printlogo


کد خبر: 187192تاریخ: 1396/10/23 00:00
ارتش سوریه در آستانه کنترل بر نخستین فرودگاه نظامی در ادلب
اسد: توطئه تجزیه کل منطقه شکست خورد

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه و هیات همراهش، پنجشنبه در کاخ ریاست‌جمهوری سوریه با بشار اسد دیدار کردند که این دیدار درباره مسائل مختلفی از جمله مذاکرات آتی در سوچی و نیز روند مذاکرات دولت سوریه با مخالفان سوری بود. بشار اسد در این دیدار به پیروزی‌های مهمی که ارتش سوریه به همراه روسیه و دیگر هم‌پیمانانش در شکست تروریسم به دست آورده اشاره کرد و گفت: این مساله باعث شکست طرح دشمن برای تقسیم سوریه و منطقه شد که غرب و عوامل آن برای این طرح نقشه‌های بسیار کشیده بودند. او گفت: این پیروزی‌ها باعث می‌شود راه برای یافتن چاره‌ای مسالمت‌آمیز جهت بازگرداندن ثبات به سوریه هموار شود. اسد ادامه داد: مواضع روسیه در حمایت از ملت سوریه که در سال‌های گذشته همواره موجود بوده، برخاسته از روابط تاریخی عمیق میان 2 کشور است و این همکاری بویژه در زمینه اقتصادی به سود 2 کشور خواهد بود.
درخواست برای خروج نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای
معاون وزیر خارجه سوریه با انتقاد شدید از استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، وی را به جانبداری از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس متهم کرد. فیصل مقداد، پنجشنبه در نشستی تاکید کرد: استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران این کشور به شکلی شفاف و جدی عمل نکرده، زیرا او طرفدار و حامی منافع کسانی است که در کشورهای غربی و حوزه خلیج‌فارس سیاست‌ها را به او دیکته می‌کنند. این دیپلمات سوری افزود: کردهایی که حامی یکپارچگی سوریه بوده و خود را بخشی از موجودیت این کشور می‌دانند در تمام استان‌های کشور حضور دارند اما آمریکا تلاش کرد روی نیروهای سوریه دموکراتیک سرمایه‌گذاری کرده و آنها را در شمال سوریه قدرت بخشد. همانگونه اسرائیل و ترکیه نیز در دیگر مناطق کشور تلاش کردند. مقداد گفت: کردهایی که منافع آمریکا را دنبال می‌کنند همان کسانی هستند که راه را برای دخالت ترکیه در امور داخلی کشور بازگذاشته‌اند. معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت: حضور ترکیه در سوریه حضوری خصمانه بوده و تحت هیچ عنوان یا توجیهی قابل قبول نیست. ما از آنکارا می‌خواهیم تمام نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و در امور داخلی کشور ما دخالت نکند.
آخرین تحولات میدانی سوریه
 پیشروی ارتش سوریه در منطقه تلاقی استان‌های حلب، حماه و ادلب همچنان ادامه دارد. گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» سوریه، پنجشنبه گزارش داد ارتش سوریه و نیروهای متحدش بعد از درگیری‌های شدید با تروریست‌های جبهه‌النصره در ریف جنوب شرقی حلب، روستاهای «ام خان» و‌ «ام العمد القبلی» را آزاد کردند.‌ این روستاها در غرب و شمال غرب تل صبحه واقع در جنوب غرب شهرک خناصر واقع شده‌اند. با این پیشروی، فاصله تلاقی نیروهای سوری مستقر در استان‌های حلب، حماه و ادلب به کمتر از 7 کیلومتر تقلیل یافت. از سوی دیگر، منابع وابسته به معارضان سوری تأکید کردند نیروهای نظام سوریه موفق شدند وارد محوطه فرودگاه ابوالظهور در ادلب شوند و در حال حاضر درگیری‌های شدیدی میان نیروهای نظام و تروریست‌های جبهه‌النصره که در داخل فرودگاه هستند، در جریان است. این پیشروی 2 سال بعد از تسلط النصره بر این فرودگاه است. این فرودگاه در مرزهای اداری بین 2 استان ادلب (در شمال غرب) و حلب (در شمال) واقع است. در این راستا ارتش سوریه و هم‌پیمانانش کنترل تل سلمو، آخرین خط دفاعی جبهه‌النصره در اطراف فرودگاه نظامی ابوالظهور در حومه جنوب شرقی ادلب را در دست گرفتند و وارد درگیری‌های شدیدی با تروریست‌ها در محورهای اطراف این فرودگاه شدند. ارتش سوریه و هم‌پیمانانش عملیات‌شان در حومه جنوب شرقی ادلب را ادامه داده و روستاهای حوارین، رمله، مزیعله، نواره، رسم الشیخ و تل الصبحه در جنوب غرب شهر خناصر در حومه جنوب شرقی حلب را در دست گرفتند. ارتش سوریه همچنین در حومه شمال شرقی حماه پیشروی کرده و روستاهای الشاکوسیه و الرهجان را بعد از درگیری‌های شدید با جبهه النصره آزاد کرد. در صورت کنترل ارتش سوریه بر این فرودگاه، این نخستین پایگاه نظامی خواهد بود که نیروهای سوریه در ادلب کنترل آن را در دست خواهند گرفت. ارتش سوریه از ۲۵ دسامبر حمله گسترده‌ای را علیه هیات تحریرالشام و گروه‌های تندرو دیگر برای سیطره بر حومه ادلب و تأمین مسیر استراتژیک شرق فرودگاه که شهر حلب را به دمشق وصل می‌کند، آغاز کرده است.
 


Page Generated in 0/0328 sec