printlogo


کد خبر: 187563تاریخ: 1396/10/30 00:00
بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
بازی بزرگان بورس

علی حاجی‌کرم*: بازار در هفته گذشته کار خود را در حالی آغاز کرد که ترامپ بار دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را برای یک دوره 120 روزه تمدید کرد اما چند شخص و نهاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. هرچند تعلیق تحریم‌ها در کوتاه‌مدت ریسک سیاسی را کاهش می‌دهد اما مطرح شدن همین بحث تحریم‌ها هر چند وقت یک بار کافی است تا سرمایه‌گذاران خارجی شرایط ایران را برای آوردن سرمایه‌های خود همچنان بی‌ثبات بدانند و در بلندمدت این ماجرا به نفع کشور نخواهد بود.
اما در کنار این خبر، خبرهای داخلی امیدوار‌کننده بود. انتشار خبری از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه خرید اوره از سوی دولت برای کشاورزها به جای کیلویی 6125 ریال باید بر اساس نرخ بورس کالا صورت گیرد و نرخ‌های فعلی بورس کالا حدود کیلویی 10 هزار ریال است که این امر نشان از یک افزایش نرخ قابل توجه برای اوره‌ساز‌ها است، کافی بود تا اوره‌سازها مورد استقبال سهامداران قرار گیرند. البته باید توجه داشت تمام اوره‌سازها از این موضوع به یک مقدار منتفع نمی‌شوند؛ پتروشیمی خراسان از این موضوع بیشترین انتفاع و  پتروشیمی پردیس کمترین انتفاع را می‌برند. البته این آزادسازی نرخ باعث فشار روی کشاورزان می‌شود و باید دید در این باره چه تدابیری اندیشیده می‌شود.
 فارغ از این خبر، اخبار خوب در هفته گذشته همچنان ادامه داشت. انتشار گزارش‌های 9 ماهه و تعدیل مثبت  شرکت‌ها، بویژه شرکت‌های بزرگ با مقاصد صادراتی و مرتبط با بازارهای جهانی مانند تعدیل 51 درصدی فملی، تعدیل 24 درصدی کروی، تعدیل 60 درصدی شپدیس، تعدیل 34 درصدی کچاد، پوشش 87 درصدی فرآور، پوشش 90 درصدی فولاد، پوشش 82 درصدی زاگرس و پوشش 95 درصدی حسینا از جمله تعدیلات خوبی بود که در هفته گذشته شاهد آنها بودیم و قطعا می‌توان از آنها به عنوان عامل تاثیرگذار دیگری بر صعودی بودن  بازار در هفته گذشته یاد کرد.
اما در بازارهای جهانی آمارهای منتشره از اقتصاد چین درباره تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. همچنین ترس از عدم توانایی کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا درباره تخصیص بودجه به سازمان‌ها و فعالیت‌های دولتی باعث دلسرد شدن سرمایه‌گذاران شده به طوری که شاخص دلار رو به کاهش گذاشت و به کمترین مقدار طی 3 سال گذشته رسید و زمینه‌ساز افزایش قیمت کامودیتی‌ها شد. درباره نفت نیز جدیدترین اطلاعات مربوط به موجودی ذخایر نفت آمریکا نشان از کاهش بیش از پیش‌بینی‌ها دارد که موجب تقویت قیمت نفت می‌شود اما درباره افزایش  قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به 70 دلار در هر بشکه، شرکت‌های تولید‌کننده نفت گرد هم می‌آیند تا درباره وضعیت جدید تصمیم‌گیری کنند و مانع بالا رفتن بیش از اندازه قیمت آن شوند، زیرا در این صورت ممکن است تولید‌کنندگان شل بازار را از دست آنها درآورند که خبر چندان جالبی نیست ولی ثبات قیمت نفت در قیمت‌های فعلی می‌تواند خبری خوبی برای بازار باشد.
در هفته پیش رو علاوه بر ارسال گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها شاهد ادامه گزارشات فصلی آنها خواهیم بود.
با توجه به گزارش‌های هفته گذشته انتظار بر این است شاهد روند تعدیلات مثبت و سریالی در سایر شرکت‌های صادراتی و ارزمحور باشیم. هر چند انتظار بازار از این شرکت‌ها چیزی جز این نیست و افزایش قیمت سهم‌ها نیز باید با توجه به گزارش‌های خوب شرکت‌ها توجیه شود در غیر این صورت ممکن است قیمت‌ها روند دیگری به خود گیرند. روی هم رفته اوضاع فعلی نشان از این دارد که سهامداری کردن با این شرکت‌ها فعلا به عنوان بهترین گزینه سرمایه‌گذاری است و گزارش‌های شرکت‌ها هم موید همین امر است. حال باید منتظر ماند و سایر گزارش‌های شرکت‌ها را بررسی کرد تا بتوان سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر به منظور متنوع‌سازی پرتفوی و کاهش ریسک را پیدا کرد.
*کارشناس ارشد مدیریت مالی


Page Generated in 0/0058 sec