printlogo


کد خبر: 187364تاریخ: 1396/10/26 00:00
صالحی‌امیری با 3 دهه سابقه امنیتی در انتخاباتی بدون رقیب در رأس کمیته ملی المپیک ایران قرار گرفت
رئیس کمیته

گروه ورزشی: روز گذشته انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شد و مطابق آنچه همگان انتظار داشتند گزینه مورد حمایت دولت بدون آنکه اصلا رقیبی داشته باشد بر این صندلی تکیه زد. از چند ماه قبل دست‌اندرکاران دولت همه تلاش خود را کردند تا گزینه مورد نظر خود را به هر قیمتی جانشین کیومرث هاشمی کنند. لابی‌‌های متعدد و مهندسی‌‌های دقیق با نقاله و گونیای سیاست جواب داد و امیری که یک بار پیش از این دستش برای رسیدن به صندلی وزارت ورزش و جوانان از سوی مجلس کوتاه  مانده بود، این‌بار بی‌آنکه فضایی دموکراتیک و ورزشی را پیش رو داشته باشد، به لطف حمایت تمام قد دوستانش در ارگان‌‌های مختلف، موفق شد رئیس کمیته ملی المپیک شود. این فرد که سابقه امنیتی بودنش بیش از ورزشی شدنش مطرح بود به عنوان نخبه ورزشی وارد انتخابات شد. البته در نظرسنجی‌‌‌هایی که خبرگزاری‌‌های مختلف از جمله فارس برگزار کردند، بالای 83 درصد شرکت‌کنندگان متفق‌القول اعلام کردند صالحی‌امیری به هیچ وجه نخبه ورزشی نیست اما نظر دولت چیز دیگری بود و گویا این‌بار نظر مردم برای آنها ارزشی نداشت.
نجفی ضایع شد!
یکی از مشکلات بزرگ پیش روی امیری این است که او در شهرداری دارای سمت است و از آنجایی که ریاست کمیته ملی المپیک هم شغل محسوب می‌شود باید برای حضور در کمیته ملی المپیک حتما از شهرداری استعفا کند. موضوعی که شهردار تهران هم آن را تایید کرده است. محمدعلی نجفی درباره اینکه رضا صالحی‌امیری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌تواند در کمیته ملی المپیک مسؤولیت بگیرد، گفته بود: بحث این بود که آیا حضور در کمیته ملی المپیک شغل محسوب می‌شود یا خیر.
من با انصاری، معاون رئیس‌جمهور صحبت کردم و وی اعلام کرد از نظر ما به طور قطع شغل محسوب می‌شود. شهردار تهران ادامه داد: با این شرایط صالحی‌امیری نمی‌تواند 2 شغل داشته باشد و اگر به کمیته برود باید از شهرداری جدا شود که البته به نظر من ترجیح می دهد در شهرداری بماند. این پیش بینی نجفی اما غلط از آب درآمد و دستمایه انتقاداتی به او نیز شد. حالا با توجه به صحبت‌‌های نجفی باید دید صالحی‌امیری حاضر به استعفا می‌شود یا نه. او در صورتی که می‌دانست به طور قطع قادر به فعالیت در 2 جبهه نیست وارد انتخابات شد و حالا چاره‌ای ندارد جز استعفا از شهرداری.
انتخاب با قیام
در آغاز رای‌‌‌گیری برای انتخاب رئیس، محمود خسروی‌وفا از کاندیداتوری ریاست انصراف داد تا در نهایت رضا صالحی‌امیری بدون رقیب به عنوان رئیس جدید کمیته ملی المپیک انتخاب شود. با توجه به قانون به دلیل اینکه فقط یک نامزد برای این کرسی باقی مانده بود، اعضای مجمع با قیام کردن موافقت خود را با ریاست صالحی‌امیری
 اعلام کردند.
شهنازی ابقا شد
در ادامه، انتخابات برای دبیرکلی انجام شد که قبل از آغاز رای‌گیری، محمد درخشان از دبیرکلی انصراف داد. در پایان رای‌‌‌گیری برای دبیرکلی مهدی علی‌نژاد و شاهرخ شهنازی هر کدام 26 رای آوردند تا انتخابات برای دبیرکلی به دور دوم برود. همچنین محمدصادق فرجی 4 رای و علی مرادی 2 رای آوردند. در دور دوم انتخابات، شاهرخ شهنازی با 38 رای پیروز شد تا در سمت دبیرکلی کمیته ابقا شود. مهدی علی‌نژاد در دور دوم تنها 20 رای آورد.
طاهریان نایب رئیس اول و باقرزاده نایب‌رئیس دوم
در ادامه انتخابات نایب رئیسی برگزار شد که پیش از آغاز رای‌گیری مجید شایسته، رئیس فدراسیون تنیس از حضور در انتخابات نایب‌رئیسی رسما انصراف داد تا در نهایت رای‌گیری میان کاندیداهای باقیمانده یعنی رباب شهریان، طاهره طاهریان، محمود خسروی‌وفا، فضل‌الله باقرزاده، هاشم اسکندری، غلامرضا نوروزی، حسین بابویی، علی مرادی و هادی ساعی انجام شود. در پایان شمارش آرا، هاشم اسکندری 4 رای، حسین بابویی 4، هادی ساعی 18، فضل‌الله باقرزاده 17، طاهره طاهریان 26 ، علی مرادی 8 ، رباب شهریان 17، محمود خسروی وفا 13 و غلامرضا نوروزی 6 رای آوردند که هیچکدام از کاندیداها حائز اکثریت آرا نشدند و بدین ترتیب طاهریان، ساعی، باقرزاده و شهریان به دور دوم انتخابات نایب رئیسی راه پیدا کردند. در دور دوم انتخابات، طاهره طاهریان ٣٥ رای، فضل‌الله باقرزاده ٢٥ رای، رباب شهریان ٢٠ رای و هادی ساعی ١٩ رای آوردند که بدین ترتیب طاهره طاهریان به عنوان نایب رئیس اول و فضل‌الله باقرزاده به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.
انصراف عجیب علی‌نژاد از خزانه‌داری
در حالی که انتخابات دور دوم پست نایب‌رئیسی ادامه داشت، مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو در یک تصمیم عجیب از کاندیداتوری خزانه‌داری انصراف داد. با توجه به انصراف علی‌نژاد، برای پست خزانه‌داری میترا نوری و کیکاووس سعیدی با یکدیگر رقابت کردند که در نهایت کیکاووس سعیدی، رئیس فدراسیون گلف با 35 رای به عنوان خزانه‌دار کمیته ملی المپیک انتخاب شد. میترا نوری نیز ۲۵ رای آورد و یک رای نیز باطله بود.
توصیه جمالی به صالحی‌امیری برای کناره‌گیری
همچنین یک عضو فراکسیون ورزش پیش از انتخابات در نامه‌ای به صالحی امیری از کاندیداتوری او برای ریاست کمیته ملی المپیک انتقاد کرد و در توصیه‌ای خواستار کناره‌گیری از نامزدی برای این پست «مهم و باز کردن راه برای حضور افراد متناسب» با این حوزه شد. محمدجواد جمالی در بخشی از این نامه که در آن خواستار کناره‌‌‌گیری صالحی‌امیری از انتخابـات کمیته ملی المپیک شده بود، آورده است: جناب آقای صالحی‌امیری! با آن سابقه مدیریتی، اخلاقی و سیاسی که از شما سراغ داشتم و شما را در قاب یک فرهیخته سیاسی- فرهنگی می‌دیدم، بعید می‌دانستم حتی با فشار دیگران بر اصول خود پا گذاشته و وارد این نوع معاملات ناسالم شوید. بدانید حتی آن روسای محترم فدراسیونی هم که این روزها مصاحبه می‌کنند و از ریاست شما بر کمیته ملی المپیک حمایت می‌کنند، نوعا در دل‌شان اعتقاد دیگری دارند ولی چون می‌دانند که شما از پیش انتخاب شده‌اید مجبورند اینگونه مواضع را اتخاذ کنند. عزیز دل! شما آدمی هستید که در حوزه‌های مختلف امنیتی، مطالعات استراتژیک و فرهنگی کار کرده‌اید پس بیایید یک بار هم که شده به عنوان یک فرد مسؤولیت‌پذیر از حوزه‌ای که هیچ تناسب و سنخیتی با آن ندارید، شجاعانه خارج شوید و بیش از این باعث یأس و سرخوردگی قهرمانان، خبرگان ورزشی و تحصیلکردگان حوزه مدیریت ورزشی نشوید. آقای دکتر! بدانید کمیته ملی المپیک جایگاهی بس مهم است که هم تخصص مدیریتی خود را می‌طلبد و هم‌زمان بسیار زیادی برای هماهنگی فدراسیون‌های ورزشی می‌برد و هم مسابقات المپیک اوج رقابت‌های ورزشی و نشان‌دهنده توانمندی کشورها و ملت‌ها
در این حوزه است.
 


Page Generated in 0/0069 sec