printlogo


کد خبر: 186235تاریخ: 1396/10/4 00:00
دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش:
برخی اقدامات برای سند تحول شتابزده بود

گروه اجتماعی: دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش گفت: بشدت خواهان تغییر مصوبه مجلس درباره تقویم آموزشی و شروع مدارس در اول مهرماه، هستیم زیرا مغایر با اصول آموزشی، فرهنگی و اقتصادی است و 3 ماه تعطیلی تابستانی، آسیب‌های فراوانی دارد.
به گزارش فارس، مهدی نویدادهم، دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش اظهار داشت: آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول را با پیش‌فرض‌هایی آغاز کرد؛ اول اینکه نظام موجود با کاستی‌های فراوانی روبه‌رو است و نمی‌تواند استعدادها را شکوفا کند و مهارت‌های لازم را به دانش‌آموزان بدهد. وی افزود: پیش‌فرض دوم این بود که تغییر یک نظام آموزشی که بیش از
100 سال در کشور سابقه دارد، کار ساده‌ای نیست و اجرای تحول بنیادین نیاز به یک عزم ملی دارد و تنها از آموزش‌وپرورش برنمی‌آید. نویدادهم با تأکید بر اینکه گفتمان‌سازی و جامعه‌پذیر کردن سند به‌وسیله اصحاب رسانه فراهم می‌شود، گفت: سند تحول بنیادین یک پروژه ملی است و اصحاب رسانه باید نقش خود را درباره اجرای آن ایفا کنند. وی ادامه داد: اهداف شورایعالی آموزش‌وپرورش را برای تحول بنیادین بازنگری کردیم زیرا تحول بنیادین صرفاً تغییر ظاهری نظام آموزشی نیست بلکه این است که مأموریت‌ها و کارکرد آموزش‌وپرورش در تحول بنیادین دگرگون شود.
دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه چیزی که همواره از آن رنج بردیم تغییرات وزرای آموزش‌وپرورش بوده است، اظهار داشت: وقتی به دلایل مختلف مدیران ارشد تغییر می‌کنند و در کنار آن کار برنامه‌ریزی در آموزش‌وپرورش طولانی‌مدت و زمان‌بر است، نمی‌توان براحتی کار برنامه‌ای را پیش برد. وی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باعث ایجاد همگرایی بین سیاست‌گذاران و ثبات برنامه خواهد شد، عنوان کرد: در اجرای سند برای اینکه زمان را از دست ندهیم اصل مهندسی همزمان را اجرا کردیم و همزمان با تصویب زیرساخت‌ها، برخی الزامات سند را اجرا کردیم. نویدادهم افزود: از نظر مفهومی 4 گام باید برداشته شود که خوشبختانه در گام چهارم هستیم؛ تدوین، تصویب، تبلیغ و اکنون در مرحله تبیین سند هستیم. دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسشی درباره «ارزیابی از اجرای سند از زمان آغاز تاکنون»، با بیان اینکه طی این سال‌هایی که پس از تصویب سند پشت‌سر گذاشتیم فرآیند اجرای سند را
رشد یابنده می‌بینم، اظهار داشت: امروز بیش از گذشته گفتمان سند در بیرون و درون آموزش‌وپرورش جاری است؛ اگر درگذشته شاهد بودیم جمع محدودی از سند سخن می‌گفتند اکنون سخن از اجرا گسترده شده است و برنامه‌های سال 97 براساس سند نوشته ‌شده و روند التزام رشد‌یابنده بوده است. وی ادامه داد: اجرای سند در زمان‌هایی باقوت و اعتقاد بیشتر و گاهی هم باقوت و التزام کمتر بوده است و هم‌اکنون هم برخی معاونت‌ها بیشتر و برخی کمتر ملتزمند که باید به توازنی در این زمینه برسیم. نوید‌ادهم اضافه کرد: برخی اقدامات آن زمان شتابزده بود و زیرساخت‌های اجرای آن آماده نبود، برای مثال دانشگاه فرهنگیان خیلی خوش‌بینانه سالی 20 هزار نیرو می‌گیرد، در حالی‌ که 940 هزار نیرو اکنون باید مجری و باورمند به اجرای سند باشند.


Page Generated in 0/0070 sec