printlogo


کد خبر: 187597تاریخ: 1396/10/30 00:00
وعده رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ دلار
ارز در بهمن و اسفند ارزان می‌شود

اسد‌الله خسروی: قیمت ارز در حالی سیر صعودی را می‌پیماید و تبعات آن باعث گران‌تر شدن کالاها در بازار شده که رئیس‌کل بانک مرکزی در اقدامی تعجب‌برانگیز به جای چاره‌اندیشی و ساماندهی این بازار مهم اقتصادی، رشد قیمت ارز را مقطعی دانست و وعده ارزان شدن آن را به 2 ماه آینده موکول کرد. به گزارش «وطن امروز»، نرخ ارز در پایان دولت دهم3 هزار و 150 تومان بود که با روی کار آمدن دولت روحانی، قیمت ارز رشد خزنده‌ای به خود گرفت تا جایی که اکنون نرخ این کالا در بازار آزاد به 4 هزار و 450 تومان رسیده است. اما انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت ارز در بازار طی این مدت هیچ‌گاه نتوانست دولت را مجاب به منطقی شدن نرخ ارز در بازار کند، این در حالی است که مسؤولان اجرایی کشور به جای مدیریت نرخ ارز، افزایش قیمت این کالا را طبیعی دانسته و بعضا از رفتار برخی نسبت به رشد قیمت این کالا انتقاد می‌کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی اخیرا نسبت به رفتار برخی‌ نسبت به رشد مقطعی نرخ ارز در ایران انتقاد و پیش‌بینی کرد نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند سال جاری کاهش خواهد یافت.
به گزارش مهر، ولی‌الله سیف در توئیتر نوشت: با کمال تعجب بعضی افراد به محض مشاهده تغییرات در قیمت ارز شتاب‌زده‌تر از دلال‌ها و سوداگران نسبت به بزرگنمایی آن اقدام می‌کنند به طوری که این واکنش کمتر از خوشحالی ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه این توئیت معتقد است این شادی‌ها طولانی نخواهد بود و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.
افزایش 250 تومانی قیمت دلار پس از تکدر روحانی
از طرفی در 5 هفته‌ای که از ابراز تکدر روحانی گذشته، نه‌تنها گرانی دلار متوقف نشده بلکه 250 تومان نیز در بازار آزاد بر قیمت دلار افزوده شده است. ۲۳ آذرماه امسال سخنگوی دولت با اشاره به موضوع افزایش نرخ ارز گفت: رئیس‌جمهور از این موضوع مکدر است.  محمدباقر نوبخت افزود: در جلسه‌ای که امروز (پنجشنبه ۲۳ آذرماه) با رئیس‌جمهوری داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است. وی یادآور شد: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را برنمی‌تابد. نوبخت افزود: باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند. اکنون، هفته‌ها پس از آن روز که روحانی از گرانی ارز ابراز تکدر کرد، قیمت دلار در بازار آزاد بتازگی به 4450 تومان رسیده است. اظهارات نوبخت درباره نگرانی روحانی از گرانی ارز این امید را به مردم داد که دولت مانع افزایش بیش از پیش قیمت دلار خواهد شد اما برخلاف انتظار مردم، در 5 هفته‌ای که از ابراز تکدر روحانی گذشته، نه‌تنها گرانی دلار متوقف نشده بلکه 250 تومان نیز در بازار آزاد بر قیمت دلار افزوده شده است. اکنون چند روزی است قیمت دلار به 4450 تومان رسیده است. قیمت دلار دولتی (ارز مرجع) که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود ۲۳ آذرماه ۳۵۵۹ تومان بود که اکنون به 3660 تومان رسیده است، چرا که بانک مرکزی نیز بی‌توجه به تکدر روحانی، روز به روز به گرانی دلار افزوده است.
میزان رشد نرخ ارز منطقی نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تداوم افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته و گرانی کالاهای اساسی در بازار انتقاد کرد. سیدکاظم دلخوش‌اباتری در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از روند صعودی قیمت دلار در چند ماه گذشته گفت: عوامل مختلفی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌توان به نقش نوسانات بین‌المللی نرخ دلار اشاره کرد که روی قیمت دلار در بازار ایران تاثیرگذار بوده است. وی با بیان اینکه بخشی از نوسانات بازار ارز متاثر از تحولات سیاسی است، افزود: کارشکنی‌های آمریکایی‌ها در اجرای مفاد برجام تاثیراتی بر نرخ دلار داشته است همچنین اغتشاشات اخیر نیز مقداری بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده اما این تاثیرات مقطعی است. وی با اشاره به اینکه رشد تقاضا برای دلار باعث می‌شود بازار ارز تحت تاثیر قرار بگیرد، افزود: در حال حاضر رشد تقاضا برای دلار در بازار خیلی بالا نبوده بنابراین دلیلی ندارد نرخ دلار طی چند ماه با این میزان رشد قابل توجه روبه‌رو شود که قیمت دلار به حدود 4هزار و 440 تومان برسد. دلخوش‌اباتری در ادامه افزود: افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته باعث رشد قیمت کالاهای اساسی شده و به طور طبیعی به افزایش تورم و گرانی منجر شد، این در حالی است یکی از دغدغه‌های مردم وضعیت معیشتی است و نباید گرانی جدید به جامعه تحمیل می‌شد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز در کشور در اختیار بانک مرکزی است بنابراین باید این بانک، بازار را مدیریت کند که البته منظور  از مدیریت بازار، کاهش دستوری قیمت دلار نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تداوم روند افزایش نرخ ارز به بخش تولید آسیب جدی وارد می‌کند و آرامش نسبی بازارهای مختلف را با چالش روبه‌رو می‌کند.
احتمال کاهش قیمت ارز در ماه‌های آینده
مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت انتظار می‌رود در ماه‌های آینده بازارهای سفته‌بازی فروکش کرده و قیمت ارز به ثبات برسد.  به گزارش ایسکانیوز، حمید زمان‌زاده درباره وضعیت ارز و سیاست‌های ارزی اظهار کرد: اکنون ذخایر ارزی خوب است و قیمت نفت نیز به حدود بشکه‌ای ۷۰ دلار رسیده، انتظار ما این است درآمد نفتی افزایش یابد و همین مساله نگرانی‌ها را درباره ارز کاهش می‌دهد. تاکید می‌کنم در حال‌ حاضر ذخایر ارزی ما نامطلوب نیست و مشکلی از ناحیه ارز نداریم. با این حال اکنون در وضعیت تقاضا تغییراتی ایجاد شده که قیمت ارز را افزایش داده است و ما با مازاد تقاضا روبه‌رو شده‌ایم، هر چند گمان نمی‌کنم این وضعیت ادامه‌ داشته باشد.
 


Page Generated in 0/0049 sec