printlogo


کد خبر: 187869تاریخ: 1396/11/5 00:00
تحقیق و تفحص مجلس از شرکت هلدینگ خلیج‌فارس کلید خورد

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد هلدینگ خلیج‌فارس در بازه زمانی سال‌های 92 تا 96 را کلید زدند. به گزارش «وطن‌امروز»، در حال حاضر عادل ‌نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس، نصرت رحیمی رئیس هیأت‌مدیره هلدینگ خلیج‌فارس و امامی عضو هیأت‌مدیره هلدینگ خلیج‌فارس طبق قانون بازنشسته محسوب می‌شوند اما هنوز در مسؤولیت‌های خود حضور دارند. همچنین رضا امیری مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، علیرضا وفا مدیرعامل پتروشیمی پارس، جمشید سبزکار مدیرعامل پتروشیمی مبین، میراحمدی مدیرعامل پتروشیمی زاگرس، پرویزی رئیس حفاظت پرسنلی پتروشیمی فجر و موالی‌زاده مدیر امور حقوقی پتروشیمی کارون از جمله مدیران پروازی این هلدینگ هستند که باید طبق مصوبات و بخشنامه‌ها در محل شرکت‌ها حاضر باشند. بر این اساس، احمد اطلسی‌مقدم از پتروشیمی اروند، شهریار صبوری از پتروشیمی بندر امام و آزاده باطنی از پتروشیمی کیمیای بندر امام ساکن آمریکا هستند و به صورت از راه دور امور خود را انجام می‌دهند و سالی یک‌بار به کشور می‌آیند و وضعیت تابعیت آنها مشخص نیست. بنا بر این گزارش، در درخواست تحقیق و تفحص تنظیم شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواردی از جمله چندتابعیتی بودن مدیران هلدینگ خلیج‌فارس و تخلفات متعدد مالی و اداری بیان شده است که به شرح زیر است:
1- مدیرعامل و هیات‌مدیره از اواسط بهمن‌ماه و تغییر ترکیب سهامداران و لزوم معرفی رسمی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل به طور غیرقانونی کار خود را ادامه می‌دهند. این روند کلیه مصوبات و تصمیم‌ها را که در مواردی چندصد میلیاردی بوده، بدون اعتبار می‌سازد.
2- حضور متعدد بازنشستگان و آقازاده‌ها در هیات‌مدیره زیرمجموعه‌های این هلدینگ: برخلاف بخشنامه دی‌ماه 95 معاون اول رئیس‌جمهور، 5 مدیر ارشد بازنشسته در رأس این شرکت به‌طور غیرقانونی به کار مشغول می‌باشند و به‌رغم اخطار نهادهای قانونی، این روند غیرقانونی ادامه دارد.
3- کل تصمیمات اقتصادی و انتصاب مدیران ارشد با دخالت مستقیم برخی افراد اتخاذ گردیده و تخلفات متعددی را در طرح‌ها و مجتمع‌های تولیدی به بار آورده است.
4- صرف کردن 5/1 میلیارد دلار برای تهاتر پترول در برابر بدهی‌های بازرگانی پتروشیمی به هلدینگ و خرید بی‌فایده 20 درصد سهام پتروشیمی کیان که کاملا بی‌حاصل بوده و طرح‌های متعدد هلدینگ را با کمبود نقدینگی و تاخیر مواجه ساخته است.
5- سرپوش‌گذاردن بر تخلف سنگین چندین میلیون دلاری در خرید واحد پلی‌پروپیلن پتروشیمی ایران که در برابر افشای آن مدیرعامل مرتبط از کار برکنار و موضوع مسکوت گذاشته شد.
6- دخالت‌های متعدد در روند مناقصات طرح
بید بلند 2 و زدوبند در واگذاری کارها و خریدها که شامل حدود 200 میلیون یورو قرارداد می‌شود که بخشی از این مبلغ حیف و میل شده و با ادامه این روند هزینه پروژه به نفع مدیران فاسد بسیار بیشتر خواهد شد.
کسی در نفت از چرخه کار خارج نمی‌شود
جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره به‌کارگیری افراد بازنشسته در صنعت نفت و پتروشیمی در سال‌های اخیر به «وطن‌امروز» گفت: در این حوزه‌ها افراد بازنشسته می‌‎شوند، پس از بازنشستگی مشاور می‌شوند و پس از آن عضو هیات‌مدیره بخش خصوصی می‌شوند و این روند ادامه دارد. وی افزود: موضوع هلدینگ خلیج‌فارس مانند تمام صندوق‌های این بخش است و قانون در آن اجرا نمی‌شود. این اتفاق هم برای امروز و دیروز نیست، حضور بازنشستگان در صندوق‌ها موضوعی قدیمی است. سالاری با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ردپای حضور بازنشستگان در شرکت‌های تجاری بانکرینگ، فروش سوخت و برندینگ هستیم، گفت: چالش حضور این افراد فسادآوربودن آن است و در کنار فساد، کارآیی نیز از بین می‌رود. این مدیر سابق نفتی با اظهار این موضوع که ابقای این افراد حقوق‌های نجومی و آنچنانی را هم پدید می‌آورد، افزود: متاسفانه گزینش برای جذب به‌درستی انجام نمی‌شود و معیارهایی جز شایستگی مدنظر قرار می‌گیرد.


Page Generated in 0/0058 sec