هنرهای سنتی میتواند مهارت ارزشمندی در فضای کسبوکار باشد و اوقات فراغت جوانان را بخوبی پر کند و قزوین با برنامهریزی برای هنرمندان میتواند در شکوفایی این هنرها پیشگام باشد. هنرمندانی که در زمینه انواع هنرهای صنایع دستی هنرنمایی و تلاش میکنند سهم زیادی در حفظ هنرهای اصیل ایرانی و نمایش تاریخچه تمدن این سرزمین دارند. تحقیقات نشان میدهد فعالیتهای هنری در زمینه صنایع دستی تاثیر زیادی در ایجاد آرامش و نشاط برای صاحبان این هنر دارد، یکی از هنرهای دستی قدیمی ایرانی، سوزندوزی یا نخدوزی یا گلدوزی است. قدیمیترین نمونههای گلدوزیشده ایرانی در دست، متعلق به دوره سلجوقی است. هنرهای ابریشمدوزی، زریدوزی، پولکدوزی، گلابتوندوزی و انواع مشابه هم در دوره ایلخانیان و تیموریان دچار تحول و پیشرفت شد و در عصر صفوی به اوج خود رسید. متاسفانه با وجود اینکه صنایع دستی قدمتی طولانی در ایران دارد و تاثیر مستقیمی بر ایجاد درآمد و اشتغالزایی میگذارد اما این روزها بازار هنرهای دستی همانند گذشته داغ و پرطرفدار نیست و مهارتهایی مثل گلدوزی، خیاطی، روباندوزی و هنرهای دستی برای زنان و دختران ما جذابیتی ندارد و بتدریج رو به فراموشی میرود. ثریا مسگری، یکی از اساتید گلدوزی به روشهای نوین در گفتوگو با مهر میگوید: در ذهن خلاق یک هنرمند صرفا خلق یک اثر جدید جریان دارد و همین خلاقیت ذهن، در دیگر زمینههای زندگی به کمک انسان میآید. برای من بالا و پایین رفتن سوزن و صدای چرخم یک ملودی آرامبخش است و انرژی قشنگی به من میدهد. قطعا همه هنرمندان در تمام زمینههای هنری این حس زیبا را میگیرند. وی اضافه میکند: دغدغه من دختران شهرم هستند. دوست دارم آنها با یک هنر آشنا باشند تا در کنار تحصیلات علمی خود با پرداختن به یک کار هنری، نشاط و آرامش بگیرند. مسگری در ادامه گفت: متاسفانه اکثر مردم ما با هنر عجین نیستند و ما در زمینههای هنری و صنایع دستی به اندازه کافی متخصص نداریم. اکثر بزرگترها و والدین ما، فرزندان خود را با مقوله هنر آشنا نمیکنند. در حالی که باید فرزندان خود را از ابتدا به اماکن هنری مثل تئاتر، نمایشگاهها و گالریهای نقاشی، عکاسی، گلدوزی و هنرهای دیگر ببرند تا آنها ضمن اینکه با انواع هنر آشنا میشوند، قادر باشند وقتی به سن انتخاب میرسند، با علاقه و آگاهی یک رشته هنری را انتخاب کنند. وی افزود: نسل جدید ما همانند گذشته هنرهای اصیل و کهن ایرانی را نمیشناسد و آگاهی کمتری به پیامدهای مثبت آموزش هنر دارد که البته بخشی از آن به عملکرد خانوادهها و بخشی دیگر هم به جامعه بازمیگردد. این کارشناس و استاد هنرهای سوزندوزی میگوید: من بتازگی یک نمایشگاه اختصاصی از آثار خودم داشتم و مهمترین اشتیاق من از برپایی این نمایشگاه، استقبال دختران هنرستانی و آشنا شدن آنها با انواع هنرهای دستی مثل روباندوزی، تکهدوزی، سرمهدوزی، سنگدوزی، گلدوزی و دیگر انواع آن بود. حتی اعلام کردم که سبک کاری خودم را در ابتدای آموزش به دختران به صورت رایگان آموزش میدهم تا در صورتی که آنها به این رشته علاقهمند شدند با آشنایی کامل این رشته را ادامه بدهند. وی با بیان اینکه دوره گلدوزی به سبک نقاشی را در اصفهان گذراندهام و سال ۸۲ به شهرم قزوین بازگشتم، گفت: تاکنون آثار نقاشی اساتید بزرگی مثل استاد فرشچیان از جمله تابلوی «عصر عاشورا» و «سپیده صبح» و آثار نقاشی هنرمندان دیگر را گلدوزی کردهام. وی تصریح کرد: در بعضی از کشورها، گلدوزی یک رشته دانشگاهی است و خیلی تخصصی به آن نگاه میشود. در حالی که آثار آنها به ظرافت، زیبایی و تنوع آثار گلدوزی هنرمندان ایرانی نیست اما متاسفانه در ایران با این سابقه و قدمت هیچگاه یک نگاه تخصصی به آن نشده است و بهای لازم به آن داده نمیشود. وقتی ما آثار خود را به کشورهای دیگر میبریم، استقبال زیادی از آن میشود و به عنوان یک کار دستی ارزشمند محسوب میشود. مسگری افزود: اگر در ایران به صورت تخصصی و با ایجاد یک رشته دانشگاهی به این هنر توجه شود، میتواند سهم بالایی در مطلوبیت و مرغوبیت سوغات کشور و درآمدزایی و ایجاد اشتغال داشته باشد. این استاد هنری تاکید میکند: شهر ما به یک برنامهریزی خوب و دقیق برای هنرمندان نیاز دارد. ما در قزوین هنرمند و آثار هنری خوب زیادی در همه زمینهها داریم که در صورت توجه و بها دادن و وجود یک برنامه مناسب برای آنها، میتوانند کمک زیادی به آینده این شهر کنند.