printlogo


کد خبر: 187122تاریخ: 1396/10/21 00:00
صدامک با کشتن منتقدان داخلی‌اش خشونت‌پراکنی می‌کند
پابند الکترونیکی بر پای شاهزاده‌های سعودی

سایه قهر و خشم در خاندان آل‌سعود در حال عمیق‌تر و گسترده‌تر شدن است. اختلاف‌ها در درون خاندان سعودی پس از آن علنی شد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با چراغ سبز دولت دونالد ترامپ، گام‌های عجولانه و حساب‌نشده‌ای در داخل کشور برداشته و تلاش می‌کند نشستن بر کرسی پادشاهی را سرعت ببخشد. این شاهزاده ماجراجو که آمریکایی‌ها بلندپروازی‌هایش را تحت عنوان طرح 2030 برنامه‌ریزی کرده‌اند، برای تامین مالی این طرح به تحقیر پسرعموها و فرزندان آنها و بازرگانان و مسؤولان این کشور رو آورد و دستور به بازداشت ده‌ها نفر از شاهزادگان و چهره‌های نافذ و صاحبان شرکت‌های عظیم ساخت‌وساز مانند شرکت بن‌لادن داد تا با این کار نه‌تنها خزانه در حالی خالی‌شدن حکومت را با مصادره اموال این بازداشت‌شده‌ها پر کند، بلکه بدین ترتیب دشمنان و منتقدان خود در مسیر رسیدن به پادشاهی را از میان بردارد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان از چند ماه گذشته و در پی تشکیل آنچه آن را کمیته مبارزه با فساد می‌نامد، شماری از شاهزادگان متمول سعودی را به اتهام فساد بازداشت کرده و در هتل ریترز کارلتون نگاه داشته بود. برخی از این بازداشت‌‌شده‌ها پس از واگذاری بخشی از دارایی‌های‌شان به حکومت، آزاد شده‌اند ولی باقیمانده‌ها 3 روز پیش به زندان بسیار امنیتی الحائر منتقل شدند. زندان الحائر بزرگ‌ترین زندان عربستان‌سعودی در جنوب ریاض است که گفته می‌شود متهمان تروریستی و سیاسی در آن نگهداری می‌شوند. در همین راستا، محمود رفعت، قاضی سابق دادگاه کیفری بین‌المللی و رئیس موسسه اروپایی حقوق بین‌الملل در واکنش به بازداشت اخیر 11 شاهزاده معترض در مقابل کاخ الحکم در شهر ریاض گفت: حکومت سعودی درصدد کشتن شماری از شاهزادگان است تا کسی بار دیگر جرأت نکند از این حکومت سرپیچی و تمرد کند.
رفعت در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اتفاقاتی در زندان الحائر که این 11 شاهزاده در آنجا زندانی شده‌اند، در جریان است. این شاهزاده‌ها هنگام تجمع در مقابل کاخ الحکم در اعتراض به بازداشت یکی از بستگان خود بازداشت شدند. مطالب درز کرده مبنی بر قتل برخی از آنها، حکایت از آن دارد که حکومت قصد دارد وارد گام بعدی شود. این گام کشتن برخی شاهزادگان برای ایجاد رعب و وحشت در دل سایر اعضای خاندان حاکم است. برخی منابع علت تجمع 11 شاهزاده را درخواست آنها برای پرداخت قبوض برق و آب خود از سوی دولت و گرفتن غرامت به خاطر حکم قصاص یکی از بستگان خود دانستند اما فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی در این امر ابراز شک و تردید کرده و معتقدند تجمع برای اعتراض درباره بازداشت بستگان آنها و ناپدید شدن محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق سعودی بوده است.
گفته می‌شود، رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی در عربستان‌سعودی پشت‌پرده افشاگری‌ها درباره سرکوب شاهزاده‌های بازداشت‌شده در زندان مخوف الحائر است. رسانه‌ها دیروز گزارش دادند شاهزاده ترکی آل‌الشیخ، رئیس هیأت ورزش عربستان‌سعودی، شاهزاده «عبدالله بن‌سعود بن‌محمد» رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی (دریایی) را از منصب خود برکنار کرد.  عبدالله بن‌سعود بن‌محمد 3 ماه پیش در این سمت منصوب شده بود. روز دوشنبه عبدالله بن‌سعود بن‌محمد فایلی صوتی منتشر کرده و درباره بازداشت 11 شاهزاده در کاخ سلطنتی ریاض، مطالبی بیان کرده و روایت دادستان کل کشور درباره اینکه شاهزادگان به عدم پرداخت قبض برق اعتراض داشته و سپس بازداشت شده‌اند را رد کرد. خبرگزاری بلومبرگ آمریکا ضمن افشای اسامی برخی شاهزادگان عربستانی که گفته می‌شود به دلیل علنی کردن اعتراض‌شان نسبت به عدم تقبل هزینه قبض‌های برق از سوی دولت بازداشت شده‌اند، تاکید کرد علت بازداشت آنها آنچه مسؤولان عربستانی اعلام می‌کنند، نیست. این خبرگزاری اعلام کرد، نایف بن‌سلطان و سعود بن‌سلطان، پسران سلطان بن‌محمد الکبیر میلیاردر و مالک المراعی، ‌بزرگ‌ترین شرکت لبنیاتی عربستان از جمله ۱۱ شاهزاده‌ای هستند که هفته گذشته به گفته مسؤولان ریاض به دلیل اعتراض علنی به قطع پرداخت هزینه‌های خدماتی‌شان بازداشت شدند. به گفته برخی منابع آگاه، نایف بن‌سلطان از اعضای شورای مدیریتی شرکت المراعی و رئیس زین، سومین شرکت بزرگ مخابراتی عربستان است.
کنترل شاهزاده‌های آزادشده
منابع خبری در عربستان‌سعودی گزارش دادند مقامات این کشور برای کنترل رفت و آمد شاهزادگانی که به اتهام فساد دستگیر و سپس آزاد شده‌اند، از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند. به گفته منابع خبری عربستان، این اقدام علاوه بر کنترل رفت و آمد افراد آزاد شده، مانع از امکان خروج آنان از کشور می‌شود. روزنامه عکاظ عربستان چند روز پیش از آزادی 23 نفر از دستگیرشدگان خبر و وعده داد شمار دیگری از افراد بازداشت‌شده بزودی آزاد خواهند شد. خبرها حاکی است شاهزادگانی که حاضر شده‌اند مبالغی پرداخت کنند و هیچ‌گونه اقدام سیاسی علیه دولت انجام ندهند، آزاد شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0136 sec