printlogo


کد خبر: 187527تاریخ: 1396/10/28 00:00
آمریکا بخشی از کمک‌ها به آوارگان فلسطینی را قطع کرد
ظهور «ائتلاف مقاومت» در فلسطین

در پی بالا گرفتن تنش میان کاخ‌سفید و تشکیلات خودگردان فلسطین بر سر طرح واشنگتن برای یهودی‌سازی قدس، آمریکا بیش از نیمی از کمک 125 میلیون دلاری خود به آژانس ویژه سازمان ملل متحد برای کمک به آوارگان فلسطینی (آنروا) را متوقف کرد. آنطور که در نامه دولت آمریکا به آنروا آمده، ترامپ فقط با اختصاص 60 میلیون دلار از کمک‌های مصوب به این صندوق بین‌المللی موافقت کرده و امضای چک 65 میلیون دلار باقیمانده را به «بررسی‌های آتی» موکول کرده است. آنروا یک سال پس از تشکیل رژیم صهیونیستی (1949) توسط سازمان ملل و با هدف کمک به صدها هزار آواره فلسطینی تأسیس شد؛ حالا آنروا به فرزندان آن آوارگان خدمات می‌دهد و تعداد فلسطینی‌های تحت نظرش به میلیون‌ها نفر رسیده است. در همین حال، آنروا در واکنش به قطع 50 درصدی کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان تاکید کرد این اقدام واشنگتن ماموریت کمک‌رسانی ما را تهدید می‌کند و به ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه آسیب وارد خواهد کرد. تشکیلات فلسطینی نیز از این اقدام ترامپ شدیدا انتقاد کرد. حنان عشراوی، از رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین گفت، این تصمیم آمریکا ضربه به آن بخش از فلسطینیان است که بشدت نیازمند کمک‌های بین‌المللی هستند. به گفته عشراوی، با این اقدام، کمک‌های پزشکی به پناهندگان فلسطینی کمتر از قبل خواهد شد و فرزندان آنها امکان کمتری برای آموزش خواهند داشت. تصمیم روز سه‌شنبه کاخ‌سفید تنها 2 روز پس از آن اعلام می‌شود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در انتقادی تند از دونالد ترامپ، اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و دستور انتقال سفارت این کشور به این شهر اشغالی را «سیلی قرن» خواند و گفت هیچ طرح و نقشه راهی را که از سوی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح پیشنهاد شود، نخواهد پذیرفت. به نظر می‌رسد اکنون قطع بیش از نیمی از کمک‌های آمریکا، گام دیگری در راستای سخنان ترامپ است که گفته بود چرا آمریکا باید میلیاردها دلار به کشورهای دیگر کمک کند اما در برابرش «نه قدردانی و نه احترام» دریافت کند؟ اظهاراتی که در جریان رای‌گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به محکومیت پایتخت شناختن بیت‌المقدس از سوی ترامپ انجامید، مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کشورها آن را تهدید آمریکا به «باج‌گیری و خرید رای» کشورهای عضو سازمان ملل ارزیابی کردند.
«ائتلاف مقاومت» جایگزین ساف می‌شود؟
 نوار غزه همچنان از نظر سیاسی و امنیتی وضعیت پیچیده‌ای دارد و وضعیت اقتصادی و معیشتی آن در سایه تصمیم اخیر آمریکا برای کاهش کمک‌ها به آژانس کار و کمک به آوارگان فلسطینی هم روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ موضوعی که حماس را خواسته یا ناخواسته به سمت تشکیل ائتلاف جدیدی با تعدادی از گروه‌های فلسطینی سوق داده است. بر اساس گزارش «الاخبار»، عدم شرکت جنبش‌های فتح و جهاد اسلامی در نشست اخیر شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در رام‌الله برگزار شد، موضوعی نبود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به راحتی از کنار آن بگذرد؛ وی انتقادات تندی علیه این دو جنبش مطرح کرد. حماس و فتح دلایل اساسی و غیراساسی برای عدم شرکت در این نشست داشتند. اما با این وجود دلایل دیگری نیز در پشت صحنه در جریان است؛ طی چند هفته اخیر دیدارهایی میان گروه‌های مختلف فلسطینی «فتح، حماس، الاحرار، جبهه مقاومت مردمی، کمیته مقاومت مردمی، مبارزه ملی، الصاغقه، جبهه مردمی فرماندهی کل و المجاهدین برگزار شد که هدف از آن تهیه پیش‌نویس سندی برای تشکیل ائتلافی جدید تحت عنوان «ائتلاف مقاومت» است. در نشست‌های برگزار شده، با تشکیل یک رهبری برای ائتلاف یاد شده که متشکل از رهبران گروه‌ها به همراه یک یا 2 معاون (در صورت غیبت رهبر آن گروه) باشد، موافقت شد، همچنین در این دیدارها کمیته‌هایی تشکیل شد: کمیته «بیانیه‌‌ها» به ریاست اسماعیل رضوان از حماس و عضویت احمد المدلل از جهاد اسلامی، ابوحسن الششنیه از کمیته‌های مقاومت و نائل ابوعوده از المجاهدین. کمیته «رسانه‌» متشکل از خالد الازبط از مقاومت مردمی، مومن عزیز از مجاهدین، ابومجاهد البریم از کمیته‌های مقاومت و نماینده‌ای از جهاد. کمیته «فعالیت‌ها» که از هر گروهی نماینده‌ای در آن حضور دارد و ریاست آن بر عهده رامی البراوی از مقاومت مردمی است. همچنین گروه‌های دیگر فلسطینی در صورتی که با  اصول مشخص‌شده موافق باشند می‌توانند در این ائتلاف شرکت کنند. در ادامه این گزارش آمده است: این رویکرد حماس پس از شکست‌ها در پرونده آشتی و نیز بی‌تفاوتی فتح در مابقی پرونده‌های وحدت داخلی بویژه ساف صورت می‌گیرد. همچنین پیشنهاد شد این ائتلاف، گروه‌ها و شخصیت‌های سلفی مانند «جمعیت بن‌باز»، «الویه التوحید» و «لجان المقاومه الاسلامیه» را در بر بگیرد که برخی از گروه‌ها مخالف آن بودند اما حماس و فتح وعده دادند پیوستن این گروه‌ها، مسیر برای بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس و ترکیه را آسان می‌کند. الاخبار افزود: از سوی دیگر برخی منابع می‌گویند گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس با نیروهای واکنش سریع، گروهی ویژه تشکیل داده‌اند و مأموریت آن منع فعالیت عناصر تکفیری در نوار غزه و مداخله سریع در صورت ابلاغ هر حمله یا تلاشی برای ترور است. در پایان این گزارش آمده است: در حاشیه این دیدارها درباره برنامه‌هایی برای ادغام گروه‌های کوچک مقاومت مانند کمیته‌های مقاومت، الاحرار، مجاهدین، مقاومت مردمی، سیف‌الاسلام و... صحبت شده است.
ممانعت صهیونیست‌ها از مشارکت خطیب مسجدالاقصی در کنفرانس «یاری قدس»
مقامات رژیم صهیونیستی مانع از خروج خطیب مسجدالاقصی از اراضی اشغالی و مشارکت وی در کنفرانس جهانی «یاری قدس» شدند. احمد الطیب، شیخ الازهر اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر ممانعت از مشارکت یوسف سلامه، خطیب مسجدالاقصی در کنفرانس جهانی الازهر درباره قدس را محکوم کرد. شیخ الازهر گفت، هدف کنفرانس الازهر در حمایت از قدس، پرده برداشتن از نقض‌های رژیم صهیونیستی، تاکید بر حق ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس و ایستادگی در مقابل تصمیمات جانبدارانه اخیر دولت آمریکا از اسرائیل است. این کنفرانس به میزبانی قاهره، با همکاری شورای حکام مسلمان، تحت نظارت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دیروز آغاز شده و هیات‌هایی از ۸۶ کشور در آن حضور دارند.

اعلام آمادگی سیدحسن برای همکاری در طرح مقاومت در راه فلسطین
 معاون دبیرکل «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» اعلام کرد حدود 2 هفته پیش با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیروت دیدار و با وی درباره استراتژی مقابله با اسرائیل گفت‌وگو کرد. طلال ناجی تأکید کرد، سیدحسن نصرالله از آمادگی حزب‌الله برای همراه شدن با «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» در هر طرح مقاومتی در راه فلسطین، خبر داد. از سوی دیگر، ناجی خواستار برگزاری نشست شورای ملی فلسطین در خارج از اراضی اشغالی شد تا تمام گروه‌های فلسطینی در آن شرکت کنند.


Page Generated in 0/0110 sec