printlogo


کد خبر: 187768تاریخ: 1396/11/3 00:00
دختر پادشاه اسبق سعودی: جامعه عربستان این تغییرات را تاب نمی‌آورد!
اعزام زنان سعودی به سربازی!

دختر پادشاه اسبق سعودی، تغییرات اعمال شده در عربستان توسط ولیعهد ماجراجو، محمد بن‌سلمان را شتاب‌زده دانست و گفت که مردم عربستان از نظر اجتماعی آمادگی پذیرش آن را ندارند. «بسمه» که پدرش سعود بن‌عبدالعزیز از سال 1953 تا 1964 میلادی (1332 تا1343شمسی) به عنوان دومین پادشاه سعودی حکومت می‌کرد به شبکه بی‌بی‌سی عربی گفت: «همه اقدامات بن‌سلمان شتاب‌زده و بدون فراهم کردن زمینه‌های قانونی لازم برای آن، به اجرا در آمده است».  به اعتقاد او، تصمیم مقامات عربستان برای آزاد کردن رانندگی زنان این کشور در حالی است که هنوز مقدمات لازم برای این امر فراهم نشده و باید پیش از برداشتن این گام، قوانین ویژه آن توسط سازمان‌های ذی‌ربط وضع می‌شد. او گفت: «حتی اگر به زنان اجازه رانندگی داده شود، اجرای این تصمیم در نبود قوانین حمایت‌کننده از زنان آسان نخواهد بود. اگر به زنان آزادی‌های بیشتری داده شود به احتمال زیاد آنها قادر نخواهند بود از این آزادی‌ها بهره‌مند شوند.» بسمه بنت سعود پیش‌تر نیز در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت گفته بود: مبارزه برای احقاق حقوق زنان عربستان چیزی فراتر از به دست آوردن حق رانندگی است. آنچه در پی رسیدن به آن هستیم، احقاق حق انسانی به دور از جنسیت‌گرایی است.  این شاهزاده 45 ساله کوچک‌ترین دختر پادشاه دوم سعودی و برادرزاده پادشاه قبلی، عبدالله است. او از جایگاه ویژه‌ای در حکومت پادشاهی این کشور برخوردار شده و در 5 سال گذشته به عنوان وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار فعالیت می‌کند و منتقد تبعیض علیه زنان عربستانی است. به همین دلیل، دیدگاه منفی او به اصلاحات بن‌سلمان و اقدامات شتابزده او می‌تواند برای ولیعهد بسیار گران آید.
این شاهزاده همچنین تصمیم بن‌سلمان درباره بازداشت و حبس شاهزادگان و شخصیت‌های مطرح سعودی در هتل ریترز کارلتون ریاض را هم زیر سوال برده و گفته است: «من با شیوه‌های خشن و پیچیده در تحولات سیاسی و اقتصادی در هر کشوری باشد موافق نیستم، من معتقد به ایجاد تغییرات پلکانی و تدریجی همراه با دیپلماسی هستم».
اعزام زنان عربستانی به سربازی!
در همین حال، رسانه‌های عربستان اعلام کردند دختران این کشور به سربازی فرستاده می‌شوند. پس از امارات و کویت، عربستان سومین شیخ‌نشین خلیج‌فارس است که دختران فارغ‌التحصیل را به صورت اختیاری به خدمت سربازی می‌فرستد. به گفته مدیر کل اداره گذرنامه سعودی، شرط پیوستن دختران به خدمت سربازی این است که تابعیت سعودی داشته و سن آنان بین  25 تا 35 سال باشد. همچنین متقاضی نباید با یک غیرسعودی ازدواج کرده باشد تا شایستگی خدمت در گذرگاه‌های زمینی و اداره گذرنامه را داشته باشد. حداقل قد متقاضی باید 155 سانتیمتر و دارای وزن متناسب باشد و هیچ مشکلی برای کار در دیگر استان‌ها یا مناطق مرزی نداشته باشد و بتواند دوره آموزشی را در هر مکانی حتی خارج از شهر طی کند.  از چندی پیش زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که ولیعهد سعودی در حال بررسی خدمت نظامی زنان است، البته متعب بن‌عبدالله، وزیر پیشین گارد ملی که بتازگی در ازای پرداخت باج و به‌ خاطر بیماری از زندان شاهزاده‌ها (هتل ریترزکارلتون) آزاد شده، نخستین مقام عربستانی بود که این ایده را مطرح کرد. او سال 2012 عنوان کرد که کمیته‌های گارد ملی در حال بررسی استخدام زنان در واحدهای نظامی تابع این دستگاه هستند.  معاون وزیر دفاع کویت نیز در راستای تحقق چشم‌انداز 2035 خود اعلام کرده است که به صورت جدی در حال بررسی مشارکت زنان در عرصه نظامی کشور و دوشادوش مردان هستند. این خبر در محافل فقهی و بین علمای کشور کویت جدل‌برانگیز شده است.  سربازی زنان در امارات اما با استقبال گسترده بانوان این کشور مواجه شده تا جایی که «حصه محمد بن‌زاید» دختر ولیعهد ابوظبی نیز در دوره آموزش نظامی شرکت کرده است. دوره خدمت سربازی بانوان اماراتی 9 ماه، شرط سنی 18 تا 30 سال و کسب اجازه از ولی امر دختر لازم است و اردوگاه محل آموزش مختص بانوان بوده و کادر آموزشی همه زن هستند.
وام 10 میلیارد دلاری سعودی از بانک‌های جهانی
کفگیر رژیم سعودی زودتر از آنچه تصور می‌شد به ته دیگ خورده است. تنها یک ماه  پس از آنکه سلمان پادشاه عربستان، بزرگ‌تر‌ین بودجه تاریخ این کشور را با چشم بستن بر وضعیت آشفته‌بازار نفت و بهای واقعی (پایین‌تر) آن اعلام کرد، این رژیم مجبور به درخواست وام‌هایی سنگین از بانک‌های جهانی شده است. به گزارش رویترز، رژیم ریاض با هدف تقویت صندوق‌های ملی  در حال خالی شدن عربستان، از بانک‌های جهانی وام‌های کلانی مجموعا به اندازه 10 میلیارد دلار درخواست کرده است. سعودی‌ها تا همین اواخر در صف نخست اعطای وام‌ها و کمک‌های دست و دلبازانه به کشورهای غربی و متحدان‌شان بودند. بغرنج‌تر آنکه رژیم سعودی با وجود پیش‌بینی کمبود بودجه به ریخت و پاش‌های میلیاردی و هزینه‌های کلان برای گسترش جنگ‌افروزی و تروریسم در خاورمیانه و جهان ادامه داده است. حدود یک سال و نیم پیش بود که شبکه بلومبرگ خبر از توافق میان دولت عربستان با بانک‌های جهانی از جمله بانک‌هایی از آمریکا، اروپا، ژاپن و چین برای گرفتن وام‌هایی به ارزش 10 میلیارد دلار داد.این در حالی است که نشریه فارین‌پالیسی برآورد کرده است هزینه کل ناوهای جنگی ائتلاف سعودی علیه یمن به اضافه هزینه خدمه و سایر تجهیزات نیروی دریایی تنها در 6 ماه، 54 میلیارد دلار است. هفته گذشته نیز سلمان فرمان کمک 2میلیارد دلاری به بانک مرکزی یمن را به بهانه کاهش مشکلات مردم  و کمک در مقابله با بحران اقتصادی این کشور صادر کرد که در حقیقت چیزی نبود جز کمک مالی به مزدوران تحت فرمان منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن.
 


Page Generated in 0/0151 sec