printlogo


کد خبر: 185798تاریخ: 1396/9/26 00:00
معاون اول رئیس‌جمهور: فقط 3 میلیون بیکار داریم
جهانگیری آمار نوبخت را رد کرد

گروه اقتصادی: ادبیات مسؤولان دولتی با افزایش انتقادات از وضعیت موجود اقتصادی تغییر کرده و خود در نقش منتقد وضع موجود ظاهر می‌شوند!
به گزارش «وطن‌امروز»، مدتی است صدای انتقاد حامیان دولت از وضعیت فعلی اقتصاد بلندتر شده و همگی به صراحت همان انتقادات منتقدان را که چند سال اخیر بر دولت وارد می‌کردند تکرار می‌کنند اما مسؤولان دولتی که خود باید در نقش بازکننده گره‌های اقتصادی باشند به یک منتقد اقتصادی تبدیل شده‌اند. روز گذشته 3 مقام مسؤول در دومین همایش «اقتصاد ایران، فقر و رفاه» به صراحت از چالش‌های اقتصادی ایران سخن گفتند و چالش‌های وضعیت فعلی را نام بردند؛ چالش‌هایی که همین مسؤولان برای رفع آن 4 سال فرصت داشتند اما هنوز در نقطه صفر قرار دارند. جهانگیری، معاون اول روحانی برای بیان مشکلات اقتصادی سعی کرد وضعیت را کمی آرام‌تر جلوه دهد اما با صراحت پاسخ نوبخت را که گفته بود در هر خانواده 3 بیکار داریم داد! جهانگیری با بیان اینکه برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی‌توان مطرح کرد، گفت: وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران است. با تغییر دولت‌ها، سیاست‌های ما عوض می‌شود و رئیس‌جمهور جدید فکر کرده هر چه رئیس‌جمهور قبلی کرده همه را باید تغییر دهد یا با تغییر یک وزیر یا یک مدیر خیلی از سیاست‌ها تغییر یافته است. وی اضافه کرد: با این‌ همه یک بازنشسته را پیدا نمی‌کنید که از دریافتی خود راضی باشد. به گفته جهانگیری، بیکاری امروز تبدیل به یک ابرچالش شده است؛ اینکه یکی از مقامات مسؤول اعلام کرده در هر یک از خانواده‌ها 3 بیکار داریم این طور نیست، بلکه تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر است که نوع آنها البته متفاوت از قبل است؛ امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.
وی با اظهار اینکه قبلاً فرض بر این بود که با بازنشستگی یک کارمند دولت سبک می‌شود، گفت: اما امروز با بازنشسته شدن کارمند ردیف بودجه این کارمند از یک ردیف به ردیف دیگر منتقل می‌شود و اتفاقی در بودجه دولت نمی‌افتد، حتی در همین بودجه سال 94 حدود 60 هزار میلیارد تومان برای کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته‌ایم.  معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع آب دیگر یک موضوع ساده در حوزه وزارت نیرو یا کشاورزی نیست، گفت: امروز وزارت کشور در مهم‌ترین مسائل امنیتی خود موضوع آب را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: امروز محیط‌زیست فقط یک موضوع فانتزی نیست بلکه یک واقعیت است که تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده‌اند.
 چرا جهانگیری پاسخ نوبخت را داد
اظهارات نوبخت در روز پنجشنبه تبدیل به تیتر بسیاری از روزنامه‌های دیروز شده بود. نوبخت برای اینکه ضرورت افزایش قیمت سوخت را به مخاطبان منتقل کند روز پنجشنبه اعلام کرد در هر خانواده 3 بیکار داریم. منظور وی این بود که مردم پول بدهند تا برای آنها شغل ایجاد کنیم! به نظر می‌رسد نوبخت دچار اشتباه کلامی شده، چرا که امکان ندارد در هر خانواده 3 متقاضی کار بیکار وجود داشته باشد. البته پاسخ جهانگیری به نوبخت و اصلاح اظهارات سخنگوی دولت توسط معاون اول رئیس‌جمهور می‌تواند بیانگر آن باشد که فرماندهان اقتصادی در دولت دوازدهم همصدا و همزبان نیستند. در دولت دوازدهم چند تیم اقتصادی مستقل وجود دارد که عملکرد آنها نتیجه یکسان نمی‌دهد. نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند مسؤول بودجه است و اگر انتقادی وجود دارد از وی انتقاد شود، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم تفکرات مختص خود را دارد و مسعود نیلی دستیار اقتصادی روحانی نیز مغز متفکر مختص به خود است. از آن طرف جهانگیری خود مدعی فرماندهی اقتصادی است و معلوم نیست نتیجه اقتصاد کشور با این همه آشپز اقتصادی چه خواهد شد؟ شاید در آینده باید شاهد گاف‌ها و اصلاح اظهارات دولتی‌ها توسط یکدیگر باشیم.
 درآمد خانوارها را شناسایی می‌کنیم
در ادامه همایش«اقتصاد ایران، فقر و رفاه» احمد میدری با بیان اینکه کدملی ظرفیت‌های خوبی برای شناسایی درآمدهای خانوار و تعریف نظام مالیاتی دارد، گفت: آماده‌ایم درآمد خانوارها را شناسایی کنیم. معاون وزیر کار اضافه کرد: خوشبختانه ایران کشوری است که کد ملی را در همه سازمان‌ها به رسمیت می‌شناسد و با توجه به این ظرفیت آمادگی داریم درآمد خانوارها را شناسایی کنیم. وی خاطرنشان کرد: در زمینه یارانه‌ها و بویژه یارانه انرژی، همواره یک طرف واقعیت بیان شده که فقرا کمتر از یارانه‌های انرژی استفاده می‌کنند اما این را نگفتیم که سهم هزینه‌های انرژی در دهک اول و دوم بیش از 5/16 درصد است. این در حالی است که در دهک‌های بالا این سهم حدود ٨ درصد است. به گفته میدری، اصلاح قیمتی و تصمیم درباره یارانه‌های انرژی در این بخش باید به‌گونه‌ای باشد که دچار خطای سیاستی نشویم و فقرا متضرر نشوند.
 مزمن‌ترین تورم دنیا را داریم
مسعود نیلی نیز در این همایش گفت: برای عملکرد بلندمدت رشد اقتصادی باید به این نکته توجه کرد که تورم بالا، نرخ بیکاری 12درصدی، رشد اقتصادی سرانه 8/3 درصدی و ضریب جینی تا 42درصدی داریم که متوسط عملکرد اقتصاد ایران را نشان می‌دهد. وی افزود: ٩ عامل زیرساخت‌های رشد را در بر می‌گیرند که شامل حکمرانی توانمند، محیط باثبات اقتصادی، تعامل پایدار و متوازن، تأمین مالی پایدار، تجهیز و تخصیص سرمایه انسانی و بکارگیری دانش، نظام مؤثر مقابله با فقر، محیط‌زیست متوازن، بخش خصوصی توانمند و در نهایت نحوه تجهیز زیرساخت‌ها با درآمدهای نفتی است.  دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه عملکرد بلندمدت اقتصاد ایران نشانگر آن است که به‌رغم اینکه تمایل سیاسی برای رشد وجود داشته اما هیچ یک از این 9 ویژگی در اقتصاد ایران به‌ صورت بلندمدت وجود نداشته است، گفت: برآیند عملکرد ما در سال‌های اخیر رشد اقتصادی 5/2 تا 3درصدی را نشان می‌دهد که اگر متناسب با آن عملکرد بلندمدت حرکت کنیم، مشکلاتی هم خواهیم داشت. وی با ابراز اینکه تمایل به خرج کردن زیاد در اقتصاد، محور وفاق همه گروه‌های سیاسی است‌، افزود: این در حالی است که درآمدهای نفتی و مالیاتی باعث می‌شود این اشتها بیشتر شود. در این صورت، به تعهدات بلندمدت دولت اضافه می‌شود و اگر یک تعهد اجتماعی نیز پذیرفته شود و کارمند بیشتری جذب کند، خود را تا ده‌ها سال متعهد می‌کند.  نیلی خاطرنشان کرد: کمتر پیش آمده قیمت نفت در دامنه میانگین خود قرار گرفته باشد و معمولاً در 2 طیف کم و زیاد قرار می‌گیرد و این امر تورم مزمن 20درصدی را برای اقتصاد ایران رقم می‌زند. دولت وقتی می‌بیند با خرج کردن بیشتر، خدمات بیشتری ارائه می‌دهد، چالش تورم را هم پیش‌ِروی خود می‌بیند به این معنا که نرخ ارز، قیمت انرژی و دیگر موارد، باید متناسب با تورم بیشتر شود، در این مرحله دولت با پرسش مردم در زمینه بالا بودن تورم برخورد خواهد کرد بنابراین دولت‌ها با افزایش قیمت‌ها نیز مبارزه می‌کنند و به کنترل قیمت دامن می‌زنند و به‌جای اینکه افزایش قیمت با منشأ تورم را مورد توجه قرار دهند، افزایش قیمت با منشأ بنگاه را مورد توجه قرار می‌دهند.


Page Generated in 0/0051 sec