گروه اقتصادی: آشفتهبازار واردات خودرو و افزایش بیحد و حصر قیمت آن در پی عرضه اندک و بسته شدن سامانه ثبتسفارش، اگرچه متقاضیان خودروهای خارجی را نقرهداغ کرده اما در مقابل موجب شده است دولت و معدود واردکنندگان این کالای لوکس به سودهای نجومی دست یابند. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از کسب درآمد میلیاردی دولت از محل افزایش تعرفه واردات خبر میدهد و میگوید: تنها نفع بسته شدن ثبتسفارش، جبران کسری بودجه دولت بوده و ضررش متوجه همه مصرفکنندگان است. فرهاد احتشامزاد در گفتوگو با مهر با بیان اینکه دولت کسری بودجه خود را با بستن سیستم ثبتسفارش و افزایش تعرفه واردات به بهانه مثبت کردن تراز تجاری، جبران کرد، گفت: متاسفانه اجرای غلط مصوبه دولت از سوی گمرک و دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران به این شکل تلقی شده است که تمام خودروهای موجود در گمرکات کشور نیز باید بر اساس نظام تعرفهای جدید ترخیص شود؛ در حالی که بر اساس ماده ۲ قانون مدنی، این قانون قابلیت عطف به ما سبق ندارد و این باعث شده است که قیمت خودروهای وارداتی در بازار نهتنها کاهش نیابد، بلکه با رشد متوسط ۲۰ درصدی روبهرو شده است. وی افزود: یکی دیگر از تصمیمات اجرایی غلط دولت در این موضوع رخ داده است و عملا باز شدن سیستم ثبتسفارش با این راهکار غلط، نهتنها منجر به کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش شدید قیمت در بازار حتی نسبت به ماه گذشته شده و تنها مزیت آن تامین کسری بودجه دولت از محل واردات خودرو است، بزرگترین ضرر هم این است که کسری از جیب مصرفکننده تأمین میشود. وی تصریح کرد: مرجع نظارتی اکنون باید وارد این پرونده شده و مراجع قانونی در این حوزه اعم از شورای رقابت، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل نود باید به این موضوع ورود و در نهایت از این اجحاف در حق مصرفکنندگان جلوگیری کنند. احتشامزاد با بیان اینکه بر اساس آمار قطعی گمرک مبنی بر واردات خودرو طی 9 ماهه سال جاری و بعد از پالایش اطلاعات و حذف اطلاعات نامرتبط مثل خودروهای آمبولانس و غیرسواری، آمار واردات نشانگر آن است که میزان واردات در آذرماه ۳۹۴۱ دستگاه به ارزش ۹۶ میلیون دلار بوده است که کمترین میزان واردات و مشابه فروردینماه سال جاری بوده است، خاطرنشان کرد: در مجموع طی 9 ماهه اول سال خودروهای خارجی فراوانی وارد کشور شده است که تعداد ۶۷۳۹ دستگاه مربوط به خودروسازان و مجوزهای خاص واردات خودرو بوده است، لذا تعداد واردات خودرو از سوی بخش خصوصی ۴۹ هزار و ۷۷ دستگاه بوده که ارزشی معادل یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار را در برمیگیرد و نسبت به دوره 9 ماهه سال گذشته از نظر تعداد یک درصد افت واردات و از نظر ارزشی 2 درصد رشد داشته است.
عرضه قطرهچکانی خودروهای وارداتی به بازار
با وجود باز شدن سایت ثبتسفارش واردات خودرو، عرضه خودروهای خارجی به بازار همچنان به صورت قطرهچکانی انجام میشود و بسیاری از خودروهای وارداتی در انبارها باقی ماندهاند، ظاهراً واردکنندگان به دنبال فرصتسازی برای فروش گرانتر محصولات خود هستند. به گزارش فارس، بهرغم باز شدن سایت ثبتسفارش واردات خودرو، عرضه خودروهای خارجی به بازار همچنان با محدودیت روبهرو است و تعداد زیادی خودروی وارداتی در انبارها باقی ماندهاند. دلیل اصلی این اتفاق آن است که واردکنندگان این خودروها منتظر گذشت زمان برای عرضه گرانتر محصولات خود هستند. در این باره میتوان به بحثهای مطرحشده مبنی بر نوسان نرخ ارز و همچنین فرصتطلبی برخی واردکنندگان برای استفاده از گذشت زمان در جهت فروش خودروها بر مبنای تعرفههای جدید واردات اشاره کرد. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در این باره به فارس گفت: بازار خودروهای وارداتی بسیار آشفته است، نمایندگیهای رسمی محصولات خود را در بازار عرضه نمیکنند، در عین حال خودروهایی را که از قبل فروختهاند به مشتریان تحویل نمیدهند و به جای آن، دریافت یک خودروی جایگزین را پیشنهاد میکنند. وی با بیان اینکه تا زمانی که خودرو به بازار تزریق نشود، آشفتگی بازار ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر برخی شرکتها نسبت به فروش یکماهه خودروهای وارداتی اقدام میکنند، اما مشخص نیست که بتوانند این خودروها را بموقع به مشتریان تحویل دهند یا خیر. وی تأکید کرد: واردکنندگان رسمی خودرو نباید نسبت به پیشفروش خودرو اقدام کنند، بلکه باید ابتدا خودرو را وارد کرده و سپس آن را بفروشند تا حقی از مشتریان ضایع نشود. مؤتمنی با بیان اینکه برخی از شرکتهای جدید واردکننده خودرو نیز از روند نمایندگیهای رسمی در نحوه ثبتنام و تحویل خودرو تبعیت کردهاند، گفت: سایت ثبتسفارش واردات خودرو باز شده اما مشخص نیست چرا شرکتهای واردکننده، خودرو به مشتریان تحویل نمیدهند و محصولات خود را در انبارها نگه داشتهاند. وی تصریح کرد: تعرفه واردات برخی خودروها از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته، از همین رو برخی واردکنندگان سعی میکنند وانمود کنند که محصولاتشان را با تعرفههای جدید وارد کردهاند و به همین دلیل در فروش خودروها دست نگه داشتهاند تا بتوانند پس از مدتی محصولاتشان را با نرخهای جدید بر مبنای تعرفههای جدید عرضه کنند. به گفته وی، برخی شرکتهای واردکننده نیز با وجود اعلام قیمتهای جدید، از عرضه خودرو خودداری میکنند و منتظرند با گذشت زمان، محصولاتشان را با سود بیشتری در بازار عرضه کنند. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل با اشاره به ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش گمرکی بالای ۴۰ هزار دلار به کشور در مصوبه جدید دولت، گفت: این دست از خودروها که قبلاً وارد شدهاند، هماکنون با قیمتهای نجومی از سوی شرکتها عرضه میشوند. به گفته وی، اکثر شرکتها در عرضه محصولاتشان دست نگه داشتهاند و اکثر خودروهای وارداتی به صورت قطرهچکانی به بازار عرضه میشود.