printlogo


کد خبر: 187498تاریخ: 1396/10/28 00:00
داستان غم‌انگیز تأمین هزینه‌های مدارس
دخل و خرج مدارس باهم نمی‌خواند!
برخی مدیران برای پرکردن جیب خالی مدرسه از شگرد‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند!

گروه اجتماعی: داستان تأمین هزینه‌های مدارس و پرداخت نشدن مطلوب سرانه، روایت تکراری و همه‌ساله واحدهای آموزشی است و مدیران تلاش می‌کنند با ترفندهای گوناگون، جیب خالی مدارس را پر کرده و از عهده دخل و خرج آن برآیند.
تأمین ملزومات آموزش‌وپرورش هزینه‌های زیادی به دنبال دارد و اعتبارات زیادی را طلب می‌کند اما دخل‌ و خرج مدارس کشور با هم هماهنگ نیست و همواره تأمین این هزینه‌ها، مهم‌ترین دلمشغولی مدیران واحدهای آموزشی است. در مقابل، وزارت آموزش‌وپرورش نیز تأمین نشدن بودجه لازم از سوی دولت را عامل اصلی پرداخت نکردن سرانه مدارس می‌داند و تلاش می‌کند در فصل بودجه‌ریزی سالانه، با رایزنی‌های گوناگون، بودجه بیشتری برای مدارس در نظر بگیرد اما کمبود اعتبارات لازم برای مدرسه‌داری و مدیریت مطلوب آن، باعث شده مدیران واحدهای آموزشی به روش‌های مختلف هزینه‌های خود را تأمین کنند.
منوی مدیران مدارس برای تأمین هزینه‌ها
به گزارش فارس، از جمله روش‌های تأمین هزینه‌ها دریافت کمک نقدی از والدین دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام و خارج از فصل ثبت‌نام در مدرسه، واگذار کردن برخی خدمات لازم مدرسه به والدین، مانند تعمیر و بازسازی تأسیسات گرمایشی و سرمایشی و دریافت کمک از نهادهای گوناگون است اما برخی از راهکارهای عملی مدیران برای جبران کمبود اعتبارات لازم برای مدارس از رنگ و بوی خاصی برخوردار است که قابل‌توجه بوده و در برخی موارد نگران‌کننده است. در همین باره «م-ب»، یکی از دبیران باسابقه شهرستان ورامین با اشاره به شگردهای برخی مدیران مدارس در تأمین هزینه‌های مدارس، اظهار داشت: برخی از مدیران مدارس به دلیل هزینه‌های زیاد مدارس و توانایی نداشتن در تامین مخارج جاری، به اجبار با معرفی کتب کمک‌آموزشی ناشران خاص به دانش‌آموزان، دست به یک داد و ستد آموزشی می‌زنند؛ به صورتی که کتاب‌های یادشده را با تخفیف‌های 40 تا 50 درصد از ناشران تهیه می‌کنند و با تخفیف 10 تا 20 درصدی به دانش‌آموزان می‌فروشند و مابقی درصد باقیمانده تخفیف و سود آن را صرف تأمین مخارج مدرسه می‌کنند.
افزایش اعتبارات مورد نیاز مدارس
علاوه بر این، علی اللهیارترکمن، معاون پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش درباره «زمان پرداخت سرانه به مدارس» اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل مضیقه نقدینگی در خزانه، کمتر از 30 درصد تخصیص اعتبار گرفته‌ایم. وی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده، این میزان را افزایش می‌دهیم و در 3 ماه پایانی سال، مدیران مدارس شاهد افزایش حجم اعتبارات سرانه‌ای خواهند بود.
بودجه ناچیز
همچنین محمد بیرانوندی، رئیس کمیته آموزش‌وپرورش کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره بودجه این وزارتخانه، اظهار داشت: اصل بودجه پیش‌بینی شده در آموزش‌وپرورش 33 هزار و 100 میلیارد تومان است که به طور معمول تخصیص 110 درصدی به آن تعلق می‌گیرد اما همین بودجه هم کفاف تنها 10 ماه حقوق فرهنگیان را خواهد داد. رئیس کمیته آموزش‌وپرورش مجلس گفت: بودجه امسال آموزش‌وپرورش بدون در نظر گرفتن بودجه بانک‌ها و مؤسسات مالی، 10 درصد بودجه کل کشور است و سال گذشته هم در مجلس به بودجه پیشنهادی دولت 3 هزار میلیارد تومان در مجلس اضافه شد و امسال هم تلاش می‌کنیم این رقم را به 40 هزار میلیارد تومان برسانیم.
خواب آشفته مدیران مدارس
این در حالی است که حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش مجلس درباره  پرداخت نشدن سرانه مدارس و متوسل شدن مدیران مدارس به روش‌های گوناگون برای تأمین هزینه، اظهار داشت: متأسفانه مدیران مدارس شب‌ها با غم بدهی‌های آب و گاز مدرسه به خواب می‌روند. وی با بیان اینکه مدیر مدرسه باید تمشیت امور کند، نه اینکه امروز به چنین وضعیتی در اداره مدرسه دچار شود، افزود: وقتی سرانه مدارس کاهش پیدا می‌کند، مدیران مدارس دست به دامن والدین دانش‌آموزان می‌شوند، در نتیجه معلوم است هر دانش‌آموزی که پدرش پول بیشتری به مدرسه بپردازد، نمره بیشتری می‌گیرد و این موضوع منشأ بی‌عدالتی می‌شود. دبیر کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: متأسفانه به دلیل دریافت نشدن سرانه مدارس، مدیر مدرسه مجبور به گرفتن پول از والدین شده و به این شکل تحقیر می‌شود؛ در چنین شرایطی مدیران مجبورند با والدین برای دریافت پول مدت زیادی صحبت کنند، در نتیجه دچار خجلت‌زدگی می‌شوند.


Page Generated in 0/0186 sec