printlogo


کد خبر: 187371تاریخ: 1396/10/26 00:00
رئیس تشکیلات خودگران فلسطین در یک نعل واروی تاریخی به سیلی خوردن از ترامپ اعتراف کرد و فلسطینی‌ها را ناتوان دانست
توبه گرگی محمودعباس از سازشکاری

رئیس تشکیلات خودگران فلسطین روز یکشنبه در آغاز گردهمایی سازمان آزادیبخش فلسطین موسوم به ساف برای بررسی دیرهنگام تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دست به اعترافاتی تلخ و تکان‌دهنده زد، اعترافاتی مشکوک به مثابه توبه از سازشکاری 3 دهه‌ای تشکیلات رام‌الله اما توبه‌ای دیرهنگام و گرگ‌منشانه برای ماندن در قدرت برای سازشکاری بیشتر. محمود عباس که طبق گفته‌های خودش تا همین اواخر واشنگتن را به عنوان میانجی اصلی میان فلسطینیان و اسرائیل بازمی‌شناخت، در سخنرانی خود در‌ آیین گشایش نشست‌های شورای مرکزی فلسطین در رام‌الله برای توبه از مواضع اشتباه قبلی اعلام کرد به دونالد ترامپ گفته است طرح او را نمی‌پذیرد. برملا کردن طرح آمریکایی- سعودی- اسرائیلی برای به رسمیت شناختن شهرک ابودیس در نزدیکی قدس اشغالی به عنوان پایتخت کشور فلسطینی موضوع دیگری بود عباس در نشست روز یکشنبه برملا کرد. به گزارش وفا، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، او گفت: «اکنون به ما پیشنهاد می‌دهند که ابودیس پایتخت ما باشد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این پیشنهاد را به ما ابلاغ کرده بود اما ما طرح وی را قبول نداریم و قرارداد قرن به منزله یک سیلی است و ما به آن پاسخ خواهیم داد».
او در واکنش به توئیت‌های ترامپ و تهدید وی به قطع کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان و آوارگان فلسطینی اعلام کرد: «نمی‌توانند با پرداخت پول سر ما منت بگذارند. خانه‌ات خراب شود (ترامپ) کی ما با مشارکت در مذاکرات (سازش) مخالف بودیم؟ من خودم 4 بار به آمریکا سفر کرده‌ام و آماده امضای قراردادی هستم که مشخص شده معامله‌ای بیش نیست و این یک عیب است». جالب اینکه عباس حتی با وجود چنین اعترافاتی همچنان به جای مردم فلسطین چشم امید به غرب دوخته است و می‌گوید تلاش‌های صلح بین 2 طرف تنها با برنامه صلحی که میانجی‌گری و پشتیبانی بین‌المللی را داشته باشد امکانپذیر خواهد بود. این نشان‌دهنده عمق فساد و وابستگی تشکیلات رام‌الله و فتح است که او طی سال‌های اخیر رهبری‌اش می‌کرده است. عجیب آنکه عباس بر پایبندی خود به توافقات سال 1988 و راه‌حل استعماری تشکیل 2 کشور بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کرد و بار دیگر مرزهای تحمیلی 1967 را البته به شرط به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطینی تایید کرد. او در نشست رام‌الله عبارت به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی این تشکیلات را که در سال 1993 خود او سند آن را در اسلو امضا کرده بود به زبان نیاورد و در عوض با ارجاع به قطعنامه سازمان ملل متحد از اشغال و گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی‌ها انتقاد کرد.
رئیس تشکیلات خودگردان همچنین گفت با تصمیم اخیر آمریکا دیگر قرارداد اسلویی باقی نمانده است؛ قراردادی خیانت‌آمیز که ربع قرن پیش میان ساف- به رهبری یاسر عرفات و معاونت خود عباس- به نمایندگی از فلسطینی‌ها با اشغالگران اسرائیلی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی امضا شد.
کنسول آمریکا به جای نمایندگان حماس و جهاد!
بیست‌وهشتمین اجلاس شورای مرکزی ساف در حالی با عنوان «قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین» طی 2 روز گذشته در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله برگزار شد که توسط گروه‌های اصلی مقاومت فلسطین یعنی حماس، جهاد اسلامی و جبهه خلق به دلیل بی‌فایده بودن و نمایشی خواندن تصمیمات فتح و تشکیلات خودگردان تحریم شد، آن هم در حالی که به جای رهبران مقاومت فلسطین سرکنسول آمریکا در این اجلاس حضور داشت.
عباس اگرچه از مخالفت جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی با مشارکت در این نشست انتقاد کرد اما اعترافات تلخ او به ناتوانی تشکیلات خودگردان در حقیقت موید دیدگاه مقاومت فلسطین بود. او گفت: «ما به کجا می‌رویم؟ اسرائیل، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را به عنوان نماینده ملت فلسطین به رسمیت شناخته است و این یک فاجعه است، چرا که ما تشکیلاتی بدون قدرت داریم و اشغالگری بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای ادامه پیدا می‌کند و ما این را قبول نخواهیم کرد».
او پس از 3 دهه سازش ناگهان تلاش کرد در نقش مدافع تاریخ فلسطین ظاهر شود و گفت: «ما اینجا جمع شده‌ایم تا از قدس دفاع کنیم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید اینجا محل نامناسبی [برای برگزاری نشست] است.  ما در لحظه خطرناکی به سر می‌بریم و آینده‌مان در محک امتحان قرار گرفته است.  ما اینجا را ترک نخواهیم کرد و اشتباهات گذشته را تکرار نخواهیم کرد.  اینجا از زمان کنعانی‌ها سرزمین ما بوده است. ما از هیچ طرفی دستور نمی‌گیریم و وقتی مساله مربوط به سرنوشت ما و آرمان و سرزمین و ملت‌مان باشد به همه نه می‌گوییم».
او سپس گفت فلسطینی‌ها- و در حقیقت ساف- دیگر نباید اشتباه گذشته را در پذیرش حمایت صدام، دیکتاتور معدوم عراق تکرار کنند و به همین دلیل «دیگر در حوادث و اختلافات مربوط به کشورهای عربی دخالت نمی‌کنیم  و به هیچ‌کس هم اجازه دخالت در امور خود را نمی‌دهیم.» در نهایت او در پایان سخنانش نقشه‌اش را برای محدود نگاه داشتن مقاومت فلسطین رو کرد و بار دیگر مخالفت خود با مقاومت مسلحانه را اعلام کرد و مدعی شد تنها مقاومت مسالمت‌آمیز و بی‌نتیجه مورد ادعای او قصد حل منازعه فلسطین را دارد! او حتی مجبور شد طرح خود برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را هم از سوی آمریکا باطل‌شده توصیف کند. رئیس تشکیلات رام‌الله همچنین اقدام آمریکا در قرار دادن نام ساف در لیست تروریسم را محکوم کرد اما بعد گفت: «ما و شما در کنار هم با تروریسم مبارزه می‌کنیم!» این در حالی است که همزمان یک مقام اطلاعاتی اسرائیلی در همان روز فاش کرده بود که گروه تروریستی داعش در محاصره مقاومت فلسطین در غزه با رژیم صهیونیستی هم‌داستان است.
نعل واروی ساف
برپایی نشست شورای مرکزی ساف آن هم بیش از یک ماه پس از صدور تصمیم ترامپ علیه قدس باعث شده بود برخی گروه‌های کوچک‌تر فلسطینی تصور کنند که این اجلاس حاوی نتایجی مهم و هم‌سنگ با سنگینی تصمیم ترامپ باشد؛ در رأس این درخواست‌ها توقف هماهنگی امنیتی و لغو به رسمیت شناختن اسرائیل قرار داشت. همچنین تعلیق تصمیم 3 دهه پیش ساف در شناسایی رژیم صهیونیستی به نمایندگی از فلسطینی‌ها که با پذیرش قطعنامه 242 سازمان ملل در  سال 1988 صورت پذیرفت واکنش محتمل دیگر ساف بود که در این باره عباس آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد آن را قبول دارد، اگرچه در  توافق‌های پیشین  رام‌الله و تل‌آویو بویژه «پیمان اسلو» تجدیدنظر خواهد کرد. توافقی مذبوحانه که طی آن تشکیلات خودگردان در سپتامبر 1993 رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و پذیرفت به روند سازش که آمریکایی‌ها آن را مذاکرات «صلح خاورمیانه» می‌نامند تن دهد.  قرار بر این بود پیمان اسلو فقط برای یک دوره 5 ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی در راستای ایجاد دولت مستقل فلسطینی بدهد اما این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است. این در حالی است که به گفته «احمد المجدلانی» عضو کمیته اجرایی  ساف، طرف اسرائیلی عملا طی دهه گذشته، یک طرفه مذاکرات سازش و توافقات پیمان اسلو را نقض کرده است و اعلام عباس مبنی بر ملغی شدن پیمان اسلو نه‌تنها فاقد ارزش سیاسی است بلکه حربه نعل واروی او به فلسطینیان محسوب می‌شود. اگرچه جلسات یکشنبه و دوشنبه در سایه تنش شدید در روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا برگزار شد اما حضور سرکنسول ایالات متحده در نشست رام‌الله و مواضع در ظاهر نادمانه اما در حقیقت موذیانه محمود عباس ثابت کرد که حتی آرای 121 عضو ساف تاثیری در ماهیت سازشکار آن ندارد.

حزب‌الله: اسرائیل متهم انفجار صید است
واکنش‌ها در لبنان به انفجار خودروی بمب‌‌گذاری شده عضو جنبش فلسطینی حماس همچنان ادامه دارد. آنچه در بیشتر این واکنش‌ها دیده می‌شود، متهم کردن رژیم صهیونیستی به دست داشتن در این ترور است. انفجار خودروی بمب‌‌گذاری شده که ظهر یکشنبه در شهر صیدا در جنوب لبنان به وقوع پیوست، باعث مجروح شدن محمد حمدان، یکی از اعضای جنبش فلسطینی حماس شد. گفته می‌شود در لحظه انفجار پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز شهر صیدا در حال پرواز بودند. نمایندگی حماس در لبنان گفت: داده‌‌های اولیه حاکی از دست داشتن اسرائیل در این انفجار است. اسرائیل می‌خواهد توجه‌ها را از داخل فلسطین به خارج آن منحرف کند. حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نشانه‌های آشکاری از دست‌داشتن اسرائیل در این انفجار وجود دارد. حزب‌الله تصریح کرد این انفجار از نظر زمان و مکان وقوع آن حامل نشانه‌های آشکاری است از دست داشتن دشمن اسرائیلی و مزدورانش برای ایجاد نابسامانی و وحشت‌پراکنی در صیدا که پایتخت جنوب و مقاومت است. حزب‌الله از لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها خواست در یک صف قرار بگیرند و بر اختلاف‌ها غلبه کنند. این حزب همچنین خواستار ایستادن در کنار دستگاه امنیتی لبنان که مسؤول امنیت شهروندان و کشف عوامل این انفجار است، شد. حزب‌الله تاکید کرد این انفجار تروریستی- صهیونیستی با هدف انحراف توجه از مساله اصلی یعنی فلسطین و قدس و برای ناکام کردن خشم انتفاضه صورت گرفت.
 


Page Generated in 0/0066 sec