printlogo


کد خبر: 185931تاریخ: 1396/9/28 00:00
خاورمیانه

جنبش انقلابی هویت‌خواهانه و عدالت‌طلبانه همچنان در زیر پوست جوامع عربی زنده است
7 سالگی بیداری اسلامی
موج تحولات هویت‌خواهانه و عدالت‌طلبانه در کشورهای عربی خاورمیانه که از آن به بیداری اسلامی یاد می‌شود این هفته در حالی 7 ساله شد که جهان عرب اینک علاوه بر مشکلات داخلی در تب و تاب آرمان مشترک خود یعنی قدس می‌سوزد. ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ محمد بن بوعزیزی، دستفروش تونسی در اعتراض به توقیف سبزی‌هایش و تحقیری که یک مأمور زن شهرداری به او روا داشته بود خود را در مقابل ساختمان شهرداری «سیدی بوزید» به آتش کشید. بوعزیزی چند روز بعد در بیمارستان درگذشت اما اقدام او آغازگر انقلابی در تونس و سپس سراسر خاورمیانه عربی شد. انقلابی که نه‌تنها به حکومت ۲۳ ساله دیکتاتور این کشور، زین‌العابدین بن‌علی پایان بخشید بلکه با فرار او به عربستان سعودی، موج انقلاب نیز پا از مرزهای تونس فراتر گذاشته و همسایگان آن در شمال آفریقا یعنی مصر و لیبی را هم دربرگرفت و به سقوط دیکتاتورهای طویل‌الحکومت قاهره و طرابلس یعنی حسنی مبارک و معمر قذافی انجامید. بتدریج دیگر کشورهای عربی چون الجزایر، مراکش، موریتانی، اردن، عربستان سعودی و بحرین هم درگیر اعتراضات داخلی شدند. بیداری اسلامی حتی الهام‌بخش جنبش‌های اعتراضی چندین ماهه در ترکیه، اسپانیا، فرانسه و اوکراین با عنوان مشترک جنبش «میدان» و همچنین جنبش اشغال وال‌استریت در نیویورک آمریکا قرار گرفت. اما در خاورمیانه دولت‌های غربی عضو ناتو از ناآرامی‌های اجتماعی بویژه در سوریه، لیبی و یمن که کشورهایی ناهماهنگ با سلطه بودند، سوءاستفاده کرده و با همکاری سعودی، قطر، ترکیه و در حمایت از گروه‌های تروریستی زیرمجموعه القاعده و شاخه سلفی اخوان‌المسلمین، موجب ایجاد جنگ داخلی یا به بیان بهتر جنگ نیابتی برای تقسیم این کشورها شدند که بعدتر دامنه این جنگ به عراق و بخش‌هایی از لبنان هم کشیده شد.
با وجود انحراف بیداری اسلامی توسط غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش، این تحول موجب تحولات گسترده‌ای در ساختار اجتماعی کشورهای عربی شد که این بر ساختار حاکمیت‌های مستبد آنها نیز اثر گذاشت. همچنین در جزیره بحرین هم که در آن اقلیت دست‌نشانده و ظالم آل‌خلیفه بر اکثریت شیعیان حکومت می‌کنند، موج بیداری اسلامی  همچنان در قالب انقلاب 14 فوریه زنده است. دیروز معترضان تونسی در شهر «سیدی بوزید» که جرقه بزرگ‌ترین تحول معاصر در جهان عرب در آن ‌زده شد، به مناسبت هفتمین سالروز خودسوزی دستفروش معترض به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات معترضان بیکار و فعالان تونسی خشمگین از نبود فرصت‌های شغلی بار دیگر تنش‌ها را در این شهر افزایش داده است. عصر شنبه نیروهای امنیتی تونس علیه معترضان شهر سیدی بوزید از گاز اشک‌آور استفاده کردند چرا که آنها برخی از مسیرهای تردد را با تایر مسدود کرده بودند. تونس همچنین طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی در حمایت از قدس نیز بوده است. بسیاری از اعضای پارلمان تونس و مردم این کشور در تظاهرات‌شان علیه دولت آمریکا و رژیم سعودی که به دنبال خیانت و واگذاری فلسطین به اسرائیلی‌هاست موضع گرفته‌اند. گستردگی جو ضدسعودی و ضدآمریکایی در تونس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی معنایی جز این ندارد که بیداری اسلامی همچنان در زیرپوست رخدادهای روزمره ملت‌های اسلامی زنده است.

قتل دیپلمات انگلیس در بیروت
یک مقام پلیس لبنان اعلام کرد مقام‌های این کشور مردی را که متهم به قتل ریکا دایکس، دیپلمات زن انگلیسی در لبنان است، دستگیر کرده‌اند و او به این قتل اعتراف کرده است. به گفته این مقام، این قتل یک عمل مجرمانه بوده و انگیزه سیاسی نداشته است. جسد ربکا دایکس روز شنبه در حالی که بر اثر خفگی جانش را از دست داده بود، در کنار جاده‌ای در شرق شهر بیروت پایتخت لبنان یافت شد. در عین حال وزارت خارجه انگلیس مرگ این کارمند سفارت خود را که برای وزارت توسعه بین‌المللی دولت این کشور کار می‌کرد،
تایید کرد.
 


Page Generated in 0/0060 sec