printlogo


کد خبر: 185966تاریخ: 1396/9/28 00:00
رئیس‌جمهوری فرانسه:
اسد در قدرت می‌ماند، باید با او مذاکره کنیم

یکی از نزدیک‌ترین رسانه‌های ترکیه‌ای نزدیک به دولت آنکارا، فاش کرد سرکرده تروریست‌های داعش در حال حاضر در یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه پناه داده شده است. روزنامه ینی‌شفق، متعلق به نزدیکان رجب اردوغان، به نقل از منابع سوری نوشت که ابوبکر بغدادی در عراق به دست آمریکایی‌ها افتاده که او را از طریق شهرک مرزی الکرامه که یکی از آخرین پایگاه‌های داعش در مرز عراق و سوریه محسوب می‌شد به پایگاه نظامی پنتاگون در منطقه الرمیلان در استان حسکه سوریه انتقال داده‌اند. منبع این خبر که قبلا یکی از اعضای گروه تروریستی «جندالاقصی» وابسته به داعش بوده، اعلام کرده است که البغدادی توسط آمریکایی‌ها نخست به پایگاه آنها در «رأس‌العین» و سپس به محل اقامت فعلی‌اش برده شده است. بر این اساس، علاوه بر البغدادی، 7 نفر دیگر از سرکردگان ارشد داعش نیز توسط آمریکایی‌ها پناه داده شده‌اند که یکی از آنها تبعه عراق و دیگران نیز همگی اتباع کشورهایی جز عراق و سوریه بوده‌اند. همزمان تارنمای عراقی شفق‌نیوز نیز تاییدیه این خبر را از مذاکره‌کننده حقوق بشر سازمان ملل گرفت. بر این اساس، هیثم سعید اعلام کرده البغدادی در پایگاهی صحرایی با عملیات هلی‌برن گروهی ۵۰ نفره از کماندوهای آمریکایی بازداشت شده است. 2 روز پیش از افشاگری ینی‌شفق، مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه که تحت نظارت وزارت دفاع روسیه فعالیت می‌کند، اعلام کرده بود ائتلاف آمریکایی در حال آموزش نیروهای شبه‌نظامی در اردوگاه الحسکه در شمال سوریه است تا گروه جدیدی از تروریست‌ها را تحت عنوان «ارتش جدید سوریه» در جنوب این کشور فعال کند.  شبکه آرتی به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت: «ائتلاف بین‌المللی به همکاری با تروریست‌‌های باقیمانده در سوریه ادامه می‌دهد. تحت نظارت مربیان آمریکایی، گروه‌های مسلح جدیدی تحت عنوان «ارتش جدید سوریه» شکل گرفته که احتمال می‌رود به جنوب سوریه برای مبارزه با نیروهای دولت در دمشق اعزام شوند. اغلب این شبه‌نظامیان اعضای گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره هستند و در حال حاضر حدود 750 شبه‌نظامی از مناطق رقه، دیرالزور، البوکمال و مناطق شرقی فرات در منطقه اردوگاه پناهجویان متمرکز شده‌اند. هسته اصلی این گروه در این اردوگاه شامل 400 شبه‌نظامی داعشی می‌شود که شهر رقه را در ماه اکتبر سال 2017 با کمک آمریکا ترک کرده بودند. آمریکا مکررا تعهد خود به مبارزه با تروریست‌ها را اعلام کرده و دونالد ترامپ نیز روز سه‌شنبه گذشته پیروزی بر داعش در سوریه و عراق را اعلام کرد». این نخستین مرتبه‌ای نیست که ائتلاف آمریکایی با تروریست‌ها در تعامل بوده است. در ابتدای ماه نوامبر، روسیه اعلام کرد آمریکا یک اردوگاه آموزش شبه‌نظامی در سوریه برای تشکیل یک گروه جدید از معارضان به‌اصطلاح میانه‌رو راه‌اندازی کرده است. همچنین ولادیمیر پوتین هفته گذشته در جریان نشست سالانه‌اش با اهالی رسانه‌ها سخنانی با مضمون مشابه اما مبهم‌تر به زبان آورد و گفت آمریکایی‌ها در مقابل انتقال تروریست‌ها در مرز سوریه و عراق چشم بسته‌اند، چرا که می‌خواهند از آنها برای اهداف بعدی‌شان استفاده کنند. با این حال دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی کاخ کرملین، روز دوشنبه در واکنش به خبر روزنامه ینی‌شفق تلاش کرد مسکو را از این غائله دور نگه دارد و با رد تایید اخبار منتشر شده درباره پناه دادن آمریکایی‌ها به البغدادی گفت: «دست‌کم ما چنین اطلاعاتی در دست نداریم».
اسد: جنگ سوریه تمام نشده است
رئیس‌‌جمهوری سوریه با بیان اینکه جنگ در کشورش تمام نشده و در مراحل جدی از تخریب پایگاه‌های اصلی داعش است، گفت: پیروزی‌های پی در پی علیه تروریسم در سوریه شرایط مناسبی را برای تسریع در روند بازسازی مناطق تخریب شده در سوریه فراهم می‌کند. بشار اسد همچنین اعلام کرد نقش سازمان ملل را در انتخابات تا زمانی که در چارچوب حاکمیت سوریه باشد، تایید می‌کند. اسد در ادامه اعلام کرد هر کسی تحت رهبری کشور بیگانه علیه ارتش و مردم کشورش می‌جنگد خائن است.
مکرون: اسد در قدرت می‌ماند
 رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت باقی خواهد ماند. امانوئل مکرون در این مصاحبه با کانال دوم تلویزیون فرانسه، مدعی شد که بشار اسد، «دشمن مردم سوریه» است اما گفت: «ما باید با اسد و نمایندگان او گفت‌وگو کنیم». مکرون در بخش دیگری از این مصاحبه پیش‌بینی کرد شکست کامل گروه تروریستی داعش در سوریه، تا اواخر ماه فوریه محقق خواهد شد. وی مدعی شد که ائتلاف ادعایی آمریکا و متحدانش علیه داعش در عراق توانسته در مأموریتش موفق عمل کند. مکرون  گفت: «ما فعلاً با ائتلاف [ضد داعش] در عراق پیروز جنگ شده‌ایم». مکرون در ادامه گفت: «فکر می‌کنم تا اواسط یا اواخر ماه فوریه در جنگ [علیه داعش] در سوریه هم پیروز می‌شویم». رئیس‌جمهور فرانسه گفت که اولویت نخست کشورش به عنوان یکی از کشورهای عضو ائتلاف آمریکا غلبه بر داعش است و نه کنار زدن بشار اسد از قدرت.  مکرون گفت که بشار اسد بعد از شکست داعش از قدرت کنار نخواهد رفت. او گفت: «بشار اسد [در قدرت] خواهد ماند، او پابرجا خواهد بود چون تحت محافظت کسانی است که در میدان جنگ پیروز شده‌اند، خواه منظور ایران باشد یا روسیه».
 

دیدار رئیس سیا با شاه سعودی
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، دیروز در ریاض از مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استقبال کرد. در این دیدار روابط میان عربستان و آمریکا و همچنین شرایط منطقه خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این دیدار یک روز پیش از سفر برنامه‌‌‌ریزی‌شده محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض است. طبق اعلام منابع فلسطینی، سفر عباس به عربستان به منظور بررسی تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به این مکان صورت می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0066 sec