printlogo


کد خبر: 187901تاریخ: 1396/11/5 00:00
گزارش‌«وطن امروز» از تأثیر منفی رشد نرخ دلار روی قیمت کالاها در بازار
گرانی ارز لوازم خانگی را تا 15درصد گران کرد

اسدالله خسروی: بازار لوازم خانگی متاثر از گرانی مستمر ارز با افزایش قیمت مواجه شده است که به عقیده کارشناسان با عقبگرد نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی پس از گرانی 5 تا 15 درصدی اخیر، امکان بازگشت ندارد. در این باره مشاور انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره تاثیر گرانی ارز بر افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: رشد قیمت ارز نه‌تنها قیمت لوازم خانگی را بالا می‌برد بلکه روی تمام کالاهای وارداتی نیز تاثیرگذار است و موجب گرانی می‌شود. جواد نوفرستی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز، قطعات لوازم خانگی وارداتی نیز با افزایش هزینه مواجه می‌شوند، گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی چون مواد اولیه و قطعات این کالاها را وارد می‌کنند با افزایش قیمت تمام‌شده کالا مواجه می‌شوند بنابراین مجبور به افزایش قیمت کالاها برای فروش نهایی هستند. وی افزود: البته برخی تولیدکنندگان داخلی که به‌نام تولیدکننده مشهور، اما مونتاژکار لوازم خانگی هستند نیز از این فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و در چنین فضای تورمی اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود می‌کنند. این کارشناس صنایع لوازم خانگی گفت: هرچند این بازار چند سالی است شرایط مناسبی ندارد اما گرانی دلار بی‌تردید گران شدن لوازم خانگی را در پی دارد و به زیان تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و فروشندگان تمام می‌شود. وی به وعده مسؤولان در کاهش قیمت دلار در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: مسؤولان وعده کاهش نرخ ارز را می‌دهند در حالی که اکنون تاثیر منفی افزایش قیمت ارز روی تمام کالاها بویژه کالاهای وارداتی مشهود است و حتی اگر دولت در آینده اقدام به برگشت قیمت ارز به نرخ متعادل و منطقی کند اما قیمت کالاها به موجب چسبندگی قیمت، سیر نزولی به خود نگرفته و همچنان گران می‌ماند. نوفرستی به افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی به دنبال افزایش قیمت ارز در یکی، دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: از آنجایی که قیمت لوازم خانگی به دنبال رشد نرخ ارز افزایش یافته است، برگشت قیمت این کالاها پس از کاهش احتمالی نرخ ارز در بازار ناممکن است، چرا که به طور مثال، تجربه نشان می‌دهد با افزایش قیمت جهانی فلزات قیمت تمام کالاهای فلزی نیز بالا رفته اما پس از چندی که نرخ جهانی فلزات بشدت کاهش یافت، در حالی که باید قیمت کالاها و لوازم فلزی نیز متناسب با کاهش قیمت جهانی فلزات کاهش می‌یافت، اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاد. مشاور انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید حامی مردم باشد و در چنین شرایطی اقدامات لازم را به‌کار گیرد، گفت: تاکنون نرخ هیچ کالایی پس از افزایش قیمت آن کاهش نیافته است و گرانی دلار در یکی، دو هفته اخیر چون تاثیر خود را بر افزایش نرخ لوازم خانگی گذاشته است برای مصرف‌کنندگان نگران‌کننده است.
لوازم خانگی با افزایش قیمت دلار گران شد
رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت دلار و مواد اولیه دلایل افزایش 8 درصدی قیمت لوازم خانگی است. محمد طحان‌پور با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی افزایش یافته است، گفت: گران شدن نرخ دلار و مواد اولیه وارداتی به دلیل افزایش قیمت دلار، از عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی حدود 8 درصد افزایش یافته است، افزود: تولید‌کنندگان مواد اولیه داخلی از جمله مس، فولاد و پتروشیمی هم قیمت محصولات داخلی را افزایش داده‌اند که این موضوع هم بر افزایش قیمت لوازم‌خانگی تأثیر گذاشته است. وی افزود: البته برخی تولید‌کنندگان و فروشندگان قیمت لوازم خانگی را افزایش نداده‌اند اما با گران شدن دلار تخفیف‌های 5 یا 10 درصدی را از روی کالاها برداشته‌اند و به این ترتیب افزایش قیمت دلار را بدون افزایش قیمت کالا جبران کرده‌اند که این را می‌توان گرانی نامشهود نامید. طحان‌پور در گفت‌وگو با فارس گفت: بخشی از مواد اولیه لوازم خانگی تولید داخل وارداتی است، بنابراین افزایش قیمت دلار بر قیمت تمام شده کالا تأثیرگذار است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر که قیمت لوازم خانگی افزایش نداشت، مردم سر فرصت کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند، گفت: اما افزایش قیمت کالا باعث می‌شود مردم سریع‌تر لوازم خانگی مورد نیاز خود را خریداری کنند تا با افزایش بیشتر قیمت مواجه نشوند. وی درباره افزایش تعرفه واردات مواد اولیه برخی کالاها اظهار داشت: افزایش تعرفه راهکار حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه تولید کالای با کیفیت می‌تواند قدرت رقابت لوازم خانگی تولید داخلی را در کنار لوازم خانگی خارجی افزایش دهد.  طحان‌پور گفت: افزایش قیمت دلار منجر به کمبود در بخش لوازم خانگی نمی‌شود و مردم نگران نباشند.
حذف تخفیفات در بازار «امین‌حضور»
افزایش قیمت دلار در یکی، دو هفته اخیر بهانه رشد قیمت برخی لوازم خانگی شد.  افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر بر قیمت برخی کالاها در بازار تأثیرگذار بوده است، بویژه تولیدکنندگانی که حجم زیادی از مواد اولیه خود را از محل واردات تأمین می‌کنند قیمت تمام‌شده کالاهای خود را افزایش داده‌اند؛ به‌عنوان نمونه بازار این روزهای خرید و فروش لوازم خانگی در امین‌حضور همزمان با افزایش نرخ دلار شاهد افزایش تا حدود 10 درصدی قیمت‌ در برخی محصولات است. البته تعدادی از شرکت‌ها که امکان افزایش قیمت محصولات خود را نداشتند به‌صورت غیرمحسوس تخفیفاتی را که قبلاً در فروش کالا می‌دادند، حذف کردند.  برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری تخفیفات 2 تا 5 درصدی را در انواع محصولات خود درنظر گرفته بودند که تغییرات این روزهای بازار ارز و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا این تخفیفات را حذف کنند. برخی دیگر از شرکت‌های لوازم خانگی که برای فروش محصولات خود طرح‌های اقساطی را لحاظ کرده بودند هم اقدام به حذف این طرح‌ها کرده و فقط به‌صورت نقدی کالاهای خود را به‌فروش می‌رسانند. 


Page Generated in 0/0076 sec