printlogo


کد خبر: 187661تاریخ: 1396/11/1 00:00
خوش‌رقصی بن‌سلمان برای غرب حد و مرز نمی‌شناسد
واردات مشروبات الکلی به حجاز!

محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان سعودی همچنان در حال شکستن یکسری تابوهای اجتماعی است. در این راستا آزادی رانندگی برای زنان و ورود آنها به ورزشگاه‌ها بیش از دیگر اصلاحات برجسته شده است. در همین راستا، بن‌سلمان همچنین قرار است ورود مشروبات الکلی به عربستان را آزاد کند. به گزارش منابع خبری، بزودی بخشنامه‌ای از دیوان سلطنتی سعودی با امضای محمد بن‌سلمان صادر می‌شود که در آن، ولیعهد ورود شراب به عربستان را بنا بر شروطی مجاز دانسته است.
بر این اساس، آزادی ورود شراب به عربستان مشروط به این است که اولا فقط به خارجی‌ها فروخته شود و شهروندان سعودی اجازه خرید ندارند، همچنین استفاده از آن در رستوران‌های عمومی منع شده است و فقط هتل‌های خاصی اجازه ارائه آن را دارند. آیا عربستان به سوی مدرنیسم گام برمی‌دارد؟ در واقع این مجموعه اصلاحات حکومتی، با این سبک و سیاق، فقط جنبه نمادین دارد و می‌تواند به آراستن وجهه عربستان‌سعودی در غرب کمک کنند. امید سعودی‌ها این است که این اقدامات به جذب سرمایه‌گذاران و تقویت صنعت گردشگری کمک کند، صنعتی که تاکنون به آن اهمیت داده نشده است. ناظران سیاسی تاکید می‌کنند که اقدامات بن‌سلمان فعلا بیانگر تغییر و تحولات اساسی در عربستان‌سعودی نیست، چرا که هنوز پیگرد و فشار زیاد بر منتقدان رژیم و دستگیری‌های خودسرانه و شکنجه در دستور کار است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه پادشاه حاضر است اندکی از قدرت مطلقه خود را واگذار کند وجود ندارد.
پشت‌پرده بازداشت بن‌طلال
گزارش‌های جدید درباره بازداشت شاهزاده‌های متهم به فساد مالی نشان می‌‌‌دهد مقام‌‌های سعودی قصد مصادره اموال شاهزاده ولید بن‌طلال، بارزترین میلیاردر سعودی، در مراکش را دارند که این کشور تاکنون با درخواست ریاض برای ارائه هرگونه اطلاعات مربوط به حساب بانکی وی مخالفت کرده است. به گزارش مجله فوربس آمریکا، مجموع دارایی‌های بن‌طلال، حدود 17 میلیارد دلار است. سایت ان‌دی‌ تی‌وی آمریکا گزارشی درباره روابط ولید بن‌طلال، شاهزاده میلیاردر عربستانی و دلیل واقعی بازداشت وی منتشر کرد.  بر اساس گزارش این سایت آمریکایی، دلیل واقعی بازداشت ولید بن‌طلال، ثروتمندترین شخصیت خاورمیانه ابعاد دیگری غیر از مساله فساد دارد که از جمله این دلایل این است که وی سهام زیادی در بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از جمله توئیتر دارد اما مساله مهم‌تر این است که وی روابط قوی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا داشته است. این وب‌سایت آمریکایی با اشاره به روابط بد میان دونالد ترامپ و بن‌طلال نوشت، این روابط به جایی رسیده بود که هر دو در توئیتر اظهاراتی را علیه یکدیگر منتشر می‌کردند. ولید، ترامپ را ننگی برای حزب جمهوری‌خواه می‌داند و ترامپ نیز در پاسخ وی گفته ولید می‌خواهد با پول‌هایش بر سیاستمداران آمریکایی سیطره یابد. شبکه سی‌بی‌اس آمریکا اعلام کرده ولید بن‌طلال رقیب واقعی و واضح فعالیت اقتصادی ترامپ در آمریکا و مشخصا نیویورک است و بازداشت وی به مثابه «هدیه‌ای برای امپراتوری اقتصادی ترامپ» است. روزنامه دیلی میل انگلیس نیز نوشت محمد بن‌سلمان افتخار می‌کند که ترامپ از رخدادهای کنونی در عربستان بویژه درباره بازداشت ولید بن‌طلال راضی است.


Page Generated in 0/0070 sec