printlogo


کد خبر: 187268تاریخ: 1396/10/24 00:00
اخبار

نرخ نفت سبک در مرز ۶۸ دلار
قیمت نفت سبک ایران که سال ۲۰۱۸ را با افزایش آغاز کرده بود، در هفته منتهی به پنجم ژانویه به مرز ۶۸ دلار برای هر بشکه رسید. به گزارش وزارت نفت، قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به جمعه ۱۵ دی‌ماه با یک دلار و ۸۰ سنت افزایش به ۶۷ دلار و ۵۷ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۶۴ دلار و ۵۷ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت نفت‌خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی یک دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۶۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته منتهی به پنجم ژانویه به ۶۵ دلار و ۴۹ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، یک دلار و ۵۰ سنت افزایش نشان می‌دهد.


عیدی کارگران  حداکثر 2/7 میلیون تومان
حداقل عیدی کارگران یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و حداکثر عیدی ۲میلیون و ۷۸۰ هزار تومان برای سال ۹۷ است. به گزارش تسنیم، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار موظف به پرداخت عیدی و سنوات به هر یک از کارگران خود هستند که مبنای محاسبه آن یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش است و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ‌مأخذ 60 روز مزد و به ‌نسبت روزهای کارکرد در سال محاسبه شود و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک‌دوازدهم سقف تعیین‌شده تجاوز کند. با توجه به حقوق و مزایای سال 96 کارگران، حداقل عیدی کارگران یک‌میلیون و 850هزار تومان و حداکثر عیدی 2میلیون و 780هزار تومان برای سال 97 است.


مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:
رشد اقتصادی در سال ۹7  کاهش می‌یابد
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کاهش نرخ رشد اقتصادی به حدود ۳ درصد در سال ۹۷ را پیش‌بینی کرد. به گزارش تسنیم، این مرکز گزارش داد، پس از رشد 5/12درصدی تولید در سال 1395 به ‌طور عمده به‌علت گشایش ناشی از افزایش صادرات نفتی پس از اجرایی شدن برجام، شواهد موجود حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سال 1396 است. رشد اقتصادی برای این سال حدود 1/4 درصد برآورد می‌شود اما باتوجه به شواهد موجود از جمله خشکسالی و عدم وجود امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های مازاد بخش‌های مهمی مانند نفت و خودروسازی (آنچه در 2 سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم) کنار سطح پایین سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر انتظار می‌رود رشد اقتصادی سال 1397 پایین‌تر از 1396 باشد. برآوردهای مرکز پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که در لایحه بودجه سال 1397 برابر با 4/376 و 4/60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است به ‌ترتیب معادل 276 و 55 هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد. از سوی دیگر تأثیر مستقیم مربوط به افزایش عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 45 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1396 به 55 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1397 بر رشد اقتصادی سال 1397 (از کانال بخش ساختمان دولت) برابر با 1/0 درصد است. همچنین تأثیر مستقیم مربوط به افزایش عملکرد اعتبارات هزینه‌ای از 239 هزار میلیارد تومان در پایان 1396 به 5/262 هزار میلیارد تومان در پایان 1397 بر رشد اقتصادی سال 1397 (از کانال بخش خدمات عمومی) حدوداً برابر با 1/0- درصد خواهد بود. در صورتی که نرخ تورم بالاتر از نرخ برآوردشده (5/11 درصد) باشد (به ‌عنوان نمونه به ‌دلیل آثار ناشی از افزایش قیمت بنزین و نفت گاز) اثر مستقیم بودجه بر رشد منفی خواهد بود. بنابراین در مجموع ملاحظه می‌شود تأثیر مستقیم مربوط به افزایش عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و عملکرد اعتبارات هزینه‌ای بر رشد اقتصادی سال 1397 صفر برآورد می‌شود. چنانچه همه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته‌شده در لایحه بودجه سال 1397 محقق شود، آنگاه اثر مستقیم آنها بر رشد اقتصادی سال 1397 تنها با 6/0 درصد خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0050 sec