printlogo


کد خبر: 185904تاریخ: 1396/9/27 00:00
نمایندگان مجلس از جزئیات لایحه بودجه97 و افزایش هزینه‌ها انتقاد کردند
فشار اقتصادی دولت به ملت!

گروه اقتصادی: با وجودی که کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی خم شده و دولت در چند سال اخیر برای رفاه نسبی هیچ اقدامی نکرده است اما اکنون قصد دارد در بودجه سال آینده با گرانی حامل‌‌های انرژی و قطع گسترده یارانه‌ها حلقه فشار اقتصادی را بر مردم بیش از پیش تنگ‌‌‌‌‌‌تر کند. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت درصدد است قیمت بنزین را ۶۰ درصد افزایش دهد. حبیب‌الله کشت‌زر با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین گفت: دولت درصدد است قیمت بنزین را 60 درصد افزایش دهد که قطعا مجلس با این افزایش 60 درصدی مخالف است و اگر موافقت کند حداکثر با افزایش 20 درصدی موافقت می‌کند.  عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از لحاظ اقتصادی در فشار هستند، افزود: درصد افزایش قیمت بنزین باید معقول و متناسب با درآمد مردم باشد، در حالی که در لایحه  بودجه سال 97 همه اقلام اساسی گران می‌شود. وی ادامه داد: زمانی که دولت یارانه‌ها را هدفمند کرد، مقرر شد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی برای توسعه زیرساخت‌ها و کمک به محرومان مصرف شود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است، لذا نمایندگان به این افزایش قیمت در کالاها و بخش‌‌های مختلف رای نمی‌دهند و افزایش قیمت بنزین خط قرمز مجلس است. وی یادآور شد: متناسب با افزایش چند برابری قیمت‌ها در سال‌‌های گذشته خدماتی به مردم ارائه نشده است، بر همین اساس بخش‌‌‌هایی از بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس تغییر یافته و اصلاح می‌شود.
انتقال فشار اقتصادی از دولت به ملت
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: نمایندگان باید با ایجاد انقباض در هزینه‌‌های جاری دولت فشار اقتصادی را از دوش دولت بردارند و اجازه ندهند کاهش فشار بر دولت از طریق انتقال فشار بر مردم اجرایى شود. محمدقسیم عثمانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور، مطلوب نیست، گفت: این وضعیت هم درباره دولت و هم درباره ملت صدق می‌کند و در این میان فشار اقتصادی بر ملت به مراتب بیشتر از دولت است اما انتقال این فشار از دولت به ملت، آسان‌‌‌‌‌‌تر و ممکن‌‌‌‌‌‌تر و البته معمول‌‌‌‌‌‌تر است. وی با بیان اینکه انتقال فشار اقتصادی از دولت به ملت از طریق لایحه بودجه سالانه کشور انجام می‌شود که تصویب آن به عهده نمایندگان مردم در مجلس شوراى اسلامى است، افزود: در حال حاضر فقدان نقدینگی در بازار، رکود تورمی حاکم بر اقتصاد، بیکاری مزمن در بدنه جامعه و رکود حاد در بازار املاک بر شانه‌‌های مردم سنگینی می‌کند و علاوه بر بخش ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه، اکنون لایه‌‌های زیرین بخش متوسط مردم نیز با تنگنای مالی مواجه شده‌اند. وی ادامه داد: در صورت عدم دقت کمیسیون تلفیق و مجموع نمایندگان در فصل بررسی بودجه، این فشار تشدید و به لایه‌‌های بالاتر جامعه نیز سرایت خواهد کرد و باید هوشیار بود مجلس ابزار چنین انتقال فشارى قرار نگیرد. وی با بیان اینکه موافقت نمایندگان با افزایش قیمت کالاهای اساسی، سوخت و حامل‌‌های انرژی، سم مهلکی برای امنیت روحی و روانی خانواده‌ها و جامعه است و به هیچ وجه قابل توجیه و دفاع نیست، یادآور شد: کاهش فشار اقتصادی بر مردم، ایجاد اشتغال برای جوانان، بستر‌‌سازی برای تولید و صادرات، ایجاد رونق اقتصادی، به حرکت درآمدن پروژه‌‌های نیمه‌کاره دولت، تزریق نقدینگی به شهرداری‌ها و واگذاری طرح‌‌های نیمه‌کاره به بخش خصوصی باید در اولویت بودجه کشور قرار گیرد و از بودجه به عنوان ابزارى مالی و سیاسى در جهت حل مشکلات جاری کشور استفاده شود. وی افزود: بدیهی است نمایندگان ملت موظف به احقاق حق ملت و تلاش در جهت کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستند و نباید با انتقال مشکلات مالی دولت به ملت، موافقت کنند.
انتقاد از کاهش چشمگیر یارانه نقدی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از پیشنهاد کاهش چشمگیر یارانه نقدی در لایحه بودجه ۹۷، گفت: با توجه به مقتضیات اجتماعی و امنیتی این بخش، مجلس مانع قطع گسترده یارانه خواهد شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: دولت در لایحه بودجه 97 به دنبال تحمیل سیاست‌های غیراصولی به مردم است که نمایندگان باید از این موضوع ممانعت کنند، متاسفانه در بخش یارانه‌ها و تبصره 14 این لایحه مقتضیات اجتماعی و امنیتی دیده نشده است. وی با بیان اینکه دولت‌ در طول سالیان در طرح هدفمند کردن یارانه‌‌ها به وعده‌های خود عمل نکرده است، تصریح کرد: با این حال در شرایط کنونی به یکباره قصد کاهش چشمگیر پرداخت یارانه را دارد که بسیار آسیب‌رسان خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه دولت به توسعه و اشتغال با وجود افزایش درآمد، گفت: دولت در ازای شعارهای کلی به دنبال قطع یارانه نقدی است، حال آنکه مردم حق خود را بخشیده و سنگینی بار گرانی را به دوش کشیدند.
دومینوی افزایش قیمت‌ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین همانند دومینویی بوده که به صورت طبیعی قیمت برخی اقلام را افزایش داده و جو روانی بدی ایجاد می‌کند که مهم‌تر از افزایش قیمت واقعی است. محمد خالدی‌سردشتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا هزار و500 تومان، گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور که مهم‌ترین مشکل بحث بیکاری است، اگر شرایط جدیدی بر کشور حاکم شود به قشر کم‌درآمد، بی‌بضاعت و فقیر فشار مضاعفی وارد می‌شود. وی با اشاره به اینکه اظهار شده یارانه 30 میلیون نفر قطع می‌شود، یادآور شد: قطعا نباید همه یارانه دریافت کنند اما در حذف یارانه باید دقت فراوانی شود، چرا که بسیاری از افرادی که یارانه‌شان قطع می‌شود دقیقا همان افرادی هستند که باید به آنها یارانه پرداخت شود. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در اوضاع و شرایط اقتصادی فعلی باید محتاط‌تر عمل کرده و بسیاری از اصلاحات به بعد موکول شود، چرا که شاید از نظر ما 45 هزار تومان رقمی نباشد اما خانواده‌های زیادی به همین 45 هزار تومان شدیدا محتاج هستند.
 


Page Generated in 0/0058 sec