printlogo


کد خبر: 187123تاریخ: 1396/10/21 00:00
سرپرست هیأت کره‌شمالی پس از آغاز مذاکره با همسایه جنوبی:
هدف هسته‌ای ما آمریکاست نه همسایگان!

پس از 2 سال قطع ارتباط رسمی پیونگ‌یانگ و سئول، آغاز موفقیت‌آمیز مذاکرات هیات‌های کره‌شمالی و جنوبی باعث ایجاد موجی از خوش‌بینی در شبه‌جزیره کره شده اما بعید است مذاکرات امسال حتی به مرحله رفع تنش در شبه‌جزیره برسد. هیات‌های ارشد دیپلماتیک متشکل از وزرای کابینه هر دو کره، صبح روز سه‌شنبه در ساختمان موسوم به خانه‎ صلح سرزمین پدری در روستای پان‌مون‌جام، در منطقه حائل نظامی بین 2 کشور و در جوی دوستانه که در سال‌های اخیر مشاهده نشده بود، نه‌تنها بر سر شرایط اعزام کاروان ورزشکاران همسایه شمالی به المپیک زمستانی (2018) ماه آتی در شهر پیونگ‎چانگ کره‌جنوبی توافق کردند بلکه پس از سال‌ها برخی مذاکرات نظامی و امنیتی با هدف کاهش تنش‌ها و بهبود روابط سئول و پیونگ‌یانگ انجام شد که مهم‌ترین آنها برقراری مجدد خط ارتباط ویژه در منطقه تماس مرزی بود.  در بیانیه مشترکی که دو طرف بعد از نشست 11 ساعته صادر کردند، طرفین موافقت خود را با برگزاری مذاکرات نظامی اعلام کردند. نکته اینجاست که کره‌شمالی در شرایطی به این توافق‌ها با طرف مقابل دست یافت که همچنان از اصول خود عدول نکرده است. مهم‌ترین اصل پیونگ‌یانگ برای آغاز مجدد مذاکرات بدون پیش‌شرط بودن آن بود که محقق شد. این واشنگتن بود که می‌خواست پیش شرط خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ را به سئول تحمیل کند.  در حالی که کاخ سفید مشخصا اعلام کرده بود هر گونه مذاکره از سوی کره‌شمالی هسته‌ای را با همسایه جنوبی‌اش قبول ندارد اما شاهد بودیم ترامپ به سرعت در مقابل تمایل دوجانبه به آشتی در شبه‌جزیره کره کوتاه آمد.  موفقیت دیگر کره‌شمالی این بود که عملا با پافشاری بر مواضع مبتنی بر منافع ملی خود زیر بار تهدیدهای آمریکایی نرفت و در نتیجه عملا واشنگتن از مذاکرات آشتی دوطرف بیرون گذاشته شد.  سرپرست هیات مذاکره‌کننده کره‌شمالی در پان‌مون‌جام با انتقاد از پیشنهاد هیات سئول برای گفت‌وگو بر سر خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره اعلام کرد مطرح کردن این موضوع ممکن است دستاوردهای خوب نشست را از بین ببرد. ری سون گیوون گفت: «هدف سلاح‌های ما شامل بمب‌های اتمی، هیدروژنی و موشک‌های بالستیک، تنها آمریکاست و نه برداران‌مان (در کره‌جنوبی) و نه چین و روسیه.» او تصریح کرد آغاز مذاکرات آشتی با کره‌جنوبی ارتباطی با واشنگتن ندارد و کره‌شمالی کماکان با آمریکا پای میز مذاکره نخواهد نشست. البته او در این میان توضیحی درباره وضعیت خاص ژاپن نداد که توسط مردم هر دو کره و همین طور چینی‌ها به خاطر جنایت‌هایش در نیمه اول قرن بیستم به عنوان دشمن شناخته می‌شود.
با این وجود وزیر اتحاد کره‌جنوبی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد سئول در این نشست ژاپن را هم در کنار چین و آمریکا به عنوان یک طرف لازم برای هماهنگی برای حل ریشه‌ای مساله هسته‌ای شبه‌جزیره کره در آینده معرفی کرد.
رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز با محافظه‌کاری با نتایج دور نخست مذاکرات با همسایه شمالی برخورد کرد و ضمن تاکید بر خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی، از پا بر جا ماندن تحریم‌ها علیه
پیونگ یانگ در این رابطه دفاع کرد. با این حال او روی دستاوردهای قطعی مذاکرات تحت عنوان برگزاری المپیک صلح با کره‌شمالی مانور داد و با گفتن اینکه «آماده مذاکره با اون هستم» عملا کاری جز تکرار جمله این هفته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نکرد. «مون جائه این» همچنین با تشکر از ترامپ به‌خاطر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا روی پیونگ‌یانگ که به‌زعم او منجر به شکل گرفتن مذاکرات آشتی دو کره شده است، نشان داد سئول بشدت زیر فشار واشنگتن قرار دارد تا منافع اصلی آمریکا را در مقابل پیونگ‌یانگ نمایندگی کند.


Page Generated in 0/0051 sec