printlogo


کد خبر: 187200تاریخ: 1396/10/23 00:00
پس از یک هفته از حادثه تصادف و آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی هنوز سرنوشت خدمه نامعلوم است
لطفا سریع‌تر!
انتقاد نایب‌رئیس کمیسیون انرژی از اقدامات ضعیف در عملیات امداد و اطفای حریق نفتکش ایرانی

گروه اقتصادی: انفجار مجدد در نفتکش ایرانی که از روز یکشنبه 17 دی در حال سوختن است، روند اطفای حریق را کندتر کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، معاون سازمان بنادر دیروز در شبکه خبر اعلام کرد 10 صبح جمعه انفجاری در نفتکش ایرانی رخ داد و تیم امداد ایرانی در چین منتظر صدور مجوز برای ورود به کشتی هستند. در این نفتکش چهارشنبه نیز انفجار دیگری رخ داده بود و تیم ژاپنی نیز برای بررسی اوضاع وارد عمل شده است. حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره جدیدترین وضعیت نفتکش سانحه‌دیده ایرانی، اظهار کرد:‌ عملیات اطفای حریق این نفتکش از طریق مرکز تجسس و نجات بندر شانگهای چین در دست اقدام است. وی با بیان اینکه مشکل اطفای حریق انفجارهای پیاپی در نفتکش است، افزود: هر بار اطفای حریق رو به اتمام است، انفجار جدیدی اتفاق می‌افتد که کار اطفای حریق را سخت کرده است. حق‌شناس با ابراز اینکه از چینی‌ها خواسته‌ایم امکانات بیشتری را برای عملیات اطفای حریق اختصاص دهند، تصریح کرد: به‌احتمال قوی خدمه نفتکش در داخل کشتی هستند. وی با اظهار اینکه تا فاصله 80 مایلی از کشتی‌های عبوری برای عملیات امداد و نجات کمک خواسته‌ایم، گفت: 3 کشتی ایرانی شامل 2 فروند نفتکش و یک فروند شناور تجاری در حال جست‌وجو برای یافتن دریانوردان نفتکش ایرانی هستند. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین افزود: اکیپ اطفای حریق ژاپنی‌ها امروز به‌وقت تهران (جمعه) به محل وقوع سانحه برای نفتکش ایرانی می‌رسد. حق‌شناس با بیان اینکه به چینی‌ها برای افزایش امکانات اطفای حریق فشار آورده‌ایم،‌ اظهار کرد: چینی‌ها نگران آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند‌ و نگرانی چینی‌ها بیشتر
در این باره است.
نفتکش حادثه‌دیده ایرانی در ژاپن!
نفتکش ایرانی که روز شنبه گذشته در آب‌های چین دچار حادثه و حریق شد، وارد حریم دریایی ژاپن شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، نفتکش ایرانی «سانچی» که روز شنبه در آب‌های چین دچار حریق شد، بر اثر وزش بادهای شدید وارد منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن شده است. به گفته سخنگوی گارد ساحلی ژاپن، این نفتکش تا نزدیکی جزیره «امامی اوشیمای» پیش آمده و در حال ورود به حریم آبی ژاپن است. به گفته این مقام مسؤول گارد ساحلی، تعدادی قایق گشتزنی و هواپیما برای کنترل وضعیت این نفتکش به محل فرستاده شده‌اند.  سخنگوی گارد ساحلی ژاپن همچنین اظهار داشت پیش‌تر چین پیشنهاد کمک ژاپن برای مهار آتش و نجات دریانوردان را رد کرده و گفته‌ بود در صورت نیاز از آنان کمک خواهد خواست.
دیپلماسی نفتی کجاست؟
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس از تهیه گزارشی جامع از حادثه حریق نفتکش ایرانی پس از برگزاری نشست‌های تخصصی با مسؤولان وزارت نفت و مسؤولان خارجی همچون سفیر چین خبر داد. هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به آخرین وضعیت کشتی نفتکش ایرانی که در دریای چین دچار حریق شده است، گفت: متاسفانه در پی برخورد کشتی چینی و ایرانی در دریای چین 29 خدمه ایرانی مفقود شده‌‌اند و تاکنون هیچ کشوری برای کمک به اطفای حریق اقدام نکرده است. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرف چینی هیچ همکاری‌ای برای تسریع در اطفای حریق انجام نداده است، افزود: احتمال ضعیفی وجود دارد که عدم همکاری طرف چینی برای اطفای حریق نفتکش ایرانی برای سوخته شدن مابقی میعانات موجود در نفتکش باشد تا از آلودگی دریا جلوگیری شود. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهانه‌جویی طرف چینی برای کندی روند اطفای حریق، تصریح کرد: بدی شرایط جوی و وجود موج‌‌‌هایی با ارتفاع ٧ متر در کندی روند امداد تاثیرگذار است اما باز هم این میزان تعلل قابل توجیه نیست.
توقف عملیات نجات بی‌معناست
خادمی با بیان اینکه توقف عملیات امداد و نجات معنا ندارد، گفت: شاید خدمه در اتاقک ایزوله کشتی محبوس بوده و هنوز زنده باشند؛ لذا هرگونه تعلل به مرگ آنها می‌انجامد. نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: مقرر شده بود طی عملیاتی با هلی‌برد روی کشتی ایرانی از زنده بودن خدمه اطمینان حاصل شود که این موضوع هم انجام نشد. وی با تاکید بر اینکه نفتکش دارای کانتینرهای مختلفی است، افزود: دستگاه‌‌های امدادی می‌توانستند قبل از تسری آتش به کانتینر‌‌های دیگر آتش را مهار کنند اما اقدامی صورت نگرفت. نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دغدغه دیگری که اکنون وجود دارد احتمال عدم پرداخت خسارت وارده به نفتکش ایرانی از سوی شرکت بیمه‌گر خارجی است، گفت: چون در آب‌‌های کشور چین این نفتکش دچار سانحه شده و برخی اهمال‌کاری‌ها در روند آن موثر بوده این کشور نیز باید خسارت بپردازد. خادمی با اشاره به مفقود شدن قایق نجات نفتکش ایرانی و احتمال زنده ماندن خدمه، تصریح کرد: بیشترین احتمال محبوس شدن خدمه در نفتکش است، زیرا اگر با قایق نجات از نفتکش خارج شده بودند تا کنون پیدا شده بودند.
رسانه‌ها در پوشش اخبار نفتکش ایرانی ضعیف عمل کردند
خادمی با اشاره به نقش دستگاه دیپلماسی کشور در موضوع نفتکش ایرانی، افزود: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ضعیف عمل کرد، در حالی که باید با توان بیشتری به دنبال پیگیری موضوع حرکت می‌کرد. وی با انتقاد از عدم پوشش کافی این حادثه تلخ از سوی رسانه‌ها، تصریح کرد: این موضوع باید پررنگ‌‌‌‌‌‌تر از این پیگیری شده و با کمک از کشورهای مختلف زمینه اطفای حریق فراهم می‌شد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پیگیری کمیسیون متبوعش درباره آخرین وضعیت نفتکش ایرانی خبر داد و گفت: با برگزاری نشست‌‌های تخصصی با مسؤولان وزارت نفت و مسؤولان خارجی از جمله سفیر چین در ایران ابعاد موضوع را جهت تهیه گزارشی جامع بررسی خواهیم کرد.
 


Page Generated in 0/0047 sec