printlogo


کد خبر: 185928تاریخ: 1396/9/28 00:00
سعودی‌ها حامیان قدس را تهدید کردند
تروریست‌های «پ‌ک‌ک» زیر چتر بن‌سلمان

حمایت تمام‌قد ترکیه از مساله فلسطین و گام‌های اعتراضی آن علیه دولت آمریکا درباره مساله قدس، به مذاق سعودی‌ها که در واقع به بازیچه‌ای در دست صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تبدیل شده‌اند، خوش نیامده است. در همین راستا، روزنامه استار ترکیه در خبری اعلام کرد که عربستان سعودی در واکنش به مواضع ترکیه در قبال معرفی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، حمایت از نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) را آغاز کرده است. روزنامه استار نوشت: ترکیه پس از معرفی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، واکنش تندی علیه این اقدام آمریکا از خود نشان داد و به همین دلیل، عربستان سعودی که با اتخاذ سیاست‌های جدید در مسیر نزدیکی به رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارد، به منظور خوش‌خدمتی بیشتر به ایالات متحده آمریکا و مقابله با اقدامات ترکیه، حمایت مادی و معنوی از «پ‌ک‌ک» را آغاز کرده است. به نوشته این رسانه، نمایندگان رسانه‌های عربستان در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوری حضوری فعال دارند و جنگ‌های «پ‌ک‌ک» علیه ترکیه را موجه قلمداد می‌کنند و از سوی دیگر، پیرو دستور محرمانه ولیعهد عربستان، رسانه‌های داخلی سعودی‌ها هیچ‌گونه اخبار و گزارشی منفی علیه «پ‌ک‌ک» و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) منعکس نمی‌کنند. استار تاکید کرد: به‌دستور محمد بن‌سلمان، رسانه‌ها در عربستان نباید هیچگونه خبری را علیه تصمیم معرفی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ منعکس کنند. پس از اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، موجی از خشم و اعتراض کشورهای اسلامی را فرا گرفت و همچنین مقامات عالی ترکیه بشدت و به صورت مکرر این اقدام ترامپ را محکوم کردند. سران کشورهای اسلامی به دعوت اردوغان نشست فوق‌العاده‌ای را در استانبول برگزار و قدس شرقی را پایتخت فلسطین معرفی کردند. با توجه به روابط بسیار نزدیک سعودی‌ها با آمریکا، پادشاه عربستان در نشست استانبول شرکت نکرد و هیچگونه واکنش تندی از سوی مقامات عالی عربستان علیه تصمیم ترامپ صورت نگرفت.
روزنامه سعودی عکاظ؛ تریبون «پ‌‌ک‌ک»
در چارچوب همین سیاست‌های تهاجمی رژیم ریاض، یک رسانه رسمی عربستان به انجام مصاحبه با یکی از سرکردگان گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» و تبلیغ عقاید و اهداف جنگ‌طلبانه آن علیه کشورهای منطقه پرداخت. روزنامه عکاظ روز یکشنبه در مصاحبه با رضا آلتون که در اقدامی تامل‌برانگیز وی را «وزیر خارجه پ‌ک‌ک» معرفی می‌کند، جملات تهدید‌آمیز این سرکرده گروه تروریستی علیه کشورهای منطقه را برجسته کرد و از قول وی نوشت: «وزیر خارجه پ‌ک‌ک در گفت‌وگو با عکاظ: آرامش قبل از توفان در ایران... اولویت ما ترکیه است». این در حالی ا‌ست که چندی پیش،‌ عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی به صراحت گفته بود ما «پ‌ک‌ک» را گروهکی تروریستی می‌دانیم. خبرنگار سعودی که با «رضا آلتون» از سرکردگان حزب کارگران کردستان ترکیه گفت‌وگو کرده است،‌ به تشریح چگونگی فراهم شدن مقدمات این مصاحبه و مکان انجام آن پرداخته است. وی گفته است در این مصاحبه که در محل تمرکز این گروه در کوه‌های قندیل(شمال عراق) برگزار شده، به مدت حدود 4 ساعت با وی درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده است. این رسانه رسمی آل‌سعود از این سرکرده تروریست‌ها درباره نیروهای مبارز حشدالشعبی(بسیج مردمی در عراق) نیز سوال می‌پرسد و وی نیز در پاسخ به بیان الفاظ توهین‌آمیز درباره آن پرداخته و همگام با رویکرد خصمانه آل‌سعود علیه این نیروهای مردمی که از عوامل مهم پیروزی بر گروه تروریستی تکفیری داعش مورد حمایت سعودی‌ها بودند، مدعی شده که حشدالشعبی نسخه مشابه داعش است. بیان ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و ترویج تهدیدهای این سرکرده گروه تروریستی در ادامه این مصاحبه از سوی روزنامه عکاظ عربستان صورت گرفته است. عکاظ در این مصاحبه سوالاتی را با محور ضدترکیه‌ای از این سرکرده «پ‌ک‌ک» مطرح کرده است تا نشان دهد انجام این مصاحبه با گروهی که تا چند ماه پیش وزیر خارجه سعودی آن را تروریستی قلمداد می‌کرد، با چراغ سبز حاکمان عربستان صورت گرفته است. روزنامه سعودی عکاظ همچنین در گزارشی دیگر، با حمله شدید به رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: بین رجب طیب‌اردوغان و ایران تفاوتی نیست و هر دو خواهان محو کشورهای عربی خلیج‌فارس هستند. به نوشته روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی، از زمان پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، مساله احیای امپراتوری عثمانی از رویاهای اصلی وی بوده است که در سخنرانی‌های مختلف بدان اشاره می‌کند. اما اردوغان در طی مسیری که منتهی به چنین جایگاهی برای کشورش شود، قدم‌های درستی برنداشت؛ برای نمونه به جای برقراری روابط نزدیک با دولت‌های عرب و خلیج‌فارس، در جریان انقلاب مصر، موضع مخالف با السیسی را برگزیده و از اخوان‌المسلمین دفاع کرد. این روزنامه دولتی عربستان آورده است: اردوغان علاوه بر این از عضویت ترکیه در ناتو، استفاده لازم را نکرد و ایالات متحده ناچار شد برای مبارزه با ترویست‌های داعش در الرقه، وارد ائتلاف با کردهای سوریه شود و در این میان، اردوغان دائما کردهای داخل ترکیه را تهدید به جنگ می‌کرد. عکاظ در ادامه حمله به اردوغان، به ایران نیز حمله‌ور شده و می‌نویسد: «وقتی در نیت‌های واقعی اردوغان تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت زیادی بین طرح‌های او و طرح‌های «توسعه‌طلبانه»! پارس‌ها نیست. هدف اصلی هر دو محو ملت‌های منطقه عربی و خلیج‌فارس، برای حکومت کردن بر این کشورهاست».
 

ترور نافرجام اردوغان
منابع امنیتی یونان می‌گویند موفق شده‌‌اند عملیات ترور رئیس جمهور ترکیه را در جریان سفرش به یونان کشف و خنثی‌ کنند. روزنامه توفیمای یونان به نقل از این منابع گزارش داد، قرار بود این عملیات توسط 9 نفر با شلیک راکت و پرتاب بمب‌های دست‌ساز و بطری‌های آتش‌زا صورت بگیرد که با هشیاری پلیس یونان عملیات لو رفته است. به گفته این منابع امنیتی، افراد بازداشت شده وابسته به گروهک «د‌ه‌ک‌ب‌ج» بوده و دارای تابعیت ترکیه هستند. اردوغان ماه گذشته در رأس هیأتی بلندپایه برای نخستین‌بار بعد از 65 سال وارد آتن، پایتخت یونان شد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
 


Page Generated in 0/0114 sec