printlogo


کد خبر: 185699تاریخ: 1396/9/23 00:00
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به بدهی‌های دولت مطرح کرد
جای خالی مطالبات تأمین‌ اجتماعی در بودجه 97
نوربخش: امیدواریم خروجی بودجه به نفع پرداخت مطالبات سازمان باشد

گروه اجتماعی: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به در نظر نگرفتن هیچ ردیف بودجه‌ای در لایحه بودجه 97 بابت پرداخت بدهی‌های دولت به این سازمان، گفت: در بودجه سال جاری
5 هزار میلیارد تومان در مجلس برای پرداخت بدهی‌ها دیده شد و برای سال آینده هم امیدواریم با تدابیر دولت و اجماع مجلس، خروجی بودجه به نفع پرداخت بخشی از مطالبات سازمان طبق برنامه ششم باشد.
سیدتقی نوربخش در پاسخ به سؤال خبرنگار «وطن‌امروز» افزود: بدهی سازمان تامین اجتماعی برای توازن منابع و مصارف سازمان باید در نظر گرفته شود و امیدواریم این مهم در بودجه 97 لحاظ شود.
وی با اشاره به برنامه ششم و تکالیفی که برای دولت در قبال بدهی‌‌هایش به سازمان تامین اجتماعی تعریف شده است، اظهار داشت: در ماده 14 برنامه ششم به صراحت دولت مکلف شده بدهی‌های تامین اجتماعی را در عرض 5 سال و هرساله 10 درصد پرداخت کند. به‌رغم آنکه در تبصره 2 بودجه سال 97  آمده دولت باید بدهی‌‌‌‌اش را به نهادهای عمومی و خصوصی بپردازد ولی این امر در بند ک تبصره 4 در لایحه بودجه 97 پیش‌بینی نشده است. بدهی‌‌های دولت به سازمان باید توسط سازمان حسابرسی تایید شود.
تاکنون مبلغ 30 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تا سال 1394 توسط سازمان حسابرسی تایید شده که البته حجم مطالبات سازمان بیش از این است. همچنین با همکاری سازمان حسابرسی گواهی تایید بدهی جدیدی در حال صادر شدن است. نوربخش در ادامه تصریح کرد: قانون برنامه ششم دولت را مکلف به پرداخت سالانه 10درصد از مبلغ بدهی‌‌های تاییدشده توسط سازمان حسابرسی کرده است. در بودجه سال جاری 5 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌ها دیده شد که البته این موضوع به‌صورت اصلاحیه در مجلس انجام شد. امسال نیز امیدواریم مانند سال 96 موضوع بدهی‌‌های دولت به سازمان در نظر گرفته شود و خروجی بودجه به نفع سازمان تامین اجتماعی باشد.
اعتبارات قطره‌چکانی دردی را دوا نمی‌کند
علاوه بر این، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از نبود ردیف بودجه‌ای در لایحه برای تعیین‌تکلیف بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، گفت:‌ اعتبارات قطره‌چکانی مشکلی را از تامین اجتماعی حل نمی‌کند. علی رستمیان با انتقاد از اختصاص نداشتن یک ردیف بودجه مشخص برای پرداخت مطالبات تامین اجتماعی، گفت:‌ متاسفانه صندوق‌ها یکی پس از دیگری درحال ورشکسته شدن هستند، دولت نه‌تنها هدفی برای پرداخت بدهی‌‌های خود تاکنون به تامین اجتماعی نداشته بلکه در لایحه بودجه سال 97 هم هیچ اعتباری برای این موضوع در نظر نگرفته است.  نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس با اشاره به اینکه عدم پرداخت مطالبات تامین اجتماعی شرایط این سازمان را روز به روز وخیم‌تر می‌کند، افزود:‌ دولت باید در لایحه بودجه سال 97 ردیفی برای پرداخت بدهی‌‌های خود به تامین اجتماعی در نظر می‌گرفت، زیرا در قانون برنامه ششم توسعه هم با وجود تصویب برخی مواد در این حوزه اما امروز شاهد بی‌توجهی دولت هستیم. وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق و بودجه به‌طور جدی مطالبات تامین اجتماعی از دولت پیگیری می‌شود، تصریح کرد:‌ اگر بتوان این موضوع را در بودجه سال آینده به تصویب رساند، به طور حتم تامین اجتماعی از مرحله بحران عبور خواهد کرد؛ در غیر این صورت نمی‌توان آینده خوشی را برای تامین اجتماعی تصور کرد. رستمیان با اشاره به میزان اعتبارات تخصیص برای تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال 97، گفت:‌ بخشی از این میزان مربوط به درآمدهای اختصاصی تامین اجتماعی و بخشی مرتبط با سهم دولت است، هرچند این میزان نیز تاثیری در حل مشکلات تامین اجتماعی ندارد، مشکلات تامین اجتماعی یا باید به شکل ریشه‌ای حل شود یا اینکه اختصاص اعتبارات به شکل قطره‌چکانی دردی را از این سازمان دوا نمی‌کند.
دولت بدهی تأمین اجتماعی را بپردازد
همچنین عضو فراکسیون کارگری مجلس خواستار بازپرداخت بدهی‌های معوقه دولت به سازمان تامین اجتماعی براساس تکلیف مقرر در قانون برنامه ششم توسعه شد. نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تامین اجتماعی بزرگ‌ترین و فراگیر‌ترین صندوق‌ بیمه‌های اجتماعی کشور است که بدون اتکا به کمک‌های مالی دولت اداره می‌شود اما سال‌هاست دولت‌ها به این سازمان بدهکارند. قاضی‌پور با یادآوری اینکه مطابق قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده ظرف مدت ۵ سال بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی را بپردازد، گفت: سال 96 در حالی رو به انتهاست که هنوز حتی یک ریال از بدهی‌ها پرداخت
نشده است.


Page Generated in 0/0066 sec