printlogo


کد خبر: 186214تاریخ: 1396/10/4 00:00
دستاورد 1000 روز جنگ علیه همسایه جنوبی برای بن‌سلمان چه بود؟
یمن باتلاق سعودی
انهدام 37 هواپیما و بالگرد و 1200 تانک ائتلاف متجاوز

1000 روز از جنگ همه‌جانبه ائتلاف متجاوز سعودی به یمن می‌گذرد، رژیم سعودی، نه‌تنها طی این جنگ هیچ‌کدام از اهداف نامشروع و توسعه‌طلبانه‌ای را محقق نکرده بلکه متحمل خسارت‌های بزرگ و تلفات زیادی شده و همچنین این جنگ عربستان را با اوضاع داخلی بسیار سختی روبه‌رو کرده است. از جمله این خسارت‌ها و تلفات، خسارت‌های اقتصادی، سیاسی و تنش در اوضاع داخلی عربستان به دلیل هزینه‌های زیاد جنگ در یمن است.
خسارت‌های مالی و جانی
خسارات مالی و جانی عبارتند از نابودی بیش از ۱۲۰۰ دستگاه تانک و خودروی زرهی، نابودی ۱۲ فروند بالگرد آپاچی و  5 فروند جنگنده اف۱۶ و اف۱۵ و بیش از ۲۰ هواپیمای جاسوسی، هدف قرار دادن ۱۰ کشتی، ناوچه و قایق جنگی، نابودی صدها پایگاه در نجران، جیزان و عسیر، هدف قرار دادن تعداد زیادی از مناطق فرماندهی در نجران، جیزان و عسیر و یورش به ده‌ها پایگاه و سیطره بر آنها.
خسارت‌های اقتصادی کشورهای متجاوز
خسارات اقتصادی بسیاری به کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی وارد شده که به قرار زیر است:
- افزایش تأثیرات منفی بر اقتصاد و ذخایر صندوق‌ها در کشورهای عضو ائتلاف عربی و تحمیل کردن هزینه‌های سنگین بر آنها
- اختصاص اموال صندوق‌های اصلی برای حمایت مالی از ائتلاف و پوشش دادن هزینه‌های تسلیحاتی
تأثیرات جنگ یمن بر اقتصاد عربستان
-کاهش بودجه به ۱۵ درصد از تولید ملی
-کمک‌ها و هدایای میلیاردها دلاری برای خرید دوستان و حامیان
-کاهش میزان ذخایر از سال ۲۰۱۴ از ۷۳۷ میلیارد دلار به ۴۳۷ میلیارد دلار
-کاهش بودجه به دلیل کاهش قیمت نفت و کسری بودجه به طوری که از ۱۵ درصد هم تجاوز کرد.
- افزایش مالیات‌ها، قیمت‌ها و وخیم شدن وضعیت معیشتی
- ناکام ماندن تلاش‌ها برای افزایش تنوع منابع درآمدی
- افزایش میزان هزینه‌های نظامی به طوری که در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۸۱ میلیارد دلار رسید و به این ترتیب عربستان به سومین کشور جهان تبدیل شد که بزرگ‌ترین میزان بودجه نظامی در جهان را بعد از آمریکا و چین دارد.
-کاهش میانگین رشد در عربستان که صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد عربی بوده است
- اجتناب سرمایه‌گذاران خارجی از پروژه‌های بزرگ
- کاهش گردشگری و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و خدمات دیگر
رخدادهای داخلی عربستان
جنگ در یمن، عربستان را با اوضاع داخلی سختی روبه‌رو کرد که علاوه بر بعد اقتصادی بر بعد سیاسی نیز تأثیر داشته است. تحولات در اوضاع سیاسی عربستان عبارتند از: برکناری مقرن بن عبدالعزیز از سمت ولیعهدی عربستان در سال ۲۰۱۵، برکناری محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق عربستان، ترور عبدالعزیز بن فهد، ترور منصور بن مقرن و ربوده شدن 3 شاهزاده در خارج، بازداشت
۱۱ شاهزاده و ۳۸ مسؤول به اتهام فساد. بازداشت و برکناری بسیاری از علما، روشنفکران و روزنامه‌نگاران. ناجی الزعبی، پژوهشگر نظامی می‌گوید: حجم تسلیحاتی و جنگ‌های عربستان تنها با هدف شتاب این کشور برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی صورت گرفته است. با این حجم سنگین تسلیحاتی سربازان عربستانی در مرزها پیشرفته‌ترین سلاح‌های‌شان را رها کرده و تانک‌ها از مقابل نیروهای یمنی فرار می‌کردند. این پژوهشگر گفت: با وجود محاصره یمن، یمنی‌ها توانستند قدرت نظامی خود را از داشتن موشک‌های کوتاه‌برد به موشک‌های بالستیک تغییر دهند و آن را به پایتخت‌های کشورهای متجاوز شلیک کرده و پایگاه‌ها و فرودگاه‌ها و ناوها را هدف قرار دهند. الزعبی درباره شکست عربستان در جبهه‌های داخلی و خارجی صحبت کرد و گفت: اگر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حملات موشکی‌شان ادامه دهند به اقتصاد کشورهای غربی در جهان عرب پایان می‌دهند.

اعتراف آمریکا به اصابت موشک انصارالله به کاخ ریاض
در حالی ‌که مقامات سعودی همواره از رهگیری حملات موشکی انصارالله به ریاض سخن می‌گویند، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد موشک بالستیک انصارالله یمن که به سمت کاخ پادشاهی «یمامه» در ریاض شلیک شده بود، با آن برخورد کرده است.  وزارت خارجه آمریکا در صفحه عربی توئیتر خود نوشت: شلیک موشک بالستیک حوثی‌ها را [انصارالله یمن] که ۱۹ دسامبر  به کاخ الیمامه محل اقامت سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان در ریاض اصابت کرد، بشدت محکوم می‌کنیم. در همین حال، مجتهد، افشاگر اخبار محرمانه دربار عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی توئیتر با این نام افشاگری می‌کند، با قرار دادن این توئیت وزارت خارجه آمریکا در صفحه خود فاش کرد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به همین علت در مخمصه افتاده است.
 


Page Generated in 0/0052 sec