printlogo


کد خبر: 187628تاریخ: 1396/11/1 00:00
عباسعلی کدخدایی به فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره شورای نگهبان پاسخ داد
بودجه شورای نگهبان کمتر از پول توجیبی برخی مسؤولان

سخنگوی شورای نگهبان به فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره بودجه این نهاد نظارتی پاسخ داد. عباسعلی کدخدایی می‌گوید بودجه شورای نگهبان تنها ۷درصد رشد داشته و کل بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسؤولان کمتر است. او فضاسازی علیه شورای نگهبان را طراحی فردی ضدانقلاب در خارج از کشور می‌داند و با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اختصاص 50 میلیارد تومان بودجه نظارت بر انتخابات در سالی که انتخابات نداریم، گفت: مجلس و دولت می‌دانند اختصاص چنین بودجه‌ای به شورا اساسا امکانپذیر نیست و این توهین به دوستان سازمان برنامه و بودجه است. به گزارش خبرگزاری‌ها، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر دیروز در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره مسؤولیت رئیس‌جمهور در رابطه با برنامه و بودجه کشور و نظر شورای نگهبان نسبت به تغییرات رخ داده در لایحه بودجه ۹۷ گفت: یکی از ایرادات ما نسبت به اصلاحیه لایحه بودجه ۹۶ نیز همین مساله بوده است که وقتی اصلاحیه بودجه به عنوان «متمم» ارائه می‌شود، این باید از جانب دولت و در قالب لایحه ارائه شود، نه طرح مجلس. وی تأکید کرد: البته مجلس نیز در رابطه با بررسی بودجه اختیاراتی دارد ولی تغییرات نباید مغایر شاکله بودجه باشد، بنابراین اگر تغییرات مجلس در لایحه بودجه غیرمتعارف نباشد، شورا نیز ایرادی نخواهد گرفت. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با گزارش اخیر نجفی، شهردار تهران از آنچه تخلفات مدیریت قبلی شهرداری تهران در انتخابات خوانده می‌شود و اقدام شورای نگهبان در این‌باره تصریح کرد: در رابطه با تخلفات اگر مستنداتی باشد، بخشی از آن را که در صلاحیت شورا باشد، بررسی می‌کنیم و بخش دیگری را که در صلاحیت قوه‌قضائیه باشد به این قوه ارسال می‌کنیم؛ اگر گزارشی از تخلفات وجود دارد می‌توانند به شورا ارائه کنند. کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال مهر درباره جزئیات بیشتر از تخلفات انتخاباتی رخ داده در انتخابات ۹۶ از جمله انفصال برخی مدیران، اظهار داشت: جزئیات گزارش تخلفات را قوه‌قضائیه باید اعلام کند اما طبق آنچه برای ما ارسال شده، این تخلفات در 3 بخش وجود دارد؛ بخشی از آنها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده است، بخشی دیگر رسیدگی و منجر به تبرئه متهمان شده و بخش دیگر نیز در دست رسیدگی است. وی تصریح کرد: چون این مسیر در حال طی شدن است فعلا نمی‌توان درباره جزئیات آن صحبت کرد و قوه‌قضائیه آن را اعلام خواهد کرد.
بودجه ۹۷ شورای نگهبان، ۷ درصد رشد دارد
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خبر برخی سایت‌ها مبنی بر افزایش چند برابری بودجه شورای نگهبان در سال ۹۷ عنوان کرد: بودجه شورای نگهبان مثل همه دستگاه‌ها در لایحه دولت پیش‌بینی و توسط مجلس تصویب می‌شود و در مرحله اجرا هم توسط دیوان محاسبات نظارت می‌شود، البته ما چند دیوان محاسبات بالقوه نیز در داخل شورا داریم و آقایان علما با دقت در جزء به جزء بودجه شورا نظر می‌دهند. کدخدایی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ حدود ۷ درصد افزایش بودجه برای شورا پیش‌بینی شده و البته همین بودجه هم مانند بقیه دستگاه‌ها با توجه به درآمد دولت تخصیص می‌یابد و معمولا بخشی از آن تخصیص داده نمی‌شود؛ به عنوان مثال از کل بودجه ۹۶ شورا تا الان ۷۰ درصد تخصیص یافته است. وی با طرح این سوال که چرا در نقد و بررسی‌ها انصاف رعایت نمی‌شود، اظهار داشت: یک فرد ضد انقلاب در بیرون حرفی زده و حالا برخی دوستان در داخل آن را تکرار می‌کنند. سخنگوی شورای نگهبان با توضیح بیشتر درباره جزئیات هزینه‌کرد بودجه این شورا، گفت: ردیف بودجه شورا مانند بقیه دستگاه‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود؛ این بخش‌ها عبارتند از پاسداری از احکام اسلام، نظارت بر قوانین و مصوبات و نیز نظارت بر انتخابات که هر سال به صورت موردی اختصاص داده می‌شود همانطور که در سال‌های گذشته نیز چنین بوده است.
وی با ذکر اینکه بودجه نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری جداگانه به شورای نگهبان پرداخت می‌شود، عنوان داشت: بودجه‌ای جز این موارد به شورا اختصاص داده نمی‌شود. کدخدایی ادامه داد: برخی در بعضی رسانه‌ها عنوان داشتند شورای نگهبان امسال 50 میلیارد تومان بودجه نظارت بر انتخابات گرفته، آن هم در شرایطی که امسال انتخابات نداریم، در حالی که مجلس و دولت می‌دانند اختصاص چنین بودجه‌ای به شورا اساسا امکان‌پذیر نیست و این توهین به دوستان سازمان برنامه و بودجه است.
کدخدایی در ادامه خطاب به منتقدان بودجه شورای نگهبان گفت: لازم بود صرفا یک تماس با سازمان برنامه و بودجه می‌گرفتید و حقیقت مطلب را در این باره جویا می‌شدید. شما که به آنها دسترسی دارید. وی افزود: یا فرد دیگری که خودش را حقوقدان می‌داند، گفته است بودجه سال ۹۷ شورای نگهبان نسبت به سال ۶۷ چند برابر شده؛ باید به این فرد گفت آیا حقوقی که شما در سال ۶۷ می‌گرفتید با الان یکی است؟ یا قیمت منزلی که شما در بالاشهر دارید از سال ۶۷ تا الان تغییر نکرده است؟ سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فردی در یک خبرگزاری نشسته و به دلیل ارتباط با برخی محافل خاص، این حرف‌ها را می‌زند. باید از این فرد پرسید اصل بودجه این خبرگزاری از کجا آمده و چرا اصلا آن دستگاه باید خبرگزاری داشته باشد؟ ما مثل شما نیستیم که این بودجه‌ها را داشته باشیم و فوراً کیف‌مان را برداریم و برویم به دادسرا و از منتقدان شکایت کنیم. کدخدایی با بیان اینکه کل بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسؤولان کمتر است، گفت: بودجه شورای نگهبان برای پالایش پرونده‌ها در بحث نظارت بر انتخابات، آموزش ناظران، اداره دفاتری که از سال ۷۹ با فرمایش رهبری شکل گرفت و مرکز تحقیقات شورا هزینه می‌شود.


Page Generated in 0/0072 sec