printlogo


کد خبر: 187595تاریخ: 1396/10/30 00:00
چهارگوشه

تظاهرات در نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی
جمعی از مسلمانان نیجریه در پایتخت این کشور با برگزاری تظاهرات، از مقامات کشورشان خواستند هرچه سریع‌تر شیخ ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه و رئیس جنبش اسلامی را آزاد کنند. راهپیمایان تأکید کردند ادامه بازداشت وی غیرقانونی است و احساسات بخش گسترده‌ای از مردم را جریحه‌دار می‌کند. این تظاهرات در چارچوب کمپین نهادهای مدنی و حقوقی با عنوان «انتظار تا پایان» در حمایت از شیخ زکزاکی برگزار شد. ارتش نیجریه سال 2015 با حمله به تجمعات حامیان شیخ زکزاکی در شهر زاریا، نزدیک به 1000 تن را کشت.

اخراج یک وکیل مسلمان از دادگاه ایتالیا
در ادامه انتشار گاه و بیگاه اخبار اسلام‌هراسی در کشورهای غربی، خبرها از ایتالیا حاکی از اخراج یک وکیل مسلمان به دلیل حجاب اسلامی است. بر این اساس، قاضی دادگاهی در شهر بولونیا، به وکیل کارآموز مسلمان فرمان داد اگر خواهان حضور در جلسه دادگاه است، باید روسری از سر بردارد. «عصما بلفکیر» 25 ساله و مغربی‌تبار، اظهارنظر اسلام‌ستیزانه قاضی ایتالیایی را نپذیرفت و حفظ حجابش را به حضور در دادگاه ترجیح داد.

رهبر مخالفان زیمبابوه کشته شد
 مسؤولان دولتی زیمبابوه اعلام کردند «روی بنیت» رهبر مخالفان این کشور که در خارج اقامت داشت در سانحه سقوط بالگرد در ایالت نیومکزیکو کشته شد. بنیت از شخصیت‌های مهم در صحنه سیاسی زیمبابوه و دبیر سابق حزب «تغییر دموکراتیک» بود و در دوره ریاست‌جمهوری «رابرت موگابه» مدتی را در زندان سپری کرد. وی در مصاحبه اخیر خود با شبکه «سی‌ان‌ان» که پس از برکناری رابرت موگابه انجام شد، گفته بود: «زیمبابوه هرگز اجازه نخواهد داد یک رژیم دیکتاتور دیگر حکومت کند».

حضور 2 کره در المپیک زمستانی با پرچم مشترک
مذاکرات 2 کره برای حضور هیات ورزشی پیونگ‌یانگ در بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی بتازگی برگزار شد و در نهایت به توافق 2 طرف برای حضور هیات‌های ورزشی 2 کشور با پرچم اتحاد منجر شده است. کره‌شمالی که با هر مراسمی یک رژه نظامی برگزار می‌کند، قصد دارد هشتم فوریه، سالگرد تشکیل ارتش ۷۰ ساله خود و یک روز قبل از مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی را با ترتیب دادن این رژه جشن بگیرد. به‌‌ گزارش خبرگزاری یونهاپ، حدود ۱۲ هزار سرباز به همراه تسلیحات نظامی مختلف در این رژه در نزدیکی پیونگ‌یانگ شرکت خواهند کرد.

هشدار لاوروف
غرب حملات شیمیایی تروریست‌ها را نادیده می‌گیرد
 وزیر خارجه روسیه در سخنرانی پنجشنبه‌شب خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای، هشدار داد که خطر تروریسم شیمیایی واقعی بوده و از حد و مرزهای خاورمیانه فراتر رفته و به سایر مناطق جهان سرایت می‌کند، چرا که تروریست‌های خارجی (اروپایی) که در سوریه و عراق حضور دارند امکان تجربه عملی برای ساخت سلاح‌های شیمیایی را به دست آورده‌اند. سرگئی لاوروف همچنین یادآور شد که برخی کشورهای غربی ترجیح می‌دهند چشمان خود را به روی استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و عراق ببندند و این مساله دقیقا مغایر با برخی قطعنامه‌های شورای امنیت است. او گفت: «در طول 3 سال گذشته ما بارها شاهد تصویب قطعنامه‌هایی در شورای امنیت یا صدور بیانیه‌هایی در محکومیت اقدامات خاص تروریسم شیمیایی در سوریه یا عراق بوده‌ایم ولی متاسفانه این مساله تغییری در دیدگاه برخی همتایان غربی ما نداده و آنها همچنان ترجیح می‌دهند چشمان خود را به روی استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی بسته و تنها مقامات دمشق را در این باره متهم ‌کنند.» لاوروف همچنین دلیل عدم تمایل مسکو در پیوستن به پیمان منع تسلیحات هسته‌ای را اختلاف نظرات عمیق جامعه جهانی درباره این پیمان و همچنین نقص آن بویژه درباره در نظر گرفتن امنیت راهبردی و تضمین ثبات کشورهایی که خلع هسته‌ای می‌شوند دانست.


Page Generated in 0/0139 sec