printlogo


کد خبر: 185932تاریخ: 1396/9/28 00:00
چهارگوشه

 کورتس جوان‌ترین رهبر جهان
 سباستین کورتس 31 ساله از حزب مردم رسما صدراعظم اتریش شد. در پی سوگند کورتس، با حضور الکساندر فان در بالن رئیس‌جمهور اتریش اقدامات رسمی برای تشکیل دولت در این کشور آغاز می‌شود. هاینتس کریستین اشتراخه، از حزب آزادی معاون وی شد. این حزب دارای گرایش‌های تندروی راست است. اتریش تنها کشور اروپای غربی است که حزبی با گرایش‌های راست‌گرایانه افراطی در دولت ائتلافی حضور دارد. همزمان با مراسم ادای سوگند، در وین پایتخت این کشور هم تظاهرات‌هایی در اعتراض به حضور حزب افراطی آزادی در دولت برگزار شد.

حمله داعش به مرکز آموزش اطلاعاتی در کابل
عناصر تروریستی داعش، دیروز به یک مرکز آموزشی اداره امنیت ملی افغانستان در کابل حمله کردند و با نیروهای امنیتی درگیری شدند. به گفته شاهدان عینی، مهاجمان در داخل یک ساختمان در حال ساخت در نزدیکی مرکز اداره امنیت ملی افغانستان پنهان شده بودند و این مرکز را هدف حمله قرار دادند.  نیروهای امنیتی پس از این حمله محوطه را محاصره کردند. مقام‌های امنیتی محلی جزئیاتی از میزان تلفات ندادند.

سازمان ملل: سرکوب روهینگیایی‌ها
از پیش برنامه‌ریزی‌شده است
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت، اگر روزی دادگاه حکم دهد که عملیات‌های کشتار جمعی علیه اقلیت روهینگیا در میانمار صورت گرفته، او تعجب نخواهد کرد. زید رعدالحسین به بی‌بی‌سی گفت که حملات علیه مسلمانان روهینگیا «به نحو خوبی برنامه‌ریزی و بررسی‌شده است.» او از آن‌سانگ‌ سوچی، رهبر ملی میانمار خواست تلاش‌های خود را به‌منظور متوقف کردن عملیات ارتش برای سرکوب روهینگیا به‌کار گیرد. وی سرکوب مسلمانان روهینگیا را «مثال بارزی برای پاکسازی نژادی» خواند و این سوال را مطرح کرد و متذکر شد که نمی‌توان امکان کشتار جمعی مسلمانان روهینگیایی را بعید دانست. همزمان، دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد ارتش میانمار ده‌ها خانه متعلق به اقلیت میانمار را حتی بعد از امضای توافق با بنگلادش برای بازگرداندن آوارگان به آتش کشیده است. گزارش دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده معلوم می‌شود ارتش میانمار همچنان خانه‌های مردم روهینگیا را می‌سوزاند و زمانی که توافق میان 2 کشور روز 23 نوامبر به امضا رسید، ده‌ها خانه در همین مدت در استان راخین محل اسکان مردم روهینگیا به آتش کشیده شد. از اواخر ماه آگوست، بیش از 650 هزار مسلمان اقلیت روهینگیا به دلیل حملات، تجاوز، کشتار و تخریب ارتش میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.


حمایت پارلمان مصر از قدس
نمایندگان پارلمان مصر در نخستین موضع‌گیری رسمی و جمعی نسبت به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا با پوشیدن حمایل‌هایی که روی آن نوشته شده بود «قدس عربی است» حمایت خود را از قبله نخست مسلمین نشان دادند. به گزارش آناتولی، علی عبدالعال، رئیس پارلمان مصر تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس را احمقانه خواند و گفت، قدس از آن ماست. او از نمایندگان خواست برای اعلام حمایت از فلسطین بایستند. به گفته عبدالعال، مصر به خاطر قدس وارد چندین جنگ شده، قدسی که نگرانی اصلی این ملت بوده است.  رئیس مجلس مصر همچنین از پایبندی دولت و ملت مصر به ماهیت عربی قدس سخن گفت. این در حالی است که قاهره به دنبال موضع منفعلانه روزهای نخست دولت سیسی در قبال تصمیم ترامپ، اخیرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای لغو تصمیم به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل را به شورای امنیت ارائه کرده که وضعیت بیت‌المقدس را تنها منوط به مذاکرات نهایی و اجرای قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت درباره این شهر اشغالی می‌کند.
 


Page Generated in 0/0114 sec