printlogo


کد خبر: 187254تاریخ: 1396/10/24 00:00
معاون سازمان محیط‌زیست با اشاره به آلودگی هوای پایتخت مطرح کرد
طرح تعطیلی زمستانی مدارس در هیأت دولت
ذرات معلق در هوای تهران 3 برابر استاندارد جهانی است

گروه اجتماعی: معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه از همه دستگاه‌های اجرایی درباره روند اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا گزارش‌گیری کرده‌ایم، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبارات نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، مسعود تجریشی اظهار کرد: بسیاری از مواد مصوبه ۹۵ نیز نیاز به سیاست‌گذاری دارد که درصورت تحقق این امر امکان اقدامات مناسب ایجاد می‌شود. وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس و ابلاغ آن در مردادماه امسال گفت: بر اساس این قانون، وظایف همه دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده است.
سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق
تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ سه مصوبه هیات وزیران در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم، اظهار کرد: این مصوبات به صورت تکاملی تعهدات دستگاه‌های مختلف را نسبت به کاهش آلودگی هوا مشخص کرده است. در مصوبه ۱۳۹۵ تقسیم‌‌‌بندی بین منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا انجام و وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شد و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز وظیفه نظارت بر اجرای این مصوبه را بر عهده دارد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برخی اقدامات در همه کشورهایی که دچار آلودگی هوا هستند مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به نمونه‌گیری‌های انجام شده در برخی کلانشهرها و بررسی این نمونه‌ها به این جمع‌‌‌بندی رسیده‌ایم که در کلانشهرها سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق است. در شهر تهران با توجه به مطالعات انجام شده، دلیل عمده آلودگی به ذرات معلق برمی‌گردد، بنابراین مهم‌ترین آلاینده تهران در شرایط حاضر ذرات معلق است که از احتراق ناقص و کیفیت نامناسب سوخت تولید می‌شود.
افزایش مصرف سوخت در هر سال
وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین طی 4 سال اخیر افزود: در هر سال 2 درصد افزایش مصرف سوخت داشته‌ایم. در فصل سرما در برخی کلانشهرها مثل تهران بروز پدیده وارونگی دما در کنار افزایش مصرف سوخت و پایداری هوا باعث افزایش آلودگی می‌شود. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: مهم‌ترین مسأله آلودگی هوا ذرات معلق ناشی از مصرف سوخت است. به گفته تجریشی در 6 ماه دوم سال به دلیل بروز پدیده وارونگی دما شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم. ذرات معلق می‌تواند ناشی از نیروگاه‌ها، فعالیت‌های صنعتی، سوخت زباله و خودروها باشد اما سوخت و احتراق ناقص عمده‌ترین بخش را در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون دارد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: طی سال‌های گذشته توانستیم برخی آلاینده‌ها را مدیریت کنیم ولی در حال حاضر ذرات معلق مهم‌ترین مسأله در آلودگی هوای شهرها بویژه تهران است. مقدار ذرات معلق در تهران ۳۲ میکروگرم در متر مکعب است این در حالی است که استاندارد جهانی ۱۰ میکروگرم در مترمکعب است، بنابراین 3 برابر حد استاندارد جهانی ذرات معلق در هوای تهران وجود دارد.
ضرورت خروج ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده
علاوه بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تجریشی در ادامه با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی به عنوان یکی از مواد مصوبه سال ۹۵ اظهار کرد: ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده داریم که باید از سامانه حمل‌ونقل عمومی خارج شوند. در حال حاضر خوشبختانه بحث تامین اعتبار به شکل فاینانس با 3 کشور چین، ایتالیا و کره‌جنوبی نهایی شده است و طی یک ماه آینده بحث نوسازی اتوبوس‌ها به طور دقیق مشخص خواهد شد. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به تولید و‌ واردات موتور و خودروهای برقی به عنوان یکی از مواد مصوبه ۹۵ اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته و این مصوبه اجرایی نشده است. تجریشی در ادامه اظهار کرد: تا سال ۹۲، ۷۹۸۸ اتوبوس در شهر تهران وجود داشت که ۹۷ درصد آنها فرسوده هستند. سن فرسودگی اتوبوس‌ها 8 سال است.
طرح یک ماهه تعطیلی مدارس در هیأت دولت
همچنین معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین درباره طرح پیشنهادی این سازمان مبنی بر تعطیلی مدارس در ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه اظهار داشت: این طرح پیشنهادی برای مناطق سردسیر است و شامل همه مناطق کشور نمی‌شود. در هفته جاری این طرح در هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از تصویب دولت به مجلس ارائه می‌شود.

زمستان آلوده  پایتخت برای گروه‌های حساس
زمستان امسال دوره آلوده‌ای برای گروه‌های حساس در برابر آلودگی هوا بوده است. با گذشت 23 روز از دی‌ماه، تاکنون هوا 15روز برای کودکان، بانوان باردار، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی آلوده بوده و یک روز نیز هوا برای همه شهروندان آلوده شد. لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: اطلاعات مقایسه‌ای 4 سال اخیر هوای تهران نشان می‌دهد از 23 روز نخست زمستان امسال، 16 روز هوای تهران آلوده بوده که 15 روز آن هوا برای گروه‌های حساس آلوده شد. نظری افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون هوا 12 روز پاک، 207 روز سالم، 75 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز ناسالم برای همه بوده است.


Page Generated in 0/0163 sec