printlogo


کد خبر: 187852تاریخ: 1396/11/5 00:00
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور:
قطعاً مذاکره موشکی نمی‌کنیم

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بعدازظهر سه‌شنبه با ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد. تور اروپایی وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات او با مقامات انگلیسی برجسته شد. ملاقات‌هایی که رکس تیلرسون درباره آن گفت نشانه‌هایی از حمایت اروپا از افزایش فشار به ایران در آنها دیده است. او به صورت مشخص به موضوع موشکی اشاره کرد. به گزارش «وطن‌امروز» بر اساس گزارشات منابع خبری آمریکایی از دیدارهای وزیر خارجه آمریکا در اروپا، تیلرسون قرار است با وزرای خارجه 3 کشور اروپایی حاضر در برجام بر سر نحوه تحقق شروط ترامپ برای ماندن آمریکا در برجام مذاکره کند. دونالد ترامپ روز 12 ژانویه گفت یکی از شرط‌هایش برای عدم خروج رسمی از برجام، محدود شدن برنامه موشکی ایران و همینطور دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران است. حالا آمریکا و اروپا بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند که اروپا در نقش پلیس خوب به ایران فشار بیاورد مذاکره بر سر برنامه موشکی را بپذیرد تا با این کار مانع خروج رسمی آمریکا (به عنوان پلیس بد) از برجام شود. همزمان با آشکار شدن این تقسیم کار میان 2 سوی آتلانتیک، مقامات دولتی در ایران می‌گویند قطعا درباره برنامه دفاع موشکی خود با اروپا مذاکره نخواهند کرد. آنها همچنین تاکید کرده‌اند در سفر آتی‌ ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران، مذاکره موشکی در دستور کار نخواهد بود.
در همین راستا، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، دیروز (چهارشنبه 4 بهمن‌ماه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تشکیل کارگروهی مشترک میان اروپا و آمریکا برای بررسی اعمال تعدیل‌هایی در برجام اظهار داشت: در ارتباط با برجام موضع نظام، دولت و وزارت امور خارجه یکسان است. برجام از نظر ما مذاکراتش تمام شده است و تحت هیچ شرایط و عنوانی دوباره باز نخواهد شد. این نکته روشنی است که بارها به همه کشورهای دنیا اعلام کرده‌‌ایم و این یک موضع قطعی است. وی ادامه داد: اینکه حالا کمیته درست می‌‌کنند و بحث می‌‌کنند؛ کمیته‌ای که ایران به عنوان بازیگر اصلی چیزی را قبول نداشته باشد، هر کسی در هر جایی می‌تواند هر کمیته‌ای را ایجاد کند، البته ما در ارتباط با این موضوع با  چین، اتحادیه اروپا، 3 کشور اروپایی عضو و همچنین با روسیه مذاکره کرده‌ایم و آنها هم پذیرفته‌اند که اگر برجام بخواهد بماند باید با همین چارچوب پیش رود. واعظی با بیان اینکه درباره بحث موشکی بارها اعلام شده آنچه مربوط به توان دفاعی کشورمان است قابل مذاکره نیست و ما با هیچ ‌کسی مذاکره نکرده‌ایم، تصریح کرد: در دنیا همیشه عرف این بوده که مسؤولان راجع به مسائل مختلف صحبت می‌کنند. هم ما مسائلی داریم که مطرح می‌کنیم و هم طرف مقابل حرف‌هایی دارد و ما می‌‌شنویم. اینکه ما یک توافقی کرده باشیم که کمیته‌ای تشکیل دهیم برای اینکه روی موشک یا موضوعات مختلف صحبت کنیم درست نیست. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران برای صحبت درباره بحث موشکی است، تصریح کرد: موضع ما موضع روشنی است؛ ما قطعاً راجع به توان دفاعی از جمله مسائل موشکی با هیچ کشوری مذاکره نمی‌کنیم. اینها مربوط به مسائل داخلی کشورمان است و خودمان تصمیم می‌گیریم و ما برای توانایی‌ها و توسعه خودمان در همه زمینه‌ها از جمله مسائل نظامی نه با کسی مذاکره می‌کنیم نه از کسی اجازه می‌گیریم. واعظی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود فرانسه به نیابت از آمریکا با ایران گفت‌وگو خواهد کرد، اظهار داشت: بعید است؛ فرانسه کشوری وابسته به آمریکا  نیست و در بسیاری از مسائل با آمریکا اختلاف نظر دارد. وی افزود: سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران ربطی به مذاکرات اخیرشان با آمریکا ندارد. این سفر از قبل طراحی شده و فکر می‌کنم روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ما و فرانسه، لیست بلندبالایی است که نیاز ندارد به اینکه وزیر خارجه فرانسه بخواهد برای سفر خود، نیابت آمریکا را داشته باشد.
برنامه موشکی با قدرت ادامه پیدا می‌کند
سردار دهقان، وزیر سابق دفاع و مشاور عالی فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز روز گذشته گفت تجربه 8 سال جنگ تحمیلی به ایران ثابت کرده است باید در حوزه دفاعی به خود متکی باشد. سردار دهقان در این‌باره تصریح کرد: قدرت موشکی ایران عنصر اصلی بازدارندگی کشور است و مسؤولان نظام بارها و بارها اعلام کرده‌اند اگرچه توان ساخت موشک در بردهای مختلف با قدرت تخریب‌کنندگی بالا و با دقت اصابت بسیار دقیق را داریم، اما برد موشک‌های‌مان را در حدود تهدیدهایی که احتمالش برای کشور وجود دارد نگه داشته‌ایم،  این به معنای آن نیست که ما نمی‌توانیم موشکی با برد بیشتر تولید کنیم بلکه در سیاست‌های ما وجود ندارد و تهدیدی را برای افزایش برد موشک‌ها نمی‌بینیم. وی افزود: باید دید چه کسانی به دنبال زیرسوال بردن توان موشکی ایران هستند یا اینکه می‌خواهند این توان دفاعی را محدود کنند؟ آمریکا، عربستان، اسرائیل و همپیمانان منطقه‌ای آنها به دنبال محدود کردن توان دفاعی ایران هستند و در این راه تلاش می‌کنند تا اروپا را نیز با خود همراه کنند و قدرت موشکی ایران را به عنوان یک عنصر تهدیدکننده معرفی کنند، اما آنها باید بدانند سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای بازدارندگی موثر شکل گرفته و در میان سلاح‌ها و امکانات دفاعی ای که داریم، توان موشکی در حوزه زمین به زمین و زمین به هوا از اولویت‌های جدی کشور است. ما روی آنها تا حد نیاز و برای مقابله و مواجهه با تهدیدات احتمالی کار می‌کنیم و تلاش برای دفاع از کشور و افزایش قدرت دفاعی را یک حق مشروع برای خود می‌دانیم زیرا هر کشوری باید توان دفاع از خود را داشته باشد تا بتواند هویت، سرزمین و نظام خود را حفظ کند،  هر کسی بخواهد این ملت را تهدید کند با تمام توان در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم. وزیر سابق دفاع در ادامه اظهار داشت: در راه دفاع از کشور هیچ نیازی به تشویق و تایید آمریکا و همپیمانانش نداریم، از سوی دیگر هیچگونه هراسی از تهدیدات آنها بر ما وارد نیست تا به همین دلیل توان دفاعی خود را محدود کنیم. توان دفاعی، پشتوانه امنیت ملی و برآمده از تجربه تاریخی ایران است،  دیدیم و همگان دیدند که چگونه در ۸ سال دفاع‌مقدس همه امکانات و تجهیزات برای رژیم بعثی عراق فراهم شد و کوچک‌ترین امکاناتی در اختیار ایران قرار نگرفت. ما باید به ملت ایران اطمینان بدهیم و به دشمنان نیز پیام بدهیم که این ملت همواره آگاه، بصیر و دشمن‌شناس است که همواره در صحنه حضور دارد و برای دفاع از اصول و ارزش‌های خود هر سرمایه‌گذاری‌ای را که لازم باشد انجام می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های موشکی کشور با قدرت ادامه پیدا می‌کند و هیچ تعلل، تاخیر و توقفی در این مسیر وجود نخواهد داشت. به فضل الهی هر روز شاهد خواهیم بود که کار جدیدی در حوزه دفاعی به منصه ظهور و بروز می‌رسد.
وقتی ما را تهدید نظامی می‌کنند...
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان نیز دیروز گفت وقتی طرف مقابل به صراحت ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کند، مذاکره برای محدود کردن توان دفاعی شبیه هذیان‌گویی است. سردار جزایری در واکنش به مطرح شدن بحث مذاکره در امور دفاعی جمهوری اسلامی ایران، گفت: نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در امور داخلی کشورمان را ندارند. سردار سیدمسعود جزایری افزود: مذاکره درباره امور دفاعی و موشکی و مقاومت منطقه با رژیم‌هایی که به دفعات خودکامگی و سلطه‌گری آنها به اثبات رسیده جز هذیان‌گویی نیست. جزایری گفت: نیروهای مسلح در راستای تدابیر و اهداف از پیش تعیین شده، استحکام هرچه بیشتر بنیه دفاعی کشور را در دستور کار دارند و در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی صراحتا ما را به اقدام نظامی تهدید می‌کنند، توسعه امور دفاعی بازدارنده و پشیمان‌کننده ادامه خواهد داشت.


Page Generated in 0/0064 sec