printlogo


کد خبر: 187382تاریخ: 1396/10/26 00:00
اخبار

 خودانصرافی یارانه‌ای  برای بررسی نشدن حساب‌ بانکی
نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اصرار دولت مبنی بر حذف حداقل 30 میلیون نفر از یارانه‌بگیران موافقت کرده و اجازه دادند برای این کار حساب‌های بانکی بررسی شود. به گزارش «وطن‌امروز» کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرد سال آینده فقط ۴۲میلیون نفر یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. بر این اساس 37 هزار میلیارد تومان به اجرای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد که  23 هزار میلیارد تومان از این اعتبارات برای پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار و 7 هزار میلیارد تومان نیز به‌طور خاص برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هزینه می‌شود. در نهایت دولت می‌تواند حدود 30 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را حذف کند. دولت برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد می‌تواند آنها را با بررسی حساب‌های بانکی‌شان، شناسایی کند. به‌تعبیر دقیق‌تر به دولت اجازه دسترسی به تراکنش‌های مالی به‌منظور حذف یارانه پردرآمدها و غیرنیازمندان داده شده است. در بخشی از تبصره ۱۴ لایحه بودجه پیشنهاد شده دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد در 3 ماه اول ۹۷ به صورت تدریجی اقدام کند. همچنین در ادامه راه برای انصراف داوطلبانه پیش‌بینی شده به‌طوری که افرادی که تمایل به بررسی تراکنش‌های مالی خود و آزمون وسع دولت ندارند، می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند. از سوی دیگر رویکرد مطرح برای پالایش یارانه‌بگیران این است که با آزمون و خطا، یارانه پردرآمدها حذف شود یا آنکه با شناسایی دهک‌های پایین، شامل مشمولان نهادهای حمایتی و اقشار خاص مابقی افراد که در شمول این دایره تعریف نمی‌شوند، حذف خواهند شد. این رویکرد شیوه پیشنهادی دولت برای سال ۹۷ است که بارها نقل شده و جزئیات آن نیز موجود است. جزئیات این شیوه نشان می‌دهد حدود ۴۱ میلیون نفر با رقم ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌توانند یارانه دریافت کنند.


مالیات و عوارض خودروها تعیین شد
مالیات، میزان عوارض و حقوق ورودی ۹۵۹ مدل خودروی ایرانی و خارجی در سال ۹۷ از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. به‌گزارش مهر، سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی جدول مالیاتی ۹۵۹ مدل خودروی داخلی و خارجی را برای اجرا در سال ۹۷ ابلاغ کرد. در این ابلاغیه با عنوان اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی آمده است: بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای تولید داخل، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی، بهای فروش مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره‌‌گذاری و عوارض سالانه خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره‌‌گذاری و عوارض سالانه خودروهای وارداتی است.


فاصله ۱۷۰ درصدی سبد معیشت  با حداقل دستمزد
در حال حاضر فاصله عمیقی بین سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران وجود دارد و کارگران دیگر طاقت ندارند سفره‌های‌شان بیش از این کوچک‌ شود. فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شرایط فعلی دستمزد و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داده گفت: اقتصاد، تورم حدود ۳۰۱ درصدی را از زمان آغاز هدفمندی یارانه تجربه کرده ‌است. افزایش دستمزد در همین بازه زمانی ۱۰۸ درصد و افزایش دستمزد در همین بازه به صورت تجمیعی 6/130 درصد بوده است. وی ادامه داد: اگر عقب‌ماندگی مزدی را در این بازه محاسبه کنیم، می‌بینیم عقب‌افتادگی دستمزد از تورم شاخص‌ها، حدود ۱۹۳ درصد و عقب‌افتادگی دستمزد تجمیعی از تورم شاخص‌ها، چیزی حدود ۱۷۰ درصد است؛ این ۱۷۰ درصد‌‌ همان عقب‌افتادگی جدی معاش کارگران است. وی اضافه کرد: حالا اگر همین سال ۹۶ را مبنا قرار دهیم، باز هم اعداد و ارقام بخوبی نرخ عقب‌ماندگی مزدی را نشان می‌دهند؛ حداقل دستمزد سال ۹۶ عبارت است از ۹۲۱۹۳۱ تومان و سبد معیشت حداقلی مصوب شورای‌عالی کار عبارت است از ۲۴۸۵۰۰۰ تومان یعنی فاصله ۱۷۰ درصدی سبد معیشت با حداقل دستمزد.


Page Generated in 0/0234 sec