printlogo


کد خبر: 187771تاریخ: 1396/11/3 00:00
اخبار

پایان کشمکش‌ عراقی‌ها  بر سر زمان برگزاری انتخابات
 پارلمان عراق در نشست دیروز، زمان برگزاری انتخابات آتی پارلمان این کشور را 12 مه ‌(22 اردیبهشت) تصویب کرد. دادگاه فدرال عراق، یکشنبه پس از چندین روز جنجال بر سر تعویق یا عدم تعویق موعد انتخابات پارلمانی، حکم به عدم تعویق موعد انتخابات داد. بیشتر نمایندگان سنی پارلمان تاکید داشتند که در سایه ادامه مشکل عدم بازگشت آوارگان به مناطق مسکونی‌شان، نمی‌توان انتخاباتی شفاف در سراسر کشور برگزار کرد. دولت نیز در پاسخ می‌گوید، سازوکارهای مناسب این امر را تدارک دیده و جای نگرانی نیست، بنابراین انتخابات باید در موعد مقرر برگزار شود.

تداوم تظاهرات ضد گرانی  در تونس
پس از چند روز آرامش در تونس، منطقه المتلوی، یکشنبه شاهد درگیری میان معترضان به گرانی با نیروهای امنیتی بود. نیروهای پلیس تونس با شلیک گاز اشک‌آور اعتراض‌کنندگان در المتلوی واقع در الحوض در جنوب تونس را متفرق کردند. شماری از شهرهای تونس از آغاز ماه جاری میلادی شاهد اعتراضات علیه بودجه جدید این کشور  به رغم تعهد دولت به افزایش حمایت مالی از خانواده‌های مستضعف و کم‌درآمد و اعمال مالیات‌های جدید است.

شهردار لندن:
ترامپ با زبان داعش سخن می‌گوید
شهردار شهر لندن، حملات توئیتری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه اسلام را شبیه تاکتیک‌های داعش دانست. صادق‌خان در مصاحبه با اینترسپت گفت: «زبانی که ترامپ به کار می‌برد خیلی شبیه لفاظی‌های داعش است». او که شهردار مسلمان‌زاده بزرگ‌ترین شهر اروپاست، معتقد است ترامپ دنبال همان چیزی است که داعش می‌خواهد یعنی حملات اسلام‌هراسانه! صادق‌خان تاکید کرد نباید اجازه سفر رسمی به ترامپ به انگلیس را داد، چرا که انگلیسی‌ها با اغلب نظرات او مخالفند.


مفتی اعظم سعودی: انتقاد از حکومت باعث خشم الهی می‌شود!
مفتی اعظم سعودی‌ها با وخیم شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی در عربستان در هفته‌های اخیر روی به اظهاراتی احمقانه در منع هرگونه انتقاد از اوضاع کشور و دولت توسط خطیبان و مردم عادی آورده است. «شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ»، بزرگ‌ترین مفتی فرقه صهیونیستی وهابیت پس از آنکه ماه گذشته فتوایی در حرمت تبدیل خطبه‌های نماز جمعه به خطابه‌های سیاسی و مطبوعاتی و انتقادی صادر کرد، حال در یک مصاحبه مطبوعاتی این فتوا را تعمیم هم داده است. این مفتی کریه وهابی با آنکه حیثیت شرعی‌اش با اصلاحات بدعت‌شکنانه ولیعهد جاه‌طلب سعودی بر باد رفته است به خاطر ارتباط عشیره‌ای با آل سعود، همچنان سنگ نظام قبیله‌ای حاکم بر حجاز را بر سینه می‌زند و حتی مدعی شده است که انتقاد از رژیم سعودی خشم الهی را در پی خواهد داشت. آل‌الشیخ در آخرین موعظه در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ بر لزوم کوتاه کردن خطبه‌های جمعه تاکید کرده و گفته است: «مهم است که خطیب جمعه موضوع یکپارچه و کوتاهی را انتخاب کند و به قضیه مشخصی بپردازد که مورد استفاده شنوندگان باشد. خطبا نباید خطبه‌های خود را طولانی کنند یا آن را به انتقاد تبدیل کنند زیرا این موضوع خارج از شرع است.» از سوی دیگر، صالح الفوزان، عضو هیات علمای ارشد عربستان و عضو کمیته دائمی فتوای این کشور به همین روزنامه سعودی گفت: «طولانی کردن خطبه‌های جمعه خلاف سنت است چون پیامبر (ص) نسبت به کوتاه کردن خطبه و طولانی کردن نماز ترغیب کردند. هدایت نبوی در کوتاه کردن خطبه‌های نماز جمعه است اما برخی بویژه جوانان عکس این موضوع را انجام می‌دهند و خطبه‌های نماز جمعه را طولانی می‌کنند و به حواشی و اوضاع کشورها و امت‌ها می‌پردازند و می‌خواهند همه دنیا را در خطبه‌های‌شان اصلاح کنند که این خلاف سنت است!»
 


Page Generated in 0/0067 sec