وزیر راهوشهرسازی گفت: باید اعتراف کنم در 4 سال گذشته در جهت توسعه و تأمین بودجه خطوط حملونقل ریلی موفق نبودم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سومین همایش توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (COD) با حضور عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی برگزار شد. آخوندی اظهار کرد: زندگی مدرن امروز در ایران با بحران روبهرو شده و ما میتوانیم در قالب حملونقل ریلی این بحران را برطرف کنیم. وی تصریح کرد: از زمانی که بحث جابهجایی خط ریلی حومهای کرج به ورامین مطرح شده، باید علاوه بر بحث توسعه جادهها نیمنگاهی نیز به توسعه بخش ریلی داشته باشیم. آخوندی تأکید کرد: باید اعتراف کنم در 4 سال گذشته موفق به صحبت با سازمان برنامه و بودجه در جهت توسعه و تأمین بودجه خطوط حملونقل ریلی نبودهام و حتی در شهرسازی ریلپایه نیز تا به امروز موفق نبودم. وزیر راهوشهرسازی گفت: در صورتی که اگر بودجه مورد نیاز جهت دوخطه کردن قطار تهران به کرج تأمین میشد، میتوانستیم هماکنون یک شبکه یکپارچه ریلی داشته باشیم. وی اظهار کرد: هماکنون روزانه 92 هزار خودرو از کرج به سمت تهران در حال حرکت هستند که اگر این میزان رفت و آمد از طریق ریل صورت میگرفت شاهد کاهش ترافیک در شهر تهران بودیم. آخوندی تصریح کرد: در این مدت بیش از ۱۰ مرتبه مقامات ارشد از آزادراه در حال احداث همت- کرج بازدید کردهاند اما تا حالا یک بار هم نتوانستهایم راجع به قطار حومهای تهران- کرج با سازمان برنامه و بودجه جلسه برگزار کنیم. وزیر راهوشهرسازی تأکید کرد: تغییر نگرش در ایران بسیار سختتر از تصور ما است و این موضوع تبدیل به یک کار پیچیده در کشور شده است. آخوندی در ادامه با اشاره به کاهش 5 درصدی دستمزد مهندسان، در جمع خبرنگاران گفت: طراحی مهندسی مانند هر کار دیگری مبادلهای بین صاحب کار و مهندس است، ورود یک واسطه در این مسائل که بخواهد 5 درصد دستمزد دریافت کند و ارتباط مستقیم بین مهندس و صاحب کار بگیرد، در قانون نظام مهندسی نیامده است. وی تأکید کرد: همچنین اینکه نظام مهندسی بتواند حق انتخاب را از مالک و مهندس بگیرد و آنها را مجبور کند با فرد دیگری کار کنند، در قانون نظام مهندسی ذکر نشده است. وزیر راهوشهرسازی گفت: من تصمیم گرفتهام به خواسته مهندسان پاسخ دهم و با ابلاغ این بخشنامه، نخستین گام در جهت احقاق حقوق مهندسان و مبارزه با امضافروشی برداشته شد.