printlogo


کد خبر: 187714تاریخ: 1396/11/2 00:00
اخبار

هشدار رئیس اتاق اصناف ایران به واحدهای صنفی
 پول موبایل‌های قاچاق را به مردم پس‌بدهید
 دانش پورشفیعی: کسی فکرش را هم نمی‌کرد اجرای طرح رجیستری تا آنجا پیش رود که موبایل‌ها قطع شود اما اکنون این اتفاق افتاده و موبایل‌هایی که قطع ارتباط و خدمات شده‌اند در زمره کالاهای قاچاق بوده و خریدار باید آن را به فروشگاهی که از آن خریده برگرداند و پول پرداختی را دریافت کند. البته اغلب واحدهای صنفی راغب به پرداخت پول مشتریان نبوده و با بیان این جمله که «نباید می‌خریدی» از پرداخت حق شهروندان سر باز می‌زنند اما اکنون ابلاغیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابلاغیه اتاق اصناف ایران از پرداخت همه حق و حقوق خریداران موبایل‌های قاچاق حمایت می‌کند و واحدهای صنفی باید پول دریافتی بابت گوشی را بازگردانند. در این میان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ابلاغیه‌ای تصریح کرد: واحدهای صنفی مکلف به استرداد بی‌قید و شرط وجوه دریافتی بابت فروش گوشی تلفن همراه قاچاق به خریدارانی هستند که گوشی آنها در سامانه ثبت نشده است. بر این اساس، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف نیز با ارسال نامه‌ای به اتحادیه صنفی این ابلاغیه را به اطلاع آنها رساند.
 ۲۵ هزار گوشی قاچاق قطع شد
در همین حال حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به رفع اشکال طرح رجیستری، گفت: شکایاتی در اجرای این طرح از سوی مردم دریافت کردیم که به‌دنبال آن  تسهیلات ویژه‌ در ثبت شناسه گوشی برخی دارندگان گوشی غیرقانونی در نظر گرفته شد. وی درباره آخرین وضعیت طرح ثبت شناسه تلفن همراه (رجیستری) اظهار داشت: طرح رجیستری گوشی‌ و تبلت‌های اپل از 14 آذر آغاز و قطع گوشی‌های غیرقانونی این برند از 17 دی‌ماه شروع شد که 2 تا 3 روز نیز بیشتر به دارندگان گوشی‌های غیرقانونی برای فعال‌سازی مهلت دادیم. به‌گفته وی، در حال حاضر حدود 25 هزار گوشی قطع شده است، بقیه نیز طبق نوبت اعلامی قطع خواهند شد و به طور کلی حدود 70 تا 80 هزار گوشی غیرقانونی در شبکه دیده شده‌ است. وی ادامه داد: برای کسانی که اظهار می‌کردند در روز 13 آذر گوشی خود را روشن کرده‌اند، یا ادعا کرده‌اند، تسهیلاتی قرار داده‌ایم که گوشی آنها در سیستم ثبت شد، همچنین برخی اعلام می‌کردند که گوشی خود را تعمیر کرده‌اند که برای این افراد نیز پس از تحویل مستندات و تعویض گوشی برخی از مشکلات آنها برطرف شد.
چرا موبایل گران شد؟
از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش قیمت گوشی‌های موبایل پس از اجرای طرح رجیستری را ناشی از افزایش قیمت دلار و ارز آزاد دانست و گفت: از ۱۴ بهمن‌ماه یک مدل گوشی دیگر تحت پوشش رجیستری قرار می‌گیرد. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به طرح ثبت تلفن همراه، اظهار داشت: برخی می‌گویند با اجرای این طرح قیمت تلفن همراه ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است اما این موضوع درست نیست. روزی که ما طرح را اجرا کردیم، دلار ۳۹۰۰ تومان بود و امروز بیش از ۴۵۰۰ تومان است. همچنین آن زمان ارز مبادله‌ای ارائه می‌شد اما اکنون تنها ارز آزاد داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: فاز دوم طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه جلوگیری می‌کند.


آیا گرانی خودروهای وارداتی بررسی می‌شود؟
اگر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خارج از چارچوب قانونی باشد شرکت وارد‌کننده ملزم به کاهش قیمت‌هاست. شهرام میرآخرلو، معاون بازرسی سازمان حمایت با بیان اینکه قیمت‌‌گذاری خودروهای وارداتی ضوابط خاص خود را دارد، درباره افزایش قیمت خودروهای وارداتی به تسنیم اظهار داشت: قیمت‌‌گذاری خودروهای وارداتی ضوابط خاص خود را دارد که در سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درج شده است، بر همین اساس واردکنندگان نیز باید مطابق این دستورالعمل نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند. وی افزود: اخیراً با ابلاغیه‌ای به شرکت‌های وارد‌کننده اعلام کرده‌ایم قبل از انتشار قیمت‌های جدید خود آنالیز آن را به سازمان حمایت ارسال کنند. وی با اعلام اینکه البته افزایش نرخ ارز و هزینه اسقاط خودرو به همراه ابلاغ تعرفه‌های جدید واردات تأثیرات خاص خود را بر قیمت انواع خودروهای وارداتی گذاشته است، ادامه داد: در حال حاضر فهرست شرکت‌هایی که امکان پیش‌فروش محصولات خود را دارند، اعلام شده است؛ به این صورت که آنها براساس فرمول 50 درصد ثبت سفارش با کسر تعهدات معوق امکان پیش‌فروش تعدادی از محصولات خود را پیدا کرده‌اند.


Page Generated in 0/0239 sec