printlogo


کد خبر: 187740تاریخ: 1396/11/3 00:00
پرونده حذف کنکور با اظهار نظر‌های مدیران آموزش و پرورش وارد فاز تازه‌ای شده است
ابهام در حذف کنکور!
نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش: سازمان سنجش تمایلی به حذف کنکور ندارد؟

گروه اجتماعی: مدتی پیش بود که اظهارات رئیس دانشگاه آزاد درباره سود 8 هزارمیلیاردی مؤسسات کنکوری دوباره موضوع «حذف کنکور» را داغ کرد. موضوعی که رئیس مجلس اواخر آبان ماه سال جاری درباره‌اش گفت: موضوع حذف کنکور حتی در مجلس هم به تصویب رسید که به دلیل مغایرت با سازوکار وزارتخانه‌ها انجام نشد. البته اگر سازمان سنجش منحل شود، می‌توان موضوع حذف کنکور را به سرانجام رساند!
این موضوع در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای جدی شده است که حتی وزیر علوم نیز نسبت به آن واکنش نشان داده و گفته است: «باید الگوی جدید پذیرش در رشته‌های پرطرفدار را حداقل ۴ تا ۵ سال قبل از زمان ورود به دانشگاه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها شرح داد تا بتوانند بر اساس آن الگو جلو آمده و در رشته‌های مورد علاقه خود تحصیل کنند.» اما شواهد و اظهارات برخی مدیران نشان می‌دهد این روزها مخالفت‌هایی با حذف کنکور وجود دارد. علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون آموزش هم  در این باره اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با کنکور عزمی برای حذف کنکور از سیستم آموزشی کشور ندارند. این در حالی است که در تازه‌ترین اظهار نظر انجام شده، این‌بار دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش به موضوع حذف کنکور اشاره کرده و  گفته است: «آموزش‌وپرورش اقدامات ویژه‌ای را انجام داده تا آنچه را سازمان سنجش می‌خواهد تا حدودی تأمین کند اما  به نظر می‌رسد این سازمان به هر دلیلی مایل نیست کنکور حذف شود».
تأمین نشدن اهداف آموزش‌وپرورش
نوید ادهم در برنامه رادیو گفت‌وگو، کنکور را حلقه وصلی بین آموزش‌وپرورش و آموزش علمی دانست و گفت: در طراحی این روش پذیرش دانشجو باید هم منافع آموزش‌وپرورش و اهداف این نظام و هم منافع و اهداف آموزش عالی تأمین شود که از نظر ما، اهداف آموزش‌وپرورش را این روش پذیرش دانشجو تأمین نمی‌کند. وی افزود: به دلیل آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و روانی که کنکور برای دانش‌آموز و خانواده‌اش به وجود می‌آورد و فرآیند یاددهی و یادگیری را مشکل می‌کند، سال‌هاست فریاد می‌زنیم و به این روش پذیرش
معترض هستیم.
دلایل حذف نشدن کنکور
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش به قانون حذف کنکور اشاره و بیان کرد: مجلس وارد بحث شده است و 2 بار قانونی را تنظیم کرد که بر اساس آن اگر عملیاتی می‌شد امید بود کنکور حذف شود اما به دلایلی تاکنون موفق نشده است و یکی از این دلایل که دوستان آموزش عالی در سازمان سنجش بیان می‌کنند این است که آزمون‌های آموزش‌وپرورش استاندارد نیست. وی با طرح پرسشی عنوان کرد: باید موضوع دیگری را مطرح کرد که آیا دوستان ما در سازمان سنجش به‌طور دقیق، علمی و جدی باور دارند این روش کنکور را باید تغییر دهند یا حذفش کنند یا خیر؟ اگر باور دارند آن زمان می‌توانیم وارد مذاکره شویم و روشی را انتخاب کنیم که هم تأمین‌کننده اهداف آنها باشد و هم تأمین‌کننده اهداف ما، اگرنه ما در درون سیستم خودمان سال‌هاست که امتحاناتی را برگزار می‌کنیم و از نظر خودمان هم معتبر است و بر اساس آن مدارک تحصیلی‌مان را صادر می‌کنیم.
تمایل نداشتن سازمان سنجش
نوید ادهم افزود: از زمانی که بحث قانون سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شد، واژه سوابق تحصیلی مطرح شد که باید بر اساس استانداردها باشد تا مورد تایید سازمان سنجش قرار بگیرد. از آن زمان آموزش‌وپرورش اقدامات ویژه‌ای را انجام داد که آنچه را که آنها  می‌خواهند تا حدودی تأمین کند. اقدامات خیلی خوبی انجام شد و بر اساس آن سوابقی هم تقدیم دوستان شد اما  به نظر می‌رسد به دلیل اینکه آنها به هر دلیلی مایل نیستند کنکور حذف شود، لذا نپذیرفتند و مقداری هم که پذیرفتند در اصطلاح تأثیر مثبت می‌دهند. وی به برخی از اقدامات آموزش‌وپرورش برای تأمین نظر سازمان سنجش برای حذف یا جایگزین کردن کنکور اشاره کرد و گفت: امتحانات به‌صورت نهایی و سؤال و زمان واحد در کل کشور برگزار می‌شود. در تصحیح اوراق، سربرگ اوراق برداشته می‌شود و مسائل امنیتی در طراحی، توزیع سؤالات و برگزاری جلسات امتحانات لحاظ می‌شود. استفاده از فناوری‌های جدید و تأسیس بانک اطلاعات و سؤالات، مسیرهایی است که تاکنون طی کرده‌ایم، هرچند به طور قطع این اقدامات نهایی نیست و می‌تواند بهتر از این هم انجام شود اما مشروط بر اینکه مطمئن باشیم دوستان ما در سازمان سنجش به وعده خود عمل می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0063 sec