printlogo


کد خبر: 187423تاریخ: 1396/10/27 00:00
انتقاد سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی از عملی نشدن طرح خرید اعتباری کالا
دولت نخواست از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کند

اسدالله خسروی: طرح فروش لوازم خانگی با کارت‌ اعتباری که قرار بود اقتصاد کشور را تا حدی از رکود خارج کند، با بی‌برنامگی و ایجاد موانع سد راه از سوی دولت هیچ وقت شکل عملیاتی به خود نگرفت تا جایی که تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی معتقدند این طرح نه‌تنها سودی برای آنها نداشت، بلکه به زیان‌شان نیز تمام شد.
در این‌باره سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه طرح فروش لوازم خانگی یا کارت اعتباری طرحی بی محتوا بود که خود دولت اجرای آن را متوقف کرد به «وطن امروز» گفت: زمانی که طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری مطرح شد، بارقه امیدی در میان فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد شد که با تحرک این بازار تحولی خاص در تولید و فروش لوازم خانگی به وجود آید اما این طرح از همان ابتدا با مشکل مواجه شد، چرا که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با ایجاد موانع و سختگیری‌ها مانع اجرای آن شد.
حمیدرضا غزنوی با بیان اینکه اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری چون با مدت بازپرداخت کوتاه و سود بالا همراه بود جذابیت آنچنانی برای خریداران و حتی فروشندگان ایجاد نکرد گفت: دستگاه‌های دولتی دخیل در این موضوع چون سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با ترفند خاصی عملیاتی شدن چنین طرحی را سخت و ناممکن کردند. وی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد طرحی را اجرا کند شرایط لازم و بستر مناسب عملیاتی شدن آن را نیز فراهم می‌کند، به اجرای طرح فروش خودرو در گذشته اشاره کرد و گفت: ‌دولت با ایجاد طرح خرید خودروی داخلی و بسترسازی لازم آنگونه که امورات را برای دسترسی مردم به این کالا تسهیل کرد، موجب فروش 100 هزار دستگاه خودرو شد اما متاسفانه برای خرید لوازم خانگی بستر لازم را فراهم نکرد. این کارشناس صنعت گفت: زمانی که دولت طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری را مطرح کرد، انتظاراتی را میان مردم و فعالان این عرصه به وجود آورد اما روند کند اجرای طرح و سنگ‌اندازی‌ها موجب شد نه‌تنها تولیدکنندگان داخلی و فروشندگان لوازم خانگی از این طرح سودی نبرند بلکه با زیان و تشدید رکود در این بازار مواجه شوند.  وی به وجود برندهای خارجی لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: وجود برندهای خارجی لوازم خانگی و فعالیت گسترده آنها در بازار ایران مانع ترقی و پویایی صنعت لوازم خانگی داخلی شده است و این موضوع موجب شده اشتغال و تولید در کشور در این بخش بخوبی توسعه نیابد.
غزنوی با بیان اینکه در هیچ کشوری همانند ایران بازار لوازم خانگی در سیطره خارجی‌ها نیست، گفت: برندسازی و پول‌پاشی برندهای خارجی لوازم خانگی برای در قبضه گرفتن بازار لوازم خانگی، تولید داخل را به حاشیه برده است و بی‌توجهی به این موضوع زنگ خطری برای ایجاد بحران در تولید داخل و اشتغال در بخش لوازم خانگی در آینده نزدیک است. وی اضافه کرد: نفوذ 2 برند بزرگ لوازم خانگی خارجی «کره‌ای» به گونه‌ای است که تبلیغات آنها بسیار گسترده و بدون هیچ مانع و محدودیتی انجام می‌شود که این موضوع با توجه به اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور جای تامل دارد. وی با بیان اینکه براساس قانون تبلیغات  کالاهای مشابه داخلی نباید انجام شود، گفت: با وجودی که براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی تبلیغات برخی کالاهای خارجی در داخل ممانعت قانونی دارد اما این روند همچنان ادامه دارد و کسی جلودار آنها نیست.
غزنوی گفت: هیچ کشور در دنیا اینگونه بازار خود را دو دستی در اختیار خارجی‌ها قرار نمی‌دهد، این در حالی است که باید از تولید داخل حمایت ویژه شود.
ناکامی مجدد طرح فروش لوازم خانگی با کارت‌ اعتباری پس از شکست طرح نخست خرید اعتباری لوازم خانگی اعلام شد طرح جدیدی در این باره امسال اجرا می‌شود اما با گذشت 10 ماه از سال هنوز خبری از اجرایی شدن این طرح نیست. پس از شکست طرح نخست خرید اعتباری لوازم خانگی، طرح جدید دیگری در سال جاری در این زمینه برنامه‌ریزی شد تا علاوه بر جبران ناکامی طرح قبلی، بتواند رونق بیشتری در بازار لوازم خانگی ایجاد کند. بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در سال جاری جزو وظایف این دو دستگاه تعریف شده که باید پس از تهیه این طرح آن را به تصویب سازمان برنامه و بودجه جهت اجرا و ابلاغ برسانند اما هنوز این کار سرانجام نشده است. آبان‌ماه امسال بود که محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی از اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت‌های اعتباری خبر داده و اعلام کرده بود: این طرح تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود و درحال حاضر مقدمات این کار در دست اجراست. پس از این اظهار نظر هم تولیدکنندگان و هم خریداران منتظر اجرای این طرح بودند تا بتوانند از آن بهره‌مند شوند اما در عمل خبری نشد. یک ماه پس از رسانه‌ای شدن اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالا، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با میزان، درباره آخرین وضعیت طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری اظهار کرد: هنوز هیچ اقدام خاصی در این باره صورت نگرفته و مشخص نیست بانک مرکزی یا وزارت صنعت کدامیک موافق این طرح نیستند. وی با بیان اینکه هیچ صحبتی در این زمینه با ما نشده است و زمان آغاز آن نیز مشخص نیست، افزود: کالاهای ایرانی که قرار است در این طرح عرضه شود همه در بازار به صورت اقساط در حال عرضه شدن است. بیش از 2 ماه از خبر اجرایی شدن طرح جدید می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از اجرایی شدن آن نیست و ظاهرا قرار هم نیست از سوی متولیان امر در این باره اطلاع‌رسانی شود.


Page Generated in 0/0089 sec