printlogo


کد خبر: 187848تاریخ: 1396/11/4 00:00
«وطن امروز» از تغییر نگرش برخی مدیران حوزه سلامت به جامعه پرستاری گزارش می‌دهد
درد با درمان جامعه پرستاران

محسن پورعرب: «در حوزه پرستاری هم کمبود نیرو وجود دارد و هم‌ فشار کار این قشر از جامعه زیاد است و با چالش مطالبات مواجهند». دو، سه سالی است با پررنگ‌تر شدن مشکلات جامعه پرستاری این نمونه اظهارات شنیده می‌شود اما در عمل قدمی برای رفع این موانع نمی‌شود.
مشکلات و مطالبات جامعه پرستاری چند سالی است که هرازگاهی تیتر رسانه‌ها و نقل محافل می‌شود. جامعه‌ای سختکوش که به‌رغم تلاش‌های فراوان برای ارائه خدمات به بیماران، دردها و رنج‌های‌شان دیده و شنیده نمی‌شود. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز پرستار که روز دوشنبه گذشته برگزار شد، گفته بود: «به‌رغم افزایش تخت‌های بیمارستانی، تعداد پرستاران متناسب با بیماران نیست و نیاز به پرستار احساس می‌شود. در حوزه پرستاری هم کمبود نیرو وجود دارد و هم ‌فشار کار این قشر از جامعه زیاد است، از طرفی پرستاران هم با چالش استخدام و هم چالش مطالبات مواجهند». اظهارات اخیر وزیر بهداشت مهر تأییدی بر تمام انتقادات و اظهارات پیرامون جامعه پرستاری در گذشته است.
درد بادرمان جامعه پرستاران
در همین باره، چندی پیش محمد شریفی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری گفته بود: «مشکلات جامعه پرستاری کشور با وزارت بهداشت، پیچیده، ریشه‌ای، مزمن و اساسی ولی قابل‌حل است و این محصول عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری طی سنوات گذشته بوده است.» بنابر اظهارات شریفی‌مقدم، شرایط سخت حرفه پرستاری باعث شده برای جذب نیروی پرستاری در دنیا شرایط خاصی را تعریف کنند اما متأسفانه در جامعه ما بی‌توجهی مسؤولان سازمان‌های گوناگون منجر به این موضوع شده که شرایط کار پرستاری سخت‌تر شود.
کمبود پرستار و پرستاران بیکار!
همچنین رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به وجود پارادوکس در رشته پرستاری بر این باور است که بسیاری از مناطق با کمبود پرستار مواجه هستند و در عین ‌حال آمارها می‌گویند تعداد زیادی پرستار بیکار هستند و این‌ یک پارادوکس است. به باور ایرج فاضل، مطالبات جامعه پرستاری مطالبات برحقی است و هیچ‌کس مانند یک پرستار سختی‌های این شغل را درک نمی‌کند. قرار دادن اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی در کنار اظهارات وزیر بهداشت نشان می‌دهد به‌رغم وجود پرستاران بیکار اما سازوکار مشخصی برای به‌کارگیری این افراد وجود ندارد.
شکاف درآمدی اما مهم‌ترین مطالبه جامعه پرستاری به‌طور قطع بهبود وضع معیشت‌شان است. رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با «وطن امروز»، در پاسخ به این پرسش که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت نسبت افزایش کارانه پرستاران به تعرفه‌های پزشکی چقدر بوده و آیا به همان میزان تعرفه‌ها افزایش داشته یا خیر؟ می‌گوید: جامعه پرستاری همواره از اختلاف طبقاتی بین خود و جامعه پزشکی ناراضی بود اما با اجرای طرح تحول نه‌تنها دردی دوا نشد بلکه این شکاف بیشتر شد. پیش از اجرای طرح، پرستاران بین 300 تا 500 هزار تومان کارانه دریافت می‌کردند و این در حالی بود که پزشکان مبلغی معادل 8 تا 14 میلیون تومان دریافت می‌کردند اما پس از اجرای طرح تحول که انتظار می‌رفت این تفاوت رفع شود و فاصله بین پزشک و پرستار کمتر شود، کارانه پرستاران به 800 تا یک میلیون تومان افزایش یافت و در نقطه مقابل کارانه پزشکان به 60، 80 و حتی 100 میلیون تومان افزایش یافت.
افزایش 2برابری مهاجرت پرستاران به عقیده علی‌محمد آدابی، شکاف درآمدی پرستاران و پزشکان یک بی‌تعادلی واضح است. به گفته آدابی، از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت و به دلیل ایجاد شکاف بیشتر با پزشکان، متأسفانه مهاجرت پرستاران 2برابر افزایش داشته است. در همین باره، قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز پرستار عنوان کرد: «تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری معوقات تا شهریورماه یکجا پرداخت شود و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد». انتقادات و اظهارات مدیران جامعه پرستاری گویای مشکلات فراوان این قشر زحمتکش است. بدون شک جامعه پرستاری بار عظیمی از ارائه خدمات درمانی و سلامت را به دوش می‌کشد. استفاده از پرستاران بیکار برای جبران کمبود نیرو، رفع موانع سخت برای استخدام و به‌کارگیری پرستارها و از همه مهم‌تر توجه به وضع بهبود معیشت و افزایش کارانه و جبران تأخیر در پرداخت‌ها 3 مطالبه مهم جامعه پرستاری از مدیران حوزه سلامت است. بدون شک توجه به این مشکلات و رفع آنها می‌تواند سطح ارائه خدمات را افزایش دهد.


Page Generated in 0/0054 sec