printlogo


کد خبر: 187242تاریخ: 1396/10/24 00:00
چه بر سر تراکتورسازی آمده است؟
سقوط عجیب

 تیم پرطرفدار و خوش‌سابقه فوتبال ایران یکی از بدترین فصول خود را سپری می‌کند. تیمی که با پشتوانه هواداری خود در فصول گذشته جزو مدعیان به شمار می‌رفته و همیشه برای تیم‌های دیگر دردسرساز بود این فصل به کبریت بی‌خطری تبدیل شده‌ که امتیاز نگرفتن از آن کاری بسیار دشوار است. اما این افت چه دلایلی می‌تواند
داشته باشد؟
ساختار و الگوی کاری باشگاه چندان حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد. تراکتورسازی به دلیل ساختار خود اجازه جذب بازیکنان سرباز را دارد اما این مساله به جای امکان تقویت و بهبود شرایط مالی وضعیت را برای این تیم بدتر کرده است. بازیکنان عرق و تعصبی نسبت به تیم تراکتورسازی ندارند، چرا که به دوران حضور خود در این تیم صرفا به چشم یک بازه 2 ساله نگاه می‌کنند که باید آن را به هر شکلی سپری کنند تا بتوانند کارت پایان خدمت دریافت کنند. اکثر این بازیکنان به محض پایان دوره نظام‌وظیفه اقدام به ترک باشگاه می‌کنند و این نشان می‌دهد صرفا به چشم یک وظیفه به آن نگاه می‌کنند.
مساله استفاده از بازیکنان سرباز باید به نوعی به کمک تیم تبریزی بیاید. آنها این قابلیت را دارند که بتوانند با استعدادیابی، ستاره‌های مطرح لیگ را که مشمول شده‌اند بدون پیش‌پرداخت و قراردادهای چندصد میلیونی به خدمت بگیرند اما این اتفاق عملا رخ نمی‌دهد و حتی بازیکنان سرباز که به این تیم می‌پیوندند در قالب مسائلی مانند پاداش و... پول خوب دریافت می‌کنند. این مساله جز به‌هم خوردن تراز مالی باشگاه و ضعف در خرید بازیکنان کارآمد سود دیگری برای باشگاه نداشته است.
رفت و آمدهای متوالی در تیم تراکتورسازی باعث شده این تیم در هر فصل حداقل نیمی از شاکله و بدنه اصلی‌اش را از دست بدهد. تغییرات مداوم مربی نیز باعث می‌شود تا این انسجام حتی روی نیمکت هم وجود نداشته باشد. به همین دلیل جای تعجب نیست که این تیم یک فصل با قدرت تمام به دنبال قهرمانی باشد و فقط 3-2 ماه بعد در نیمه پایینی جدول دست‌و پا بزند.
سیستم مدیریت باشگاه درک صحیح و جامعی از ورزش و بالاخص فوتبال ندارد؛ برای رسیدن به موفقیت دست به دامان مربی خارجی می‌شوند، همان مربی را اخراج کرده و باز 2 ماه بعد همان مربی اخراجی را سرکار می‌آورند!
مدیران باشگاه تراکتورسازی در راستای بازگشت به دوران اوج اقدام به استخدام یحیی گل محمدی کردند تا این مربی جوان که کارنامه خوبی از خود در ذوب‌آهن بر جای گذاشته بتواند بار دیگر اقتدار را به این تیم بازگرداند اما شرایط این باشگاه به قدری نابسامان است که در اواسط فصل کار برای گل‌محمدی مظلوم و کم‌حاشیه به جایی رسیده که می‌گوید همین نتایج از سرتان هم زیاد است!
سیستم نامطلوب اداره باشگاه صدای هواداران را هم درآورده است به گونه‌ای که هواداران پرشور این باشگاه پس از شکست ناباورانه برابر نفت تهران، به جای اعتراض علیه بازیکن و مربی و کادر فنی، مدیریت باشگاه را نشانه رفتند و اعلام کردند تیم نظامی نمی‌خواهند.
تراکتورسازی با اتکا به سرمایه هوادارانش می‌تواند یکی از تیم‌های باثبات لیگ باشد و مسلما وضعیت این تیم با تیمی مانند استقلال خوزستان که یک فصل قهرمان می‌شود و یک فصل فانوس به دست در انتهای جدول تلاش می‌کند باید تفاوت داشته باشد.


Page Generated in 0/0107 sec