس سازمان محیط‌زیست می‌گوید: در این نامه محرمانه آمده است که خوزستان دارای یک میلیارد و 100 میلیون
متر مکعب آب اضافه است که قابلیت اجرایی دارد. وی معتقد است: «کلانتری یا تخصص این موضوع را ندارد یا آنکه پشت‌پرده مسائل سیاسی وجود دارد و می‌خواهند با جابه‌جایی آب خوزستان 5 میلیون نفر را زیر گرد و غبار خفه کنند».
بهره‌وری پایین آب در خوزستان
عیسی کلانتری که دیروز زیر رگبار انتقاد نمایندگان خوزستان بود، در حاشیه بازدید از پروژه انتقال آب از کارون گفت: با توجه به منابع آبی استان، باید مشکل «حقابه تالاب»ها به طور کامل حل شود و پیشرفت آبگیری ۵۰ درصدی برای تالاب‌‌های استان با توجه به این منابع آبی، قابل قبول نیست. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ریزگردها و تالاب‌ها 2 چالش مهم محیط‌زیستی استان خوزستان است که با توجه به عدم مواجهه استان با مشکل آب و تاثیر احیای تالاب‌ها در مقابله با ریزگردهای داخلی، تامین حقابه رودخانه کارون و تالاب‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.
هرچه دلم بخواهد انجام می‌دهم
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به نامه محرمانه کلانتری به معاون اول رئیس‌جمهور درباره موافقت با پروژه انتقال آب از کارون، تأکید کرد: آقای کلانتری غیرعالمانه و بدون در نظر گرفتن شرایط خوزستان و چالش‌هایی که حتی دیگر استان‌های همجوار خوزستان را تهدید می‌کند، این دستور و نامه را ارائه کرده که بدترین نامه و مجوز در طول تاریخ است. وی اظهار کرد: متأسفانه کلانتری یا تخصص این موضوع را ندارد یا آنکه پشت پرده مسائل سیاسی وجود دارد و می‌خواهند با جابه‌جایی آب خوزستان 5 میلیون نفر را زیر گرد و غبار خفه کنند. ساعدی تصریح کرد: کلانتری در پاسخ به اعتراض ما اعلام کرد «هرچه دلم بخواهد انجام می‌دهم» اما این اظهارات در شأن رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم نیست، ما آنها را نیروهای مخربی در نظام تلقی می‌کنیم، چون نه رهبر انقلاب و نه قانون اساسی اجازه چنین برخوردی را به این افراد نمی‌دهد و این پاسخ از یک مقام مسؤول آن هم در اوج اقتدار نظام جمهوری اسلامی به مردم یا نمایندگان آنها جایز نیست؛ رئیس‌جمهور باید نسبت به پاسخ معاون خود در موضوع محیط‌زیست پاسخگو باشد.
انتقال آب خوزستان خط قرمز است
همچنین مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس گفت: در استان خوزستان واقعا در زمینه آب در مضیقه هستیم و بحث انتقال آب خط قرمز خوزستان است. ناصری‌نژاد در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: با آقای کلانتری در حاشیه شورای اداری خوزستان صحبت کردم و وی نه‌تنها نامه خود را انکار نکرد، بلکه با صراحت تمام و اصرار گفت خوزستان مشکل آب ندارد ولی مشکل مدیریت آب دارد. وی افزود: این حرف آقای کلانتری کاملا غلط است و همه به وضوح می‌بینند که مشکل جدی آب داریم و همه تالاب‌ها، نخلستان‌ها و دشتستان‌های ما مشکل دارند و مردم گرفتارند. نماینده مردم شادگان در مجلس تصریح کرد: بیان این حرف از سوی معاون رئیس‌جمهور خطرناک است. از رئیس‌جمهور می‌خواهیم سریعا به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد و کلانتری را عزل کند و زخمی را که بر دل پردرد خوزستانی‌ها زده، مرهم بگذارد و اجازه ندهد این قضیه ادامه پیدا کند.
آبرسانی با بشکه و تانکر به خوزستان
نماینده ایذه در مجلس نیز با انتقاد از بردن صنایع فولاد و پتروشیمی به مناطق کویری و تأمین نیاز آب آنها از خوزستان، تصریح کرد: با این وضعیت به مناطق خود خوزستان با بشکه و تانکر آبرسانی می‌کنند و این وضعیت جای خجالت دارد. هدایت‌الله خادمی در حاشیه جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: ما حتما به نامه آقای کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان و بلامانع بودن انتقال آب از این استان، واکنش نشان می‌دهیم. وی با اعتقاد به اینکه این نامه نشان داد به صورت هدفمند و سازمان‌یافته به مردم خوزستان آسیب می‌زنند، مدعی شد: آب خوزستان را برای تفریحات آبی، باغداری، کشاورزی و صنعت فولاد، پتروشیمی و... می‌برند. خادمی بیان کرد: تالاب‌های هورالعظیم، شادگان و میانگران همه خشک شده و منبعی برای وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان شده‌ است.
رئیس‌جمهور ممانعت کند
پیش از این نیز سخنگوی کمیسیون شوراها از رئیس‌جمهور خواست با تذکری به سازمان حفاظت محیط‌زیست مانع انتقال آب کارون به باغات پسته رفسنجان شود. اصغر سلیمی در نشست علنی روز چهارشنبه، 8 آذرماه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: متاسفانه سخن از انتقال آب از سرشاخه‌‌های کارون به دشت رفسنجان برای تعادل‌بخشی باغات پسته با چراغ سبز محیط‌زیست می‌شود. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولتی که با شعار محیط‌زیست بر سر کار آمده نباید با طرح‌‌‌هایی موافقت کند که منجر به افزایش خشکسالی و ضرر به کشاورزان سمیرمی می‌شود، این طرح با 637 کیلومتر خط انتقال و 67 کیلومتر تونل از سطح زیرین شهرستان سمیرم عبور می‌کند تا منجر به بهبود وضعیت باغات پسته رفسنجان شود.
۲۰۰۰ میلیمتر متوسط تبخیر سالانه خوزستان
این نامه محرمانه کلانتری در حالی است که معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان درباره وضعیت آب در این استان، گفت: مقوله کمبود آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک مانند خوزستان، یکی از فاکتورهای محدودکننده در بخش‌های مختلف مصارف آبی و کشاورزی است. هوشنگ حسونی‌زاده در همایش مدیریت فصلی منابع آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک که با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان در اهواز برگزار شد، با اشاره به تبخیر متوسط سالانه بیش از ۲۰۰۰ میلیمتر و ریزش‌های جوی به میزان  ۲۴۶ میلیمتر در سال گفت: این رقم در سال‌های اخیر ۵۰ درصد کاهش داشته، بنابراین نمی‌تواند جوابگوی جبران تبخیر باشد. وی افزود: پراکنش نامناسب بارندگی در استان نیز موجب شده زمین‌‌های کشاورزی به‌درستی آبیاری نشده و به همین علت تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی محصولات مختلف کشاورزی را شاهد نباشیم.


Page Generated in 0/0055 sec