printlogo


کد خبر: 187473تاریخ: 1396/10/27 00:00
اخبار

رئیس کل بانک مرکزی:
وضعیت تورم و ارز بد نیست
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه وضعیت کشور درباره تورم و ارز وضعیت بدی نیست، گفت: البته رشد نقدینگی بالا است که بخشی از آن به مسائل ساختاری نظام بانکی بازمی‌گردد. به گزارش تسنیم، ولی‌الله سیف اظهار داشت: رشد اقتصادی هم شرایط خوبی دارد ضمن اینکه شوک نفتی رفع شده و در سال گذشته رشد 5/12 درصد را با احتساب نفت داشتیم. سیف افزود: در دولت‌های هفتم و هشتم متوسط رشد اقتصادی 2/4 درصد، در دولت‌های نهم و دهم 3/2 درصد، در سال 92 منفی 3/0 درصد، در سال 93، 2/3 درصد، سال 94 منفی 6/1 درصد و در سال 95، 5/12 درصد با احتساب نفت و 3/3 بدون احتساب نفت بوده است. ضمن اینکه رشد 6 ماه اول 96 نیز براساس اعلام بانک مرکزی 6/4 درصد بود که مرکز آمار آن را 6/5 درصد اعلام می‌کند. وی تصریح کرد: تورم در دولت‌های هفتم و هشتم 8/15 درصد، در دولت‌های نهم و دهم 7/17 درصد، در سال 92، 7/34 درصد، در سال 93، 6/15 درصد، در سال 94، 9/11 درصد، در سال 95، 9 درصد و در 6 ماه اول سال 96، 9/9 درصد بوده، این در حالی است که در سال 92 در شهریورماه تجربه تورم 45 درصدی را داشتیم و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این روند کاهنده بوده و تک‌رقمی شده است. وی اضافه کرد: درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت‌خام در دولت‌های هفتم و هشتم 179 میلیارد دلار، در دولت‌های نهم و دهم 639 میلیارد دلار، در سال 92، 65 میلیارد دلار، در سال 93، 55 میلیارد دلار، در سال 94، 32 میلیارد دلار و در سال 95، 56 میلیارد دلار بوده است. همچنین متوسط سالانه رشد نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم 9/24 درصد در دولت‌های نهم و دهم 1/27 درصد، در سال92، 8/38 درصد، در سال 93، 3/22 درصد، در سال 94، 30 درصد، در سال 95، 2/23 درصد و در 6 ماه اول امسال 8/23 درصد بوده که نسبتا کنترل شده ولی با توجه به جهت‌گیری تورمی رشد نقدینگی بالاست که بخشی از آن هم به مسائل ساختاری نظارم بانکی بازمی‌گردد.


ایران تنها کشور قاچاق‌پذیر دنیاست
ما تنها کشور دنیا هستیم که با بحث قاچاق کالا روبه‌رو هستیم، چرا که ورود کالا به کشور سازمان‌یافته نیست. محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران برخورد با کالای قاچاق را از وظایف ذاتی سازمان تعزیرات دانست و به رادیو اقتصاد گفت: تلاش داریم ضمن تغییراتی، در قانون تعزیرات اصلاحیه‌ای به تصویب برسانیم و این قانون باید به‌روزرسانی شود. وی ادامه داد: مرز هوایی قابل کنترل است اما مرزهای دریایی و زمینی گاه غیرقابل کنترل هستند بنابراین اگر دولت توان خود را بر کنترل مبادی ورودی بگذارد، برخورد منطقی و موفق‌تر خواهد بود. از طرفی سازمان تعزیرات قادر است با کالای ورودی و عرضه شده به شکل قاچاق برخورد کند.


توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو در 98
تا 2 سال آینده ۸۵ استاندارد خودرویی اجباری می‌شود، بنابراین تولید خیلی از خودروها از جمله محصولات فعلی رنو باید متوقف شود، چرا که تولید آن توجیه ندارد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل رنو پارس اظهار داشت: با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران (تندر ۹۰ و ساندرو) شرکا و هیات مدیره این شرکت باید تصمیم بگیرند آینده این شرکت در ایران چه خواهد شد؛ آیا فعالیت آن متوقف می‌شود یا اینکه در زمینه تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید متمرکز خواهد شد؟ رامتین اسماعیلی درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید و تاثیر آن بر فعالیت این شرکت در ایران، خاطرنشان کرد: در زمان تحریم‌های سابق نیز رنو از ایران نرفت. کار خلاف که نمی‌کنیم؛ خودرو تولید می‌کنیم. در تحریم‌های قبلی نیز نمایندگان خود را فرستادیم و پرسیدیم اگر بخشی از فعالیت ما برخلاف تحریم است بگویید که البته چیزی پیدا نکردند، بنابراین تحریم‌های احتمالی تاثیر چندانی بر فعالیت خودروسازی در ایران نخواهد داشت و دلیلی ندارد که از ایران برویم. وی تصریح کرد: رنو به دنبال افزایش ظرفیت ۱۵۰ هزار دستگاهی تا سال ۲۰۲۰ در ایران است که البته هنوز محل سایت جدید نهایی نشده است. وی خاطرنشان کرد: ما عرضه خودروی ساندرو با طراحی جدید را مدنظر داشتیم اما شریک ایرانی آن ‌را نپذیرفت. به‌گفته وی در سال ۲۰۱۷ ایران سومین بازار بزرگ محصولات رنو در جهان بود.


Page Generated in 0/0064 sec