printlogo


کد خبر: 187729تاریخ: 1396/11/3 00:00
معادلات پیچیده جنگ اردوغان با کردهای شمال سوریه
عفرین در محاصره ارتش ترکیه

3 روز از آغاز عملیات یگان‌های زمینی ارتش ترکیه و عناصر تروریستی موسوم به سپر فرات علیه شبه‌نظامیان کرد در مناطق کردنشین شمال استان حلب سوریه گذشته و آخرین تحولات میدانی حاکی است، درگیری‌های سنگین در محورهای مختلف ادامه دارد. نیروهای ارتش ترکیه و عناصر شورشی گروهک «ارتش آزاد سوریه» در گام نخست با پشتیبانی جنگنده‌ها توانستند روستای اده‌مانلی را در محور شمال غرب منطقه عفرین از تصرف «یگان‌های مدافع خلق کرد» خارج کنند و به اشغال خود درآورند. درگیری‌ها در روستای بالی کوی در این محور ادامه دارد. این تروریست‌ها همچنین با حمایت یگان‌های ترکیه تا چندین کیلومتر وارد خاک سوریه شده‌اند و 4 تپه استراتژیک در 2 منطقه شیخ حدید و راجو در غرب عفرین در حومه حلب را تحت تسلط دارند. آنها همچنین بر 2 روستای شنگال در شمال غرب عفرین تسلط یافتند. این تپه‌ها دارای اهمیت استراتژیک هستند، چرا که احتمالا به نیروهای مهاجم کمک می‌کنند از چند جهت به شهر یورش ببرند. ورود نیروهای ترکیه از بخش شمال غربی برای یگان‌های مدافع خلق کرد که دژهایی در بخش شرقی ایجاد کرده‌ بودند، غیرمنتظره بود. الجزیره به نقل از منابع نظامی گزارش داد، انتظار می‌رود دایره حمله در ساعات آینده گسترش یابد، چرا که احتمال دارد نیروهای ترکیه از محور شرقی به عفرین یورش ببرند. تجهیزات جدید نظامی نیز برای نیروهای ترکیه وارد شهر اعزاز در حومه حلب شده است. ارتش آزاد سوریه نیز مدعی شد، 3 شبه‌نظامی وابسته به یگان‌های مدافع خلق کرد را در شمال غرب عفرین به اسارت خود در آورده است. در مقابل، یگان‌های کرد در عفرین از زبان سخنگوی خود اعلام کردند، 2 تانک ترکیه را در جریان ممانعت از حمله گسترده ارتش آزاد و نیروهای ترکیه در منطقه بلبل و روستاهای حمام و دیکمادش در شمال و غرب عفرین منهدم کرده و 4 نیروی ترکیه را از پای درآورده‌اند.
پناهجویان سوری؛ قربانیان تهاجم ترکیه
گزارش‌ها از عملیات نظامی نیروهای ترکیه در منطقه جندیرسه در حومه جنوب غربی عفرین هم حاکی است، درگیری‌‌های شدید در نزدیکی روستای حمام ادامه دارد و عناصر گروهک ارتش آزاد در تلاش هستند این روستا را به اشغال خود درآورند. شبه‌نظامیان کرد در همین محور  در پاسخ به حملات عناصر تروریستی موسوم به سپر فرات، چند خمپاره به سمت شهر مرزی ریحانلی در شرق استان هاتای ترکیه  شلیک کردند؛ در نتیجه این حملات تعدادی از پناهندگان سوری در این منطقه کشته و زخمی شدند. طبق اعلام گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» (وابسته به معارضان)، از آغاز عملیات موسوم به «خشم زیتون»، در حمله جنگنده‌های ترکیه به روستاها و شهرک‌های اطراف عفرین 18
غیر نظامی از جمله 6 زن و کودک کشته و
16 نفر دیگر مجروح شده‌اند.  فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد می‌گوید، روسیه زمانی که به ترکیه اجازه عملیات در عفرین در شمال غرب حلب را داد، در حق کردهای سوریه خیانت کرد. سیپان حمو در مصاحبه با الشرق‌الاوسط فاش کرد پس از اینکه خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ترکیه برای تعدیل نهایی عملیات شاخه زیتون در عفرین، سفری به مسکو داشت، یک مقام کرد نیز 2 روز به مسکو سفر کرد و با والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و مسؤولان دستگاه اطلاعات این کشور دیدار داشت. حمو گفت: طرف روسی به ما اعلام کرد ترکیه حق دارد از امنیت مرزهای خود دفاع کند و گراسیموف اعلام کرد که نظامیان روس از عفرین به سمت تل رفعت در حومه حلب عقب‌نشینی می‌کنند و ارتش روسیه در عملیات ترکیه مداخله نخواهد کرد. وی افزود: ما خواهان پشتیبانی هوایی شده و اینکه به ترکیه اجازه حمله به ما داده نشود اما روس‌ها موافقت نکردند. در حال حاضر اوضاع بد است و حملات ادامه دارد. سیپان حمو خاطرنشان کرد: روسیه نه‌تنها با ترکیه تبانی کرده، بلکه خیانت کرده و مارا فریب داده است. این در حالی ا‌ست که وزیر دفاع آمریکا گفت: ترکیه قبل از حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان کرد متحد آمریکا در سوریه، در این‌باره به ما اطلاع داده بود. جیمز ماتیس عصر یکشنبه به خبرنگاران گفت: ترکیه صادقانه عمل کرد. آنها به ما پیش از حمله اطلاع داده بودند و با ما مشورت داشتند. وی درباره واکنش آمریکا به این ابلاغ ترکیه توضیحی نداد.
تظاهرات کردهای ترکیه
عملیات نظامی ترکیه در عفرین با برخی مخالفت‌های خارجی و داخلی مواجه شده است به طوری ‌که حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه، یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اقدام اشغالگرانه ترکیه در عفرین به هیچ عنوان قابل قبول نیست و دولت برای توجیه حمله به عفرین به ملت می‌گوید «حملات تروریستی از عفرین سرچشمه می‌گیرد» در صورتی‌ که حتی یک سنگ نیز از عفرین به ترکیه پرتاپ نشده است. طبق گزارش‌های رسانه‌های ترکیه‌ای، حامیان کردها تظاهرات‌هایی در محکومیت عملیات نظامی در عفرین برگزار کردند، در مقابل پلیس ترکیه برای متفرق کردن این معترضان از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور استفاده کرد. شاهدان عینی دیگری نیز گفتند که نیروهای امنیتی ۱۲ معترض را در شهر استانبول بازداشت کردند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه عصر دیروز به حامیان کردها نسبت به هرگونه اعتراض علیه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه هشدار داده و گفته بود در صورت برگزاری هرگونه تظاهرات، نیروهای امنیتی وارد عمل خواهند شد. وزیر خارجه ترکیه نیز گفته است، هرکس که مخالف عملیات ترکیه در عفرین در شمال سوریه باشد، جانب تروریست‌ها را می‌گیرد.
 

آغاز عملیات تروریست‌ها در منبج
عناصر مسلح وابسته به «ارتش آزاد سوریه» با پشتیبانی ارتش ترکیه، صبح دیروز عملیات خود را در منبج در شمال شرقی استان حلب آغاز کرده است. شهر منبج که از سال 2014 در اشغال تروریست‌های داعش بوده و تابستان سال گذشته تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (کردهای سوریه) در آمده است، مسیر تدارکاتی اصلی داعش بین ترکیه و الرقه محسوب می‌شود. شهر منبج استان حلب واقع در شمال سوریه از سال 2014 تحت اشغال داعش بود تا اینکه «نیروهای دموکراتیک سوریه» تحت حمایت آمریکا در اواسط مردادماه سال 1395 پس از مبارزه با داعش بر این شهر به‌طور کامل مسلط شدند.


Page Generated in 0/0082 sec