printlogo


کد خبر: 187472تاریخ: 1396/10/27 00:00
اخبار

انتقاد رئیس اتاق اصناف ایران از بانک‌ها
سود 22/5درصدی وام   تولید را می‌میراند
دانش پورشفیعی: ضعیف شدن واحدهای تولیدی و فنی اصناف که در بخش کارگاهی و واحدهای کوچک و متوسط دسته‌بندی می‌شوند،‌ شرایط کار و تولید را برای آنها سخت کرده‌ است. این‌ واحدهای صنفی هم در شهرک‌های صنعتی تخصصی و صنفی و هم در سطح شهرها فعال هستند اما شرایط سخت اقتصادی سبب شده از تعداد این واحدها بتدریج کاسته شود و آنها اقدام به ابطال پروانه کسب خود و سپس تغییر رسته کاری و کار در بخش خدماتی و توزیعی کنند. رئیس اتاق اصناف ایران یکی از دلایل این رویداد را نرخ بالای سود تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی متقاضی می‌داند. علی فاضلی با بیان اینکه تولیدکنندگان در زمان دریافت تسهیلات باید ۲۰ درصد آن را نزد بانک به عنوان ضمانت نگه دارند، می‌گوید: بنابراین نرخ سود تسهیلات برای آنها به 5/22 درصد می‌رسد. فاضلی می‌افزاید: دریافت وام 18 درصدی برای تولیدکنندگان توجیهی ندارد، بنابراین نمی‌توانند با این میزان سود بانکی، تولید را زنده نگه دارند. وی ادامه می‌دهد: اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی از تولید برمی‌خیزد؛ مشکل ما در برنامه‌های توسعه‌ای این است که در حد شعار به دنبال تقویت تولید بوده‌ایم و این مساله هرگز عملیاتی نشده است. رئیس اتاق اصناف ایران همچنین با اعلام اینکه به‌رغم اختصاص بسته ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای اصناف در سال جاری ولی هنوز این بسته به مرحله پرداخت نرسیده است، اضافه می‌کند: متاسفانه تاکنون یک ریال از این 10 هزار میلیارد تومان پرداخت نشده است و قرار شده این موضوع در سال آینده مدنظر قرار گیرد. وی خاطرنشان می‌کند: اتاق اصناف ایران بنگاه‌های اولویت‌دار را که حدود ۱۰۰ هزار بنگاه فعال هستند، مشخص کرده‌ و اگر بنگاهی نیز توجیحات لازم را داشته باشد به این دسته‌بندی اضافه خواهد شد. فاضلی از مسؤولان می‌خواهد قیمت سود تسهیلات با نرخ تورم تطبیق پیدا کند و اگر نرخ تورم معادل ۹ درصد است، بنابراین نرخ سود تسهیلات نیز بین ۹ تا ۱۱ درصد شود. وی بر این باور است که تشکیل شرکت صادراتی برای ایجاد جهش در صادرات تولیدات صنفی ضروری است و تصریح می‌کند: لازم است کمیته تخصصی در زمینه صادرات مرکب از اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و چرم تشکیل شود تا یک الگوی مشخص در زمینه صادرات و ورود تولیدات ایرانی به بازارهای جهانی داشته باشیم. وی یادآور می‌شود: اتاق اصناف اکنون در جلسات دولت و مجلس شورای اسلامی برای دفاع از صنوف حضور دارد و در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره توسعه صادرات غیرنفتی تأکید شد که باید شرکت‌های صادراتی تشکیل شود. وی همچنین از وعده مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره پرداخت تسهیلات با نرخ سود مناسب به صنایع کوچک و متوسط  و قول وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حمایت از توسعه صادرات مربوط به صنوف تولیدی خبر می‌دهد.


بالاترین قیمت دلار پس از انقلاب
در هفته جاری قیمت دلار وارد کانال 4400 تومان شد و در همین کانال با روند صعودی پیشروی کرد. به گزارش «وطن‌امروز» برای نخستین‌بار پس از انقلاب قیمت دلار به رقم 4490 تومان رسید. با روند پیش رو و بررسی رفتار بازیگران بازار ارز و بررسی افزایش قیمت دلار در سنوات گذشته می‌توان گفت دلار از قیمت فعلی خود ارزان‌تر نخواهد شد و روند صعودی آن ادامه خواهد داشت.
سقوط آزاد بیت‌کوین
در همین حال از آغاز مبادلات دیروز بازار جهانی ارز مجازی، قیمت بیت‌کوین با 14 درصد کاهش، از 13 هزار و 630 دلار به 11 هزار و 873 دلار رسید. بر این اساس دیگر ارزهای مجازی نظیر اتریوم، ریپل و بیت‌کوین‌کش نیز بشدت سقوط کردند، به گونه‌ای که هر یک از این ارزها به ترتیب با 64/18، 08/29، 14/23 درصد سقوط به 1086، 32/1 و 1937 دلار رسیدند. در حالی قیمت بیت‌کوین به 11 هزار و 873 دلار رسید که در ساعت 7 صبح دیروز به وقت گرینویچ قیمت بیت‌کوین 13209 دلار بود. با سقوط قیمت بیت‌کوین ارزش بازار بیت‌کوین برای نخستین بار طی هفته‌های گذشته به کمتر از 200 میلیارد دلار رسید.


Page Generated in 0/0058 sec