printlogo


کد خبر: 187634تاریخ: 1396/11/1 00:00
اخبار

وزیر صنعت، معدن و تجارت:
نیمی از صنایع زیر50درصد کار می‌کنند
وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از معضلات اساسی واحدهای تولیدی را نرخ سود بالای بانکی عنوان و اعلام کرد: واحدهای تولیدی با نرخ سود ۲۳ درصد با مشکل مواجه می‌شوند و بازدهی واحدهای تولیدی پاسخگوی این میزان سود نیست. به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در این ‌باره افزود: صنعت کشور با همه محدودیت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه داده است. وی افزود: رشد صدور مجوزهای تاسیس نشان از میل به سرمایه‌گذاری در کشور دارد به طوری که امسال ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم. شریعتمداری به وضعیت واحدهای تولیدی کشور اشاره و اعلام کرد: ۵۰ درصد واحدهای تولیدی کشور با ظرفیتی بیش از ۵۰ درصد فعالیت دارند. وی در ادامه یکی از معضلات اساسی واحدهای تولیدی را نرخ سود بالای بانکی عنوان و اعلام کرد: واحدهای تولیدی با نرخ سود ۲۳ درصد با مشکل مواجه می‌شوند و بازدهی واحدهای تولیدی پاسخگوی این میزان سود نیست. وی افزود: بر همین اساس انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره متناسب با تورم در شورای پول و اعتبار مطرح شود.


تصمیمات دولتی هفتگی تغییر می‌کند
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سقف خواسته‌های فعالان اقتصادی در حال حاضر به اجرای قوانین مصوب تقلیل یافته، گفت: بتازگی برخی تصمیمات و بخشنامه‌ها هفتگی تغییر می‌کند. حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با مهر افزود: وضعیت اقتصاد ایران و فضای کسب و کار به گونه‌ای است که متاسفانه سقف خواسته‌ها و آرزوهای فعالان اقتصادی در کشور به اجرای قوانین موجود محدود شده است. وی ادامه داد: این روزها فعالان اقتصادی، تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و بنگاه‌های اقتصادی، هیچ امتیاز، تسهیلات و حمایتی را از دولت و مجلس انتظار ندارند، بلکه مصرانه تمنای اجرای صحیح و کامل قوانین مرتبط با حوزه کسب و کار از جمله قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و رفع موانع تولید را دارند.  وی تصریح کرد: با وجود تاکید مواد ٢و ٣ قانون بهبود محیط کسب و کار مبنی بر تکلیف تمام دستگاه‌های اجرایی به نظرخواهی از تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی در اصلاح و تدوین قوانین و مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و دستور موکد معاون اول رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق این حکم از قانون، متاسفانه کماکان ماشین تولید بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و‌ آیین‌نامه‌های مخل کسب و کار در حال کار کردن است.  به گفته سلاح‌ورزی، در حالی که ماده ٢٤ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت و دستگاه‌های اجرایی را از اتخاذ تصمیمات ناگهانی نهی و تکلیف کرده برای ایجاد شفافیت در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و نیز ایجاد ثبات و امنیت در اقتصاد، هر گونه تغییر در اجرای سیاست‌ها و رویه‌ها باید پیش از اجرا به اطلاع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برسد، متاسفانه نه‌تنها این امر محقق نشده بلکه مداخلات، بیشتر شده و تصمیمات گاه هفتگی تغییر می‌کند.

غربی‌ها به تجارت ایران و چین حسادت می‌کنند
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین رابطه ایران و چین را مورد حسادت غربی‌ها دانست و گفت: با وجود اینکه بانک‌های انگلیسی و آمریکایی با ایران کار نمی‌کنند اما این دلیل نمی‌شود به آنها باج دهیم. به گزارش تسنیم، اسدالله عسگراولادی اظهار داشت: باید به روابط‌مان با چین به صورت درازمدت توجه کنیم و به اینکه فردی در کاخ سیاه یا سفید نشسته و نتوانسته برجام را ملغی کند توجهی نکنیم. وی درباره مسدود شدن برخی حساب‌های بانکی ایرانیان در کشور چین گفت: دانشجویانی که اجازه کار تجاری ندارند نباید در حساب خود رقم بالایی داشته باشند، بنابراین کسانی که حساب‌شان به این صورت بسته شده است روال قانونی صورت گرفته است زیرا باید مالیات‌شان پرداخت شود. وی ادامه داد: مبادلات تجاری 2 کشور ایران و چین در مرز 40 میلیارد دلار و حتی بیشتر قرار دارد و این امر باعث نگرانی برخی کشورها شده است. وی با بیان اینکه ما گله‌ای در رابطه با نفتکش سانچی از کشور چین نداریم، گفت:  باید سعی کنیم به کشور چین صادرات بیشتری داشته باشیم و سرمایه‌گذاری بیشتری از این کشور جذب کنیم. عسگراولادی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های مشترک 2 کشور باعث حسادت غربی‌ها شده که این امر برای ما قابل درک است.


Page Generated in 0/0065 sec