printlogo


کد خبر: 187639تاریخ: 1396/11/1 00:00
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
آموزش‌وپرورش حریف «شیر مدارس» نمی‌شود!

وحید بلالی: 2 نفر از نمایندگان مجلس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یک عضو کمیسیون اجتماعی و یک عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه  توزیع شیر در مدارس هزینه نیست بلکه سرمایه‌‌گذاری مناسبی در بحث سلامت جامعه و بویژه دانش‌آموزان است، در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تاکید کردند که در شرایط کنونی آموزش‌وپرورش به تنهایی نمی‌تواند برنامه توزیع شیر را اجرایی کند و باید سازمان‌‌های دیگر به کمک و یاری این وزارتخانه بشتابند تا طرح مهم توزیع شیر در مدارس اجرایی شود.
عباس گودرزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ضرورت توزیع شیر در مدارس، گفت: برای سلامتی فرد و سلامتی جامعه و بویژه دانش‌آموزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، توزیع شیر سرمایه‌‌گذاری است و هزینه به حساب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌آید و باید مدارس به این موضوع توجه جدی داشته باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. بنا بر اظهارات این نماینده مجلس، وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است توزیع شیر را در بودجه خود لحاظ کند و از وزیر آموزش‌وپرورش در این زمینه توضیح می‌خواهیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
کمبود بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ مسأله این است؟!
گودرزی درباره کمبود بودجه آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: درست است که آموزش‌وپرورش کمبود بودجه دارد اما باید از بودجه بخش‌‌های دیگر کم شود  و در اختیار این وزارتخانه  قرار گیرد. به باور وی، می‌توان از محل ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها در این کار اختصاص داد؛ اگر طرح تحول سلامت مدتی توانست رونق بگیرد به‌خاطر بودجه اختصاص یافته توسط مجلس بود، بودجه آموزش‌وپرورش هم باید از تخصیص 100 درصدی برخوردار باشد تا با مشکلات این روزها مواجه نباشد.
دست خالی آموزش‌وپرورش!
همچنین میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس معتقد است آموزش‌وپرورش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چرا که این وزارتخانه اعتبارات لازم را در اختیار ندارد و حتی نمی‌تواند حقوق و سرانه مدارس را پرداخت کند. اگر سازمان‌های دیگر بویژه وزارت جهاد کشاورزی آستین‌ها را بالا نزنند و قراردادهای توزیع شیر را تنظیم نکنند و سازمان برنامه و بودجه کشور هم حمایت مالی انجام ندهد، آموزش‌وپرورش نمی‌تواند به تنهایی مشکل توزیع شیر در مدارس را حل کند.
راهکار برون‌رفت از مشکلات
راهکار برون‌رفت از این وضعیت و اصلاح امروز وزارتخانه آموزش‌وپرورش از نگاه این نماینده مجلس این است که آموزش‌وپرورش برای دولت در اولویت باشد، چرا که تا امروز آموزش‌وپرورش در اولویت‌‌ مسائل کشور نبوده است! میرزاده خاطرنشان کرد: راهکار دیگر برون‌رفت از این موضوع، منابع درآمدی دیگری است که باید برای آموزش‌وپرورش پیش‌بینی شود و همچنین تمرکززدایی و تفویض اختیار در شهرستان‌ها جدی گرفته شود تا این سازمان در بخش‌‌های هزینه‌ای، کوچک‌تر شود. به باور میرزاده، آموزش‌وپرورش وظیفه‌‌‌‌اش آموزش و توزیع کتاب درسی است و هزار درد دیگر هم  دارد و در این شرایط سازمان‌‌های دیگر باید به یاری این وزارتخانه  بیایند تا مشکلات بر طرف شود. کارخانه‌ها و سازوکار توزیع شیر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و باید در این شرایط برای یاری آموزش‌وپرورش اقدام کنند.
اولویتی به نام آموزش‌وپرورش
میرزاده علاوه بر نقش وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور را هم در روند توزیع شیر مدارس دخیل دانست و اظهار داشت: هماهنگی توزیع شیر با وزارت کشور است، چرا که هماهنگی اداری، حمل‌ونقل و  سازمان‌‌‌هایی که زیرنظر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هستند در اختیار وزارت کشور است و باید این وزارت هم برای حل این مشکل به  وزارت آموزش‌وپرورش کمک کند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اولویت داشتن بودجه آموزش‌وپرورش، تاکید کرد: اولویت‌بندی سازمان‌ها و در اولویت قرار گرفتن وزارت مهم  آموزش‌وپرورش مربوط به قوه اجرایی است و این اولویت تا زمانی که عملیاتی نشود مجلس به عنوان قانونگذار نمی‌تواند اعلام کند که ابتدا بودجه آموزش‌وپرورش بررسی شود و سپس سازمان‌‌های دیگر بنابراین، این بحث در اختیار دولت است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تا به امروز در همه دولت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آموزش‌وپرورش در اولویت نبوده است و تا زمانی که این مهم در اولویت قرار نگیرد نه بودجه‌‌‌‌اش حل خواهد شد و نه مشکلاتی مانند توزیع شیر در مدارس برطرف می‌شود.


Page Generated in 0/0075 sec