printlogo


کد خبر: 187368تاریخ: 1396/10/26 00:00
آیت‌الله آملی لاریجانی: راه مردم در فضای‌مجازی باید متعدد و امن باشد
به سوء مدیریت و کم‌کاری لباس انتخاب مردم نپوشانید

 رئیس دستگاه قضا که به بهانه ناآرامی‌‌های اخیر، آمریکا نامش را در لیست تحریم‌ها قرار داد، می‌گوید اینکه نامش در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفته را افتخاری برای خود می‌داند و این دلیلی بر صحت مسیر و راهی است که در پیش گرفته است اما تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین‌المللی است و آمریکا باید بداند جمهوری اسلامی در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست. او اظهارات ترامپ و تحریم افراد و شرکت‌ها را «تداوم بدعهدی‌ها و خصومت علیه جمهوری اسلامی» و دشمنی 40 ساله این کشور با ایران خواند و گفت: آمریکایی‌ها آن زمانی هم که به ظاهر با ایران دوست بودند از پشت خنجر می‌زدند که نمونه بارز آن کودتا علیه دولت مصدق است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با این حال گفت در سال‌های اخیر به‌خاطر رشد جمهوری اسلامی و نقش‌آفرینی‌اش در منطقه، حجم تهدیدها و فشارهای خصمانه بیشتر شده است. او بر همین اساس خواستار برخورد قاطعانه‌‌‌‌‌‌تر مسؤولان جمهوری اسلامی در برابر آمریکا شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ و اعمال تحریم علیه برخی افراد و دستگاه‌ها، این اقدامات و تداوم بدعهدی‌ها و خصومت علیه جمهوری اسلامی را ماجرایی تکراری دانست و تصریح کرد: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی بیش از 40 سال است وجود دارد. آن زمانی هم که به ظاهر با ایران دوست بودند از پشت خنجر می‌زدند که نمونه بارز آن کودتا علیه دولت مصدق است.
اگر چه در سال‌های اخیر به خاطر رشد جمهوری اسلامی و نقش‌آفرینی‌اش در منطقه، حجم تهدیدها و فشارهای خصمانه بیشتر شده و بر همین اساس جمهوری اسلامی و مسؤولان باید قاطعانه‌‌‌‌‌‌تر عمل کنند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تغییر برجام، تأکید کرد: جمهوری اسلامی بارها گفته است که برجام قابل تغییر نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را به مسائل دیگر از جمله موضوعات دفاعی ایران گره بزند. برجام هرچه هست به همین شکل فعلی اجرا خواهد شد و کشورهای طرف این قرارداد نیز باید به آن پایبند باشند.
ایران در برابر تحریم‌های آمریکا ساکت نمی‌ماند
رئیس قوه‌قضائیه گسترش دایره تحریم‌ها به بهانه‌‌های گوناگون را از جمله اقدامات موذیانه آمریکا دانست و با اشاره به انتشار فهرست جدید تحریم‌‌های اشخاص و سازمان‌ها از جمله شخص رئیس دستگاه قضا، برخی نهادهای مرتبط با سپاه و همچنین شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین‌المللی است و آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست. البته نه به لحاظ شخصی بلکه از نظر ملی باید مسؤولان، عکس‌العمل مناسبی نشان دهند که بیانیه وزارت امور خارجه در این زمینه قابل قدردانی است اما آمریکا باید بداند هر رفتار خصومت‌آمیزی واکنش متناسب خود را از سوی ایران در پی خواهد داشت. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه خداوند دشمنان ما را از حُمقا قرار داده است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا و بویژه شخص ترامپ، شأنی ندارند که تحریم‌های‌شان برای امثال ما به لحاظ شخصی اهمیتی داشته باشد. اقدامات هیأت حاکمه‌ای که ترامپ به عنوان رئیس آن به انواع رفتارهای نژادپرستانه، نامتعادل و جنون‌آمیز شهرت دارد و همواره مورد هجو و تمسخر است، هیچ شأن و جایگاهی ندارد.
تحریم خود از سوی آمریکا را افتخار می‌دانم
رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به تحریم خود از سوی آمریکا تأکید کرد: از نظر شخصی این امر را افتخاری برای خود می‌دانم و معتقدم این اقدام دلیل بر صحت مسیر و راهی است که در پیش گرفته‌‌‌‌‌ام لذا از این جهت اقدام آمریکا هیچ اهمیتی ندارد. مهم این است که جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مقتدر در مسیر استقلال خود گام برمی‌دارد و مسؤولان نظام نیز با پشتوانه مردمی که همواره در صحنه هستند، هیچ خوفی به خود راه نمی‌دهند.
پاسخ به اظهارات تلگرامی روحانی
در ادامه این نشست، رئیس دستگاه قضا به اظهارات حسن روحانی درباره فضای مجازی واکنش نشان داد. حسن روحانی که در جریان ناآرامی‌‌های اخیر به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده بود، حالا پس از پایان ناآرامی‌ها به‌گونه‌ای درباره فیلترینگ سخن می‌گوید که گویی او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی دستور فیلتر شبکه پیام‌رسان تلگرام را نداده است. بر همین اساس روحانی روز یکشنبه در مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم فضای مجازی برای جامعه ما مفید باشد، باید فرهنگ استفاده صحیح از آن را به نسل جوان آموزش دهیم و با فیلتر کردن درست نمی‌شود، گفته بود در زمان رژیم گذشته روزی می‌خواستند هیچ‌کس به رادیو گوش ندهد و مدام روی آن پارازیت می‌انداختند اما این جلوگیری فایده‌ای نداشت؛ روزی دیگر گفتیم ماهواره ممنوع است اما آیا از زمانی که ممنوع شد هیچ‌کس ماهواره در اختیار ندارد؟ و روزی هم گفتیم فضای مجازی بد است اما آیا درست شد؟ رئیس دستگاه قضا در واکنش به این اظهارات روحانی  با تاکید بر اینکه متأسفانه برخی تحلیل‌های‌شان در این زمینه کاملا خطاست، گفت: ما اجازه نداریم به سوءمدیریت و کم‌کاری خود لباس «انتخاب مردم» و «اعتماد به مردم» بپوشانیم. آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: فضای مجازی یک فضای فوق‌العاده مهم برای انجام امور گوناگون است و هیچ‌کس هم قائل به بستن اینترنت و فیلترینگ همه امکانات آن اعم از پیام‌رسان‌ها و غیرپیام‌رسان‌ها نیست. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به برخی اظهارنظرها تصریح کرد: چه کسی گفته مسیر امن در فضای مجازی فیلتر شود؟ متأسفانه برخی تحلیل‌های‌شان در این زمینه کاملاً خطاست. اینکه گاه گفته می‌شود فیلتر فایده‌ای ندارد و ما باید با اعتماد به مردم به آنها حق انتخاب دهیم، اتفاقا حرف خود ماست. ما می‌گوییم برخی دستگاه‌‌های عریض و طویل متولی در این زمینه که با مالیات مردم و از محل بیت‌المال اداره می‌شوند موظف بوده‌‌اند راه‌های امن متعددی در فضای مجازی ایجاد کنند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند از فضایی استفاده کنند که در اختیار دشمن است. آیا ما انتخابی برای مردم جز راه اداره شده توسط دشمن باقی گذاشته‌ایم؟  رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: استدلال برخی مانند این است که پلیس به جای انجام وظیفه انتظام‌بخشی خود بگوید من همه‌چیز را آزاد می‌گذارم تا مردم خودشان ترافیک را مدیریت کنند. این به هیچ عنوان عقلانی نیست. ما اجازه نداریم به سوءمدیریت و کم‌کاری خود لباس «انتخاب مردم» و «اعتماد به مردم» بپوشانیم. حرف ما این است که دشمن باید فیلتر شود اما راه مردم در فضای مجازی باید متعدد، هموار و امن باشد. چه کسی در کشور می‌پذیرد دشمن شاهراهی را در اختیار داشته باشد که مردم بالاضطرار باید در آن رفت و آمد کنند؟


Page Generated in 0/0056 sec