printlogo


کد خبر: 185938تاریخ: 1396/9/28 00:00
چگونه سیتی بهترین تیم اروپا شده؟

علی کربلایی: چه خوش‌تان بیاید و چه خوش‌تان نیاید، من‌سیتی امروز بهترین و هیجان‌انگیزترین تیم جهان است. تیمی که با اقتدار صدرنشین جزیره است و کار سختی برای حضور در جمع 8 تیم برتر لیگ قهرمانان ندارد اما موضوع  در اختلاف امتیاز 2 رقمی با تیم دوم جزیره و شکستن پی‌درپی رکوردها خلاصه نمی‌شود. سیتی تیم توقف‌ناپذیری به‌نظر می‌رسد و کمتر تیمی هست که الان بتواند ادعا کند سیتی را می‌برد. البته شاید آخر فصل اینطور نباشد و ورق برگردد اما فعلا که اینگونه است. پس با ما باشید تا بررسی کنیم چرا سیتی اینقدر تیم خوفناکی شده است! و البته بیان این نکته هم ضروری است که ما فقط می‌توانیم برخی دلایل عیان را ببینیم و اگر قرار بود همه دلایل موفقیت سیتی را بدانیم الان حداقل یک تیم در لیگ 3 داشتیم که اینطور مقتدرانه در صدر جدول بود.
مسأله اول مالک باشگاه است؛ شیخ منصور که برخلاف تصور ما، یک مرد کاملا مدرن با مدیریت تجاری فوق‌العاده قوی است. حالا نزدیک به یک ‌دهه از شروع دوران شیخ منصور در سیتی می‌گذرد و سرمایه‌گذاری ۹۰۰میلیون یورویی این مرد که در سال‌های اول فقط مصرف داخلی داشت و 2 جام برای این تیم به ارمغان آورد، حالا شکل جدی‌تری به خودش گرفته و از بزرگ‌ترین سرگرمی این مولتی‌میلیاردر تبدیل به بزرگ‌ترین هدفش شده است. نگاهی به سرمایه‌های این مرد به ما نشان می‌دهد سیتی چقدر در برنامه‌های او بار مالی کمی دارد و البته چقدر در شناخته شدنش موثر است. شیخ منصور رئیس شرکت   International Petroleum Invetstment Company یا IPIC از ابوظبی و همچنین بزرگ‌ترین سهامدار شرکت انرژى ÖMV اتریش محسوب مى‌شود، او همچنین از برخى سهام شرکت Daimler آلمان و همچنین برخى سهام مجموعه‌هاى Sky News Arabia و Virgin Galagtic نیز برخوردار است. همسر دوم شیخ منصور یکى از دختران امیر دوبى است و به همین خاطر در سال ۲۰۰۹ وى نقشى مهم در اعطاى وامى بزرگ از سوى ابوظبى به دوبى جهت نجات این امیرنشین از بحران اقتصادى بر عهده داشته و از آن زمان همواره گمانه‌زنى‌هاى فراوانى در زمینه آنچه در دوبى به شیخ منصور آل‌نهیان تعلق دارد به چشم خورده است.  او این روزها بشدت عاقل شده و دست از بریز و بپاش‌های بی‌اساس برداشته است. البته که بریز و بپاش را هنوز هم دارد، مثلا برای جذب پپ گوآردیولا پیشنهادی داد که او هیچ‌وقت نتواند رد کند و  برای اولین‌بار یک مربی در سطح بزرگ‌ترین ستارگان دنیای فوتبال دستمزد می‌گیرد اما خب! خرج کردن برای پپ واقعا می‌ارزد.
دومین دلیلی که سیتی امروز چنین تیم هیولایی شده، شخص پپ گوآردیولاست. او حتی از فابیان دلف هم به بهترین نحو بازی می‌گیرد. موضوع فقط ستاره‌های تیم نیستند. پپ تحول بزرگی در ذهنیت و البته نوع بازی بازیکنان معمولی تیمش ایجاد کرده است. سیتی به هیچ‌وجه در حد بارسای رویایی او ستاره ندارد اما جوری بازی می‌کند که انگار تک‌تک بازیکنانش بهترین‌های جهان در پست خودشان هستند. پپ با اتکا به 12 دستیار کارکشته و البته دانش فنی فوق‌العاده و فلسفه فوتبالی کم‌نظیرش، راننده‌ای بی‌نظیر برای خودروی سوپرلوکسی است که شیخ منصور برایش ردیف کرده. نگاه به مسائل تاکتیکی تیم پپ مطلبی مفصل می‌طلبد اما پپ نشان داده وقتی دانش داشته باشی، مهم نیست در لالیگا کار کنی یا بوندس‌لیگا یا حتی جزیره. همیشه بهترین‌ها تو را می‌خواهند و بهترین ابزار را هم در اختیارت قرار می‌دهند.
و بله! مسأله سوم ابزار مناسبی است که پپ در اختیار دارد. او بعد از یک سال نه‌چندان بد، امسال یک سال فوق‌العاده دارد و این بیشتر به آشنا شدن او با جزیره و بازیکنان مورد نیازش بازمی‌گردد. بازیکنانی نظیر داوید سیلوا، کوین د‌بروینه، آگوئرو، ادرسون، اوتامندی، فرناندو، فرناندینو، رحیم استرلینگ، گابریل ژسوس و سانه، همه بازیکنانی هستند که هر تیمی آرزوی داشتن‌شان را دارد. برای این بازیکنان مبالغ خیلی بالا خرج نشده و اکثرا بسیار ارزان‌تر از ستاره‌های پاریس، یونایتد، رئال و بارسا خریداری شده‌اند.
مسأله چهارم، بلوغ است. هم شیخ منصور، هم پپ و هم بازیکنانش و البته هواداران سیتی بالغ شده‌اند. هر کدام به نحو خود، کامل شده‌اند و به تیم کمک می‌کنند. تجربه مسأله‌ای است که این سیتی را نسبت به سال قبل و حتی تمام سال‌های دیگر تاریخ باشگاه متمایز کرده است. خبری از تصمیمات عجولانه نیست. خبری از چینش‌های عجیب و غریب نیست. خبری از درگیری بین بازیکنان نیست. خبری از هیچ‌کدام از این اتفاقات ناخوشایند نیست و همین باعث شده سیتی یکه‌تاز فوتبال اروپا باشد. حمایت بی‌نظیری از تیم می‌شود و هواداران بین‌المللی زیادی به سمت این تیم سرازیر شده‌اند. شاید بالاخره بعد از سال‌ها من‌سیتی برای شیخ منصور از یک سرگرمی، تبدیل به یک منبع درآمد شود؛ البته یک منبع درآمد جزئی برای او!


Page Generated in 0/0193 sec